Forum > Algemeen Forum

Goede/slechte DJ's??

(134 reacties. Pagina 10 van 14)
Moderator(s): Dré
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
7-1-2004 22:31

djbidji schreef:

and what about the mic????

Er wordt steeds gesproken over het beatmixen etc..

Maar wat ik ook zeer belangrijk vindt, op feesten en swingcafés is het gebruiken van de micro!!
Je moet weliswaar een goede stem hebben anders is het ook niets, maar daar kan je de sfeer verdomd veel mee beinvloeden!

ken veel "dj's" die denken dat een micro eerder een lolly is razz :p
Whaa, mic. shocked 8O
Moet er niet aan denken, past niet in mijn vinylmuziekstijl (hardstyle/hardhouse/techno)
Maar als ik met onze drive-in mee ga doe ik ook liever alleen de muziek.
Gelukkig heeft onze hoofd drive-in DJ minder moeten met een avond aan elkaar babbelen. (hoef ik het niet te doen)

Zag laatst een interview met Dana en toen vroegen ze wat de verschillen tussen haar een een radio/drive-in DJ waren
Ze antwoorden: ten eerste probeer ik zo min mogelijk door mijn muziek heen te lullen laugh :D wink ;)

Maar ik vind het wel iets toevoegen voor een drive-in, (een MC op een party vind ik echt waardeloos alle mooie rustige tussenstukken gaat hij er door heen schreeuwen)

Denk wel dat Microfoon gebruik heel veel ervaring vereist, je moet lekker "ouwehoeren" (srry weet zo geen ander woord) met je publiek maar wel weten wat je wel en niet kan zeggen en maken.
Je zet mensen behoorlijk snel voorschut en dat is niet de bedoeling. Verder gaat het natuurlijk om de muziek dus de hele avond bij elk nummer iets zeggen om maar iets gezegt te hebben slaat nergens op (Al zie je het helaas erg vaak)
Heb je niets boeiends te melden zeg dan gewoon niets...
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
7-1-2004 22:44

tom314 schreef:

En jij zet DJ voor je naam en je bent er meteen één. lekker makkelijk.
happy :) wink ;)
Wat ik doe is niet makkelijk, aangezien ik al 8 jaar beatmix en niet alleen boem boem muziek draai denk ik dat ik me zo langzamerhand wel tot dj mag rekenen ja wink ;) Trouwens, heb op zat feestjes en in clubs gedraaid, ben alleen geen Tiesto of Jean qua naamsbekendheid, moet de eerste nog tegen komen op dit forum die dat wel is. Ben dus, afgezien dat draaien thuis een van mijn favoriete bezigheden is niet alleen thuis dj.
Mensen als jij schijnen te vergeten dat discotheken en dreun-muziek niet het enige is waar mensen zich mee amuseren.
Waaruit maak je dat op? Ik heb niet gezegd dat je pas dj bent als je alleen maar house draait, of alleen maar beatmixt, ik heb echter wel gezegd dat je pas dj in mijn ogen bent als je kan beatmixen (in ieder geval de basistechniek beheerst), als je dit dan op een avond niet doet omdat de muziek daar zich niet voor leent prima.
Want, laten we het dan beter zo afspreken, je bent pas DJ als je beats(house, techno, trance, ...) draait.
Niet dus, lees nog even goed mijn bovenstaande antwoord, nogmaals, als je maar de basiskennis in huis hebt, je kan ook disco mixen of jaren '80 op beats/ritme en dit doe ik ook regelmatig.
Want als je geen beats draait, is het NOG moeilijker om ze te mixen. happy :)
Dan komt het aan op toonsoort, en dat is iets wat maar weinig mensen echt goed kunnen. Bovendien kun je mij niet wijsmaken dat jij muziek zonder ritme draait. wink ;)
Zolang je muziek hebt met een machinaal ritme, beat of niet, kun je dit toch aan elkaar mixen qua tempo. Komt dus ook weer deels aan op beatmixen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
7-1-2004 23:08
Hey Dj Tim, Beatmix maar eens een willekeurig nummer van AphexTwins (wordt het ritme vinden ineens een stuk lastiger)

Maar zoals ik al zei is beatmixen of scratchen geen vereiste om DJ te zijn,
wat is Edwin Evers?? Juist..... DJ maar hoor je hem wel eens scratchen of zo???
Het gaat er niet om wat je doet (of hoe je het doet) zolang als je publiek maar tevreden is.
Michel de Hey draait soms met beatcounter, is hij dan ineens geen of een slechte DJ?? Lijkt me niet.

(ik ken vormen van turntablism waarbij ze plakken kaas worst en ham op de TT leggen samen met vinyl, klinkt nergens naar maar publiek (wat er op afkomt) vind het super dus waarom zou dat geen DJ preformance zijn??)
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
7-1-2004 23:10
Dan heb je het over verschillende DJ's. Edwin Evers is radio-DJ, gewoon plaatjes aan elkaas lullen. Je hebt ook nog club-DJ en drive-in DJ. ZO zijn er veel verschillen.
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
8-1-2004 09:18
Juist, dus waarom zou Scratchen en beat-mixen e.d. dan ook een criterium zijn om je DJ te mogen noemen...
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
BizzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2003
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 37
8-1-2004 13:38

DJ Bastisito schreef:

Dan heb je het over verschillende DJ's. Edwin Evers is radio-DJ, gewoon plaatjes aan elkaas lullen. Je hebt ook nog club-DJ en drive-in DJ. ZO zijn er veel verschillen.
Daarom heb ik geen dj voor mn forumnaam staan wink ;)

Edwin Evers is geen dj, maar een presentator. razz :p Ik vind dat als je op de radio bent je jezelf geen dj moet noemen maar presentator.
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
8-1-2004 16:35
Er zit nou eenmaal geen duidelijk grens in wanneer je nou DJ bent of niet. De een vindt dat je pas dj bent als je kan beatmixen, de ander vindt t weer een vereiste dat je in een vaste tent draait en weer een ander vindt dat je al 6 jaar ervaring moet hebben.
Als je serieus bezig bent met muziek, je cd of platencollectie en af en toe voor ‘meer’ als alleen je teddymeer moet draaien mag je jezelf wel dj noemen. wink ;) Ongeacht of je nou wel of niet kan beatmixen, goed door de mic kan praten enz. enz. Wie bepaald eigenlijk of je dat goed kan? Een top-dj zal snel veel kritiek op je hebben, hoe goed je ook bent, daarentegen zal een ‘leek’ je snel supergoed vinden…
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-1-2004 16:46
In "mijn" tijd was een DJ iemand die (m.b.v. welke techniek dan ook) op plaat of cd opgenomen muziek draaide voor publiek (in een zaal, op de radio, wherever). Iedereen die thuis een beetje deed hobby-en, was eerder een liefhebber, zéker geen DJ. Je had geen mensen met complete professionele sets op hun slaapkamer, met een giga-platencollectie, die serieus bezig waren met mixen. Waarom niet? DJ's waren niet beroemd en steenrijk, en dus was het ook geen wens voor kinderen om DJ te worden (kinderen wilden gewoon piloot worden, klaar wink ;) ).

Dat je nu een hoop kinderen hebt met wat apparatuur (gekregen van pa en ma) die zichzelf DJ noemen vind ik best, zit mij niet in de weg, ik zou de meesten alleen zelf niet zo noemen. Maar dat is mijn mening.
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
8-1-2004 18:20

Boellie schreef:

Hey Dj Tim, Beatmix maar eens een willekeurig nummer van AphexTwins (wordt het ritme vinden ineens een stuk lastiger)
Meeste van hun is redelijk breakbeat en break beat en drum 'n bass en experimentele techno heb ik ook gedraaid, en keurig op het ritme of de beats. Sterker nog, gebruik nog steeds breakbeatplaten in mijn setjes omdat het een kick geeft aan het publiek en aan jezelf om soms ff wat anders te doen.
Overigens is dit absoluut niet arrogant of neerbuigend bedoelt maar alleen maar om aan te geven dat ik welke vorm dan ook prima kan mixen op ritme of beats zolang het maar machinaal is opgenomen, mensen maken namelijk fouten qua ritme, ze drummen weleens mis zodat je blijft klooien om hem gelijk te zetten.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
10-1-2004 18:40

DJ Tim schreef:

Boellie schreef:

Hey Dj Tim, Beatmix maar eens een willekeurig nummer van AphexTwins (wordt het ritme vinden ineens een stuk lastiger)
Meeste van hun is redelijk breakbeat en break beat en drum 'n bass en experimentele techno heb ik ook gedraaid, en keurig op het ritme of de beats. Sterker nog, gebruik nog steeds breakbeatplaten in mijn setjes omdat het een kick geeft aan het publiek en aan jezelf om soms ff wat anders te doen.
Overigens is dit absoluut niet arrogant of neerbuigend bedoelt maar alleen maar om aan te geven dat ik welke vorm dan ook prima kan mixen op ritme of beats zolang het maar machinaal is opgenomen, mensen maken namelijk fouten qua ritme, ze drummen weleens mis zodat je blijft klooien om hem gelijk te zetten.
Vind ik erg gaaf dat je breakbeat actief in je set gebruikt (hoor je weinig).
Voor de meeste mensen is het zo goed als onmogelijk om in een breakbeat het ritme/melodie te onderscheiden en dan in te mixen. (vereist een stukje muziek kennis en inschattingsvermogen in de aankomende maat)
Vandaar mijn Aphex twins voorbeeld.
Maar ik blijf bij mijn stelling dat een DJ gewoon een entertainer is en dat de middelen van ondergeschikt belang zijn. (al betrap ik me er wel eens op dat ik draaien bij de drive-in minder DJ vind dan met mijn vinylies wink ;) )
Het mixen met non-machinale muziek kan overgens wel hoor, vereist alleen wat inzicht in de opbouw van de muziek en beperkingen van de instrumenten. als je zelf wat geschreven (en evt. gedirigeerd) hebt voor bands/orkesten dan ga je aanvoelen hoe het tempo beinvloed wordt door de melodielijn. Maar of dit oefenen/kunnen echt interessant is voor de meeste van ons betwijfel ik.

Maar wat draai je nu vooral?? ik zou graag eens een demo willen horen, heb misschien wel iets voor je...
Laat maar even weten via de mail..
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3

Terug naar forum Reageer (zonder quote)