Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 11 van 13)
Moderator(s): Dré
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
4-7-2005 14:03
Mijn PC is ook niet geaard en ik maak perfecte opnames. De stekker uiteraard wel, maar ik verbind de aarding van de draaitafel niet met de PC en no prob whatsoever !
Ik plug de draaitafel in de versterker zoals je normaal doet bij het afspelen van vinyl en de geluidskaart is verbonden met de recorduitgangen van de tape op de versterker. Vergeet line in/out. Kees !
Als je nadien wil afluisteren wel even de stekkers uit rec halen.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
4-7-2005 19:18

Didier_S schreef:

Ja, dat programma kan dat probleemloos!
Af te halen op deze site.
Hoe kom ik aan die mp3 codering?
want nu sla ik alles op wave op maar die bestanden vindt ik wat groot (veel mb`s)
Is er ook een ander makelijk gratis progamma waarmee je goed platen mee op kan nemen , maar dan in in kleinere bestanden kan opslaan.

Mvg, Bjorn
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
5-7-2005 12:11

trikke schreef:

Mijn PC is ook niet geaard en ik maak perfecte opnames. De stekker uiteraard wel, maar ik verbind de aarding van de draaitafel niet met de PC en no prob whatsoever !
Dan is het te hopen dat je een aardlekschakelaar in huis hebt. Heb je die niet en raakt de voeding van je PC defect dan kan het zijn dat we over je lezen in de lijst van overleden personen.

DAN zou ik het geen "no prob whatsoever" meer willen noemen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JizzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2005
Laatste: 18-8-2006
Berichten: 7
12-3-2006 18:01

Dré schreef:

Overigen ga je uiteraard nog wel even normaliseren naar 0dB nadat je de opnames gemaakt hebt (je zult wel moeten om een beetje mee te komen met de huidige hete CD's). Sterker nog... Ik normaliseerde sommige opnames naar +2dBFS (jawel, 2dB super digitale clipping) om ze heet genoeg te kunnen maken (wees gerust, veel studio opnames zijn nog VEEL VEEL erger).
Normaliseren moet je dit doen voor of nadat je de opname omgezet hebt naar .wav?

Nog een andere vraag. Ik heb een TT 1200MK2's (concorde pro's en whitelabel) en geluidskaart Audiophile 2496. Ik heb nu mijn mixer ertussen gezet. Ben niet zo tevreden over de geluidskwaliteit.
Zit er kwaliteitsverschil in de opname indien er wordt opgenomen met een voorversterker zoals bijv. TCC TC-750 of een mixer (zoals bijv Nuo 5, xone 92 of Pioneer DJM-800 (voor de mensen die deze mixer al hebben kunnen uitproberen)?
mixt erop los
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
4-8-2006 15:20
sorry voo het kicken van dit topic, maar ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden op het forum , Ik wil mijn vinyl gaan digitaliseren, op cd branden en een back up op mijn externe geheugen bewaren. .wav-bestanden hebben de beste kwaliteit maar nemen zoveel ruimte in beslag. Is het verschil hoorbaar als ik alles comprimeer naar mp3 320kbs? Wellicht een n00b-vraagje maar toch....
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-8-2006 16:38
Probeer het zelf eens zou ik zeggen....

Ik durf de weddenschap wel aan dat je het verschil al niet eens meer hoort tussen een goede 256kb/s mp3 en een .wav file. Kwestie van goed encoden en weten waar je mee bezig bent.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
4-8-2006 22:04
ik denk dat dat ook meer ligt aan de "Disco-dip" in het gehoor.

wat je wel vaak merkt is een bepaald gevoel, dat je wel hebt bij wav(en toch zeker bij live) maar mist bij mp3. Kennelijk zijn er tonen die we niet kunnen horen, maar wel waarnemen en de sfeer een beetje bepalen.

kwam hier achter toen een bepaald nummer(weet neit meer welk) gedraait werd, 2x. Eerste was Waveform, 2de was mp3 of wma dergelijks.

gedaan op tip van een leraar.
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
4-8-2006 22:14

Reind schreef:

Probeer het zelf eens zou ik zeggen....

Ik durf de weddenschap wel aan dat je het verschil al niet eens meer hoort tussen een goede 256kb/s mp3 en een .wav file. Kwestie van goed encoden en weten waar je mee bezig bent.
Bij bepaalde instrumenten is het verschil eigenlijk nog best hoorbaar. Niet voor de massa mensen maar wel voor mensen zoals wij, die erop letten.
De laatste doet het licht uit
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
5-8-2006 00:34

martijn0012 schreef:

Bij bepaalde instrumenten is het verschil eigenlijk nog best hoorbaar. Niet voor de massa mensen maar wel voor mensen zoals wij, die erop letten.
Ik ben benieuwd of je dat nogmaals durft te beweren na een dubbel blinde A-B-X test.

Ik was ook van mening dat ik het kon horen maar ik viel keihard door de mand toen we het gingen testen. En de test opstelling was er 1 zoals ie hoort te zijn, een setje KRK monitor speakers met daaraan een Pioneer SACD speler.

Test groepje bestond uit een man of 6 á 7 personen en niemand maar dan ook niemand had de volledige lijst goed zonder te gokken. Zo eerlijk was iedereen dan tenminste nog wel om toe te geven dat er gewoon rustig op los gegokt was ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
5-8-2006 10:01

martijn0012 schreef:

Bij bepaalde instrumenten is het verschil eigenlijk nog best hoorbaar.
En dit heb je getest met de ABX comparator? Of vond je dat niet nodig?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)