Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 11 van 19)
Moderator(s): Dré
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
20-2-2008 09:32
Uiteraard heb je gelijk, gewijzigd laugh :D
Focus on the customer and the rest will follow.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
20-2-2008 09:44

Victor schreef:

Het tarief van de inkomstenbelasting ligt voor 2008 tussen 33,6% en 52% (jonger dan 65 jaar). In welk tarief je valt hangt behalve van je winst ook nog van je andere inkomen in box 1 af (looninkomsten, eigen woning etc.)

Als ondernemer heb je onder voorwaarden bovendien nog allerlei extra fiscale aftrekposten (zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling etc.) dus hoe hoog je uiteindelijk uitkomt is niet te zeggen zonder de persoonlijke situatie te kennen. Heb je alleen een kleine winst dan kan je makkelijk op nul belasting uitkomen, heb je heel veel winst dan gaat de belasting naar 52%.
Is er voor bovenstaand verhaal ook iets van een online folder of een soort van rekenmachine waarmee je dit kunt uitrekenen?
Cyberlights in the house :D
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
20-2-2008 09:57
Ik heb hier op kantoor software waarmee dat kan, maar de berekening hierboven heb ik even snel met de hand gedaan (voor de software moet je een belastingplichtige aanmaken en dat kost meer tijd).

Het aangifteprogramma voor ondernemers van de belastingdienst maar ook die van Elsevier rekenen het ook uit.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
20-2-2008 14:56
Bedankt Victor, het is allemaal een stuk duidelijker voor mij nu.
Echter zit ik nog met een paar vragen namelijk:

Privé-opnames moet je 30% belasting over betalen, maar hoe zit het dan met pivéstortingen? Want als ik een eenmanszaak begin heb ik geen geld.
Dus stel dat ik daar €1000,- opzet en dat het jaar erop weer eraf haal wanneer ik dus meer geld op de rekening heb staan, dan moet ik dus 30% gaan betalen over die €1000,- en houd ik dus €300,- minder over van wat ik het jaar ervoor geinvesteerd heb.

En de tweede vraag gaat over afschrijving van de apparatuur. Waar komt dit terug in de boekhouding? En is dit ook noodzakelijk om te administeren? En zo ja hanteerd de Belastingdienst hier ook standaard waardes voor? En wanneer een apparaat voor 100% afgeschreven is mag hij dan bij wijze van spreken de prullenbak in (met andere woorden: Mag je het verkopen en "zwart" in je zak stoppen)?
Cyberlights in the house :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
20-2-2008 16:29

Laxap schreef:

Bedankt Victor, het is allemaal een stuk duidelijker voor mij nu.
Echter zit ik nog met een paar vragen namelijk:

Privé-opnames moet je 30% belasting over betalen, maar hoe zit het dan met pivéstortingen? Want als ik een eenmanszaak begin heb ik geen geld.
Je betaalt, zoals Victor al een PAAR keer gezegd heeft, GEEN belasting over de privé opnames, je betaalt belasting over de WINST.

En natuurlijk kunnen die privé opnames alleen maar gedaan worden als er ook daadwerkelijk winst gemaakt wordt (want uit een kale kip kun je niks privé opnemeren).

Dus wees gerust: De belastingdienst komt zeker langs om z'n deel op te eisen. Ze doen dat over de WINST!
En de tweede vraag gaat over afschrijving van de apparatuur. Waar komt dit terug in de boekhouding?
In de inventaris en afschrijving inventaris. Nieuwe producten schrijf je af in 5 jaar.

Ga ZEKER een beginnerscurus boekhouding volgen en/of zoek een goed en betaalbaar administratiekantoor. Als je zelf het boeken verzorgt (en dat kun je leren dankzij die eenvoudige cursus boekhouden) en dus alleen het grootboek aanlevert (inclusief voorlopige eindbalans) dan hoeft een administratiekantoor je echt niet de kop te kosten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
20-2-2008 16:45
Ik ben zowieso al van plan om hier een aantal boeken over aan te schaffen. Maar in ieder geval bedankt voor de informatie. Het is nu behoorlijk duidelijk voor mij.
Cyberlights in the house :D
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
5-3-2008 22:28
18 dus Naar Kvk.

Alleen heb ik nog de nodige vragen.

Stel ik heb totaal € 5000 aan apparatuur,

Deze schrijf ik over 5 jaar af.
Dus: 83 euro per maand.

Stel ik heb een aantal "slechte" maanden er tussen zitten waarbij er slechts 50 euro binnen komt.

Ik heb dan een verlies van 33 euro. Hoe verreken ik dit verlies?(ik wil geen aparte zakelijke rekening openen, tenminste ben ik niet van plan)

Met mijn andere inkomen?

Een andere vraag: Op het moment dat ik mijn apparatuur voor minder waardeer, heb ik maandelijks minder afschrijving.
Houd je dus meer over. Tenminste dat lijkt het, echter als je de producten moet gaan vervangen heb je er minder geld voor beschikbaar. Aangezien je tijdens het afschrijven geld apart legt voor de aanschaf van nieuwe activa die van belang zijn om je bedrijf draaiende te houden.

Tevens is het voor mij een uit de hand gelopen hobby, Hobby's duren niet je hele leven. Geeft het problemen als je er BV. al na 2 jaar mee stopt?

Alvast bedankt
Focus on the customer and the rest will follow.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
6-3-2008 09:42
Winst en verlies verreken je niet eens per maand, dat verreken je bij het afronden van het boekjaar. Overweeg een instap cursus boekhouden te doen.

De inbreng bij opstarten (dus de spullen die je reeds hebt) moeten tegen een reële waarde in de boeken terecht komen. En volgens mij mag je die inbreng in 3 jaar afschrijven (het zijn immers geen nieuwe producten die je inbrengt). Uiteraard wordt bij verkoop uit de ingebrachte inventaris, het verschil tussen boekwaarde en verkoopprijs geboekt als omzet (en daar moet dan weer belasting over betaald worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-3-2008 09:48

Marc Ebbers schreef:

(ik wil geen aparte zakelijke rekening openen, tenminste ben ik niet van plan)
Oef, hier zou ik nog even hard over nadenken... sneaky :V
Light Image
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-3-2008 09:48
Afschrijven doe je per jaar, niet per maand. Het is wel zo dat je, als je bijvoorbeeld op 1 juli iets koopt, je niet 20% afschrijft voor 2008, maar slechts 10% (de helft dus, omdat 2008 dan nog maar een half jaar duurt).

Als je afschrijvingskosten hoger zijn dan je winst maak je voor de belastingdienst dus verlies en hoef je geen belasting te betalen. Houdt er wel rekening mee dat je afschrijvingskosten niet echt hoeft te betalen. Afschrijvingskosten zijn een boekhoudkundig iets, je hebt dat bedrag immers al betaald. Je hoeft dus niet perse geld van je prive rekening naar je zakelijke rekening te storten, al is het wel verstandig om te sparen voor vervangende apparatuur natuurlijk.

Je hoeft je apparatuur niet voor minder te waarderen, je hebt er namelijk geen baat bij om meer over te houden. Hoe meer afschrijvingskosten je hebt, hoe minder je op papier overhoudt, dus hoe minder belasting je hoeft te betalen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)