Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 11 van 28)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
19-5-2008 11:27

Reind schreef:

Overigens niet de meest verantwoorde werkwijze ik weet het maar ik heb een pl**reshekel aan administratie werkzaamheden ;-)
Je kan natuurlijk ook zelf een systeem bouwen/schrijven wat het allemaal voor je doet, van planning tot facturering tot administratie.
Als je dat goed schrijft en netjes gebruikt scheelt dat later weer een hoop werk.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-5-2008 14:39
Ach die paar factuurtjes van mij doe ik wel gewoon met de hand en een excell sheet. Daar een apart iets voor gaan fabriceren bezorgt me waarschijnlijk nog meer hoofpijn en ellende ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
19-5-2008 20:35
Ik zit ook met een vraagje,

Ik werk de laatste tijd met behoorlijke regelmaat voor een bedrijf (BV) als DJ en opbouwer. Zij willen graag een factuur ontvangen van mij met BTW nummer. Ik heb alleen geen drive-in meer, regel wel feesten en huur apparatuur in. Daarom wil ik ook geen kvk inschrijving doen, want ik ga die uren niet halen ben ik bang. Wat wel een optie is voor mij is een BTW nummer. Die zet ik dan op mijn factuur zodat dat bedrijf de BTW terug kan vragen. Ik heb ook gehoord dat zolang je onder een bepaald bedrag blijft je er geen BTW over hoeft te betalen. Nadeel hiervan is dat je ook geen BTW terug kan vragen over gekochte zaken voor het draaien. Deze gebruik ik ook privé en daarom vind ik dat ook niet nodig.

Maar dit is wat ik in flarden en stukken heb opgevangen. Ik vraag me dus af wat dat bedrag is, waar ik het kan vinden (een middagje googlen leverde niets op?, belastingdienst site krijg ik het ook niet op gevonden). Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

tweede optie voor mij is een payroll-service. Maar dan gaan er een hoop heffingen van mijn verdiende bedrag af, opzich niet erg want dan ben je legaal bezig en dat is ook voor dat bedrijf beter (en dus meer werk voor mij). Maargoed, wil dus wel de goedkoopste optie.

Wie o wie kan mij helpen?
wat een onzin in dit vak
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
19-5-2008 21:17
Je zou onder een gage verklaring kunnen werken, dit mag tot max 135 euro per dag.

Dus vandaag 135 euro en morgen ook weer 135 en overmorgen etccc....

Mocht je een btw-nummer pakken moet je wel oppassen dat je niet ''alleen maar'' voor dat bedrijf werkt want dan kan de belastingdienst dit als vast dienst verband zien.
Twitter mee met @andycobbennl
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
19-5-2008 21:32
Ik hoorde ook dat je een VAR verklaring aan kunt vragen. Maar dan ben je gebonden aan minstens 3 opdrachtgevers. Gelden Particulieren daar ook bij? Want dan haal ik het wel, Zonder niet.

Ohw ik zit eigenlijk altijd net boven die gage verklaring.. en soms nog verder erboven, Dus dat is geen optie.
wat een onzin in dit vak
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
19-5-2008 22:14

calipso schreef:

Gelden Particulieren daar ook bij?
Uiteraard niet. Een Verklaring Arbeids Relatie (VAR) kan van jou geëist worden als jij (meestal) in je eentje voor een bedrijf werkt, om aan te geven dat jij niet in loondienst van dat bedrijf werkt.
Immers als je wel in loondienst zou werken dan moet jouw opdrachtgever plotseling loonbelasting en premies gaan betalen, en dat is natuurlijk ongunstig!

Een particuliere opdrachtgever heeft per definitie geen bedrijf, en daar kun jij dus ook niet bij in loondienst zijn.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
19-5-2008 23:19
Maar kan volgens mij wel een van die drie opdrachtgevers zijn... Of zit ik er nou naast?

Stel: een fotograaf maakt vooral bruiloftfoto's, dus 80% van zijn opdrachten komen van particuliere klanten. Daarnaast werkt hij ook voor een tijdschrift. Dit is ongeveer 20% van zijn omzet. Zit ik er naast als ik stel dat deze man nog altijd in aanmerking zou kunnen komen voor een VAR?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
20-5-2008 08:00

hugovanmeijeren schreef:

calipso schreef:

Gelden Particulieren daar ook bij?
Uiteraard niet.
Dat lijkt me onzin. Volgens mij zijn particulieren net zo goed opdrachtgevers, dat hoeven voor de VAR niet perse bedrijven te zijn. Hoeveel klusbedrijven werken wel niet voornamelijk voor particulieren?

Als jij als dj voor een geluidsbedrijf werkt en daarnaast een aantal bruiloften uit je eigen naam doet is dat natuurlijk ook gewoon prima.

Maar de belastingdienst is ook weer niet gek; als je het hele jaar bij een bedrijf werkt en twee bruiloftjes hebt gedaan om aan drie opdrachtgevers te komen zullen ze daar wel moeilijk over gaan doen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
20-5-2008 08:40
Gelukkig doe ik wel meer in eigen beheer. Maar als ik puur naar bedrijven ga kijken kom ik op 2 uit waar ik zeker van ben. Een derde is soms twijfelachtig of ik dat haal, maar als ik daar particulieren voor kan pakken (+/- 10 feesten per jaar) dan is het goed.

Of word die Payroll service dan toch interessant?
wat een onzin in dit vak
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
22-3-2009 14:57
Beste allemaal,

ik sta op het punt om op zeer korte termijn een KVK inschrijving aan te vragen.

Echter, zit ik nog met een paar kleine dingetjes.
Zoals op dit moment:

Wat te doen met bedrijfsverzekeringen? Opzich lijkt een aansprakelijkheidsverzekering wel handig, maar wat zijn hiervoor de kosten, en wat dekt dit? Of is dit niet nodig, en hoeft dit allemaal niet.
Of zijn er punten die ik totaal vergeet hierin?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)