Forum > Licht

Huur laser?

(142 reacties. Pagina 11 van 15)
Moderator(s): Dré
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
10-9-2008 16:11
Ik kick dit topic even omdat ik een vraag heb over de huur van een laser. Ben voor een feest dat hier binnenkort gehouden wordt op zoek naar een laser. Voor een indruk van de zaal/normale setup kan je eens in het productie foto's forum kijken. Gemiddeld zijn er bij deze feesten zo'n 250 a 300 mensen aanwezig. De zaal is smal en diep en begint heeft aan de kant waar de dj staat een hoger plafond dan aan de andere kant. Ik schat de breedte op een meter of 12 en de diepte op een meter of 35 waarvan er tijdens het feest maar 20 gebruikt worden. Ik ben voor deze zaal dus op zoek naar een laser. Ik heb hier zelf niet zo heel veel ervaring mee dus daarom leek het me verstandig om hier wat meer info in te winnen. De eerste optie die in me opkwam was een Big Dipper K1000+ (100mW), deze leek mij voldoende voor deze zaal (laser hoeft niet door een berg licht heen te prikken, wordt echt gebruikt als special effect dus dan gaat de rest wel even uit). Ik ben niet op zoek naar een RGB laser maar gewoon een simpele, standaard groene. Heeft iemand nog andere suggesties? Zit ik qua wattage een beetje in de buurt? Ik ben niet op zoek naar een zenuwachtig flikkerende laser maar heb daarnaast ook weer niet heel veel te besteden (ik weet het dat gaat moeilijk samen wink ;) ) Jeroen, misschien heb jij hier een goed advies over?

Alvast heel erg bedankt!
Maarten

EDIT: Het liefst gewoon een dmx-aanstuurbare laser. Dan kan ik alles bij 1 controller houden.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-9-2008 16:19
shut up :X

Maarten-square schreef:

De eerste optie die in me opkwam was een Big Dipper K1000+ (100mW), deze leek mij voldoende voor deze zaal (laser hoeft niet door een berg licht heen te prikken, wordt echt gebruikt als special effect dus dan gaat de rest wel even uit).
De laser wordt gebruikt als effect.. Dan wil je er neem ik aan "indruk" mee maken en niet wat vaag in de verte te ontdekken willekeurig gewapper hebben. Als je een laser in z'n eentje een show wil laten maken zal deze een fatsoenlijk vermogen moeten hebben, anders krijg je een donkere zaal waar vaag wat straaltjes te zien zijn.
Ik ben niet op zoek naar een RGB laser maar gewoon een simpele, standaard groene. Heeft iemand nog andere suggesties? Zit ik qua wattage een beetje in de buurt? Ik ben niet op zoek naar een zenuwachtig flikkerende laser maar heb daarnaast ook weer niet heel veel te besteden (ik weet het dat gaat moeilijk samen wink ;) )
Met weinig budget kom je niet veel verder dan een Spooky Blue achtig apparaat of vergelijkbaar.. Niet de meest indrukwekkende lasers maar zonder een redelijk budget ga je niet verder komen. Een zaal van 20 meter diep en 12 meter breed zou ik met minimaal 500mw groen pakken voor een "echte" show.
EDIT: Het liefst gewoon een dmx-aanstuurbare laser. Dan kan ik alles bij 1 controller houden.
Wat voor controller heb je dan? Aansturen van een DMX-laser is niet altijd zo'n feest..
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
10-9-2008 16:24
Bedankt voor je reactie. Heb het blijkbaar onderschat. Probleem is natuurlijk altijd budget (het gaat immers om een school) en ik probeer met weinig geld leuke dingen te doen. Als een laser nauwelijks iets toevoegt is het misschien beter om dit idee te laten varen en te gaan kijken naar iets anders. Om je een idee te geven, het gaat om een feest voor de onderbouw van een middelbare school. Elk jaar zetten we met 500euro een show weg. Het gaat hier dan om een volledige set, licht/geluid/draaiset ga zo maar door. Een fatsoenlijke laser in dit budget passen zit er blijkbaar niet in. Of bekijk ik het nu weer te pessimistisch? In ieder geval bedankt voor je reactie.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-9-2008 16:36

Maarten-square schreef:

Probleem is natuurlijk altijd budget (het gaat immers om een school)
Ik sta een aantal keer per jaar op een school(feest) met een lasershow, en die wordt los geboekt van de drive-in show.
Elk jaar zetten we met 500euro een show weg. Het gaat hier dan om een volledige set, licht/geluid/draaiset ga zo maar door. Een fatsoenlijke laser in dit budget passen zit er blijkbaar niet in. Of bekijk ik het nu weer te pessimistisch?
Als je voor 500 euro een normale show wegzet kun je een show inclusief lasershow prima voor 1000 euro verkopen.

Een fatsoenlijke laser binnen dat budget van 500 euro proppen lijkt me lastig worden, aangezien er bij een fatsoenlijke laser een operator hoort.
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
10-9-2008 16:40
Haha ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zit zelf op die school en dat budget is dus iets waarmee ik leuke dingen probeer te doen. Met 500 euro huren wij dus apparatuur in voor het feest, opbouw/bediening/breek wordt door onszelf gedaan. Meestal een paar headjes/scanners (of combinatie), wat parretjes, strobo's, hazer, geluidsset, draaiset. En tja, dat sommige scholen een ander (hoger) budget hebben is iets waar ik jammer genoeg weinig aan kan veranderen (we zijn nu eenmaal niet zo'n grote school) laugh :D
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
10-9-2008 17:13
500mW vind ik dan weer wat overdreven.
Ik denk dat 250mW zeker voldoende moet zijn, vooral als er verder niet al te veel ander licht hangt.
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-9-2008 17:19

Paulus0013 schreef:

500mW vind ik dan weer wat overdreven.
Ik denk dat 250mW zeker voldoende moet zijn, vooral als er verder niet al te veel ander licht hangt.
Ik geef alleen aan wat ik minimaal zou hangen, wellicht heb ik andere maatstaven dan jij. Als ik ergens een lasershow doe, wil ik dat deze indrukwekkend is en de "wow"-factor heeft. Dan zit een klant er namelijk ook niet mee extra geld uit te geven voor een lasershow.

Als je een laser ophangt als effect vergelijkbaar met een stroboscoop of een spiegelbol kom je met een 5mw lissajou-effect-lasertje al toe - maar bied dan ook geen lasershow aan je klant aan.
Light Image
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
10-9-2008 17:37
Het gaat hier ook niet om een lasershow die ik aan een klant aanbied want ik zou nooit geld durven vragen voor een lasershow simpelweg omdat ik hier weinig ervaring mee heb. Daarom zag ik in dit geval de laser als een leuke toevoeging, een extra effect voor iets wat ik 100% zelf organiseer. Misschien is een K1000+ hier toch wel voor geschikt? Het gaat dus niet om een echte lasershow (want ik had zelf al wel bedacht dat dat met dit budget onmogelijk is). Er is voldoende rook/haze om de stralen goed uit te laten komen (2 fogjets + 24/7 Jem hazer).
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
10-9-2008 17:40
250mW en 500mW vind ik beide erg hoog,
op schoolfeesten gebruik ik een Big dipper laser van 130mW groen. is door de hele aula ( 25 bij 25) goed te zien en wekt ook wel een groot effect op.

Roy
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-9-2008 17:42

roystraver schreef:

250mW en 500mW vind ik beide erg hoog,
op schoolfeesten gebruik ik een Big dipper laser van 130mW groen. is door de hele aula ( 25 bij 25) goed te zien en wekt ook wel een groot effect op.

Roy
Roy, ik heb zelf ook een soortgelijke laser gehad in het verleden en als je eenmaal een echte lasershow hebt gezien snap je 't verschil..
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)