Forum > Zelfbouw Speakers

18sound 18LW1400 speakers & BR118 ontwerp

(103 reacties. Pagina 10 van 11)
Moderator(s): Dré
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
9-9-2008 16:11
Ik heb een afspraak met een lokaal transport bedrijf.
Als je een aantal opbel is er wel 1 die tegemoet kom, een nadeel is dat het soms een dag langer duurt omdat ze dan een wagen in de buurt hebben en de zending dan inplannen.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-9-2008 16:58

Watt-Xtra schreef:

speakers afgebouwd en afgewerkt binnen een week is gewoon weg niet te doen. Je moet zagen, frezen, lijmen drogen, plamuren en schuren, drogen, grondlaag, drogen!
In het verleden zat gebouwd dus zeker te doen.
een flightcase bouwen in 3 dagen moet wel te doen zijn idd. Mits er tijd voor is. :)
De uiteindelijke bouw zal zo'n 2/3uur duren. Plm 3 dagen heb je nodig voor inplanning. (afhankelijk van drukte)

kitman schreef:

Ik heb gewoon een kale box nodig, niet geschuurd of geverfd, zonder speaker.
Hebben (of kennen) ze in belgië een sociale werkplaats?
Veel van die werkplaatsen (hier in nederland) doen diverse activiteiten, dus mogelijk dat men ook boxen kan bouwen.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-9-2008 18:47

KVM schreef:

Watt-Xtra schreef:

speakers afgebouwd en afgewerkt binnen een week is gewoon weg niet te doen. Je moet zagen, frezen, lijmen drogen, plamuren en schuren, drogen, grondlaag, drogen!
In het verleden zat gebouwd dus zeker te doen.
een flightcase bouwen in 3 dagen moet wel te doen zijn idd. Mits er tijd voor is. :)
De uiteindelijke bouw zal zo'n 2/3uur duren. Plm 3 dagen heb je nodig voor inplanning. (afhankelijk van drukte)

kitman schreef:

Ik heb gewoon een kale box nodig, niet geschuurd of geverfd, zonder speaker.
Hebben (of kennen) ze in belgië een sociale werkplaats?
Veel van die werkplaatsen (hier in nederland) doen diverse activiteiten, dus mogelijk dat men ook boxen kan bouwen.

Martin.
Dus jij beweert dat je een stolpcase in een 3tal uren compleet gebouwd hebt?? Alleen het materiaal pakken, meten en zagen vergt al de nodige tijd, laat staan de bouw, uitharding van de lijm handvaten, sloten uitzagen/ frezen en het beslag monteren.

Zoals je wel hebt kunnen zien in de diverse topics heb ik ook redelijk wat ervaring met het bouwen van zowel speakerkasten als flightcases.
Ik heb een professionele werkplaats tot mijn beschikking, heb professioneel aparatuur
en de nodige mallen. Toch red ik het echt niet om binnen een dag een 2tal flightcases compleet af te hebben.

tijds indicatie, voor de 8 X118 kasten had ik alleen al een 5tal uren nodig om alles te zagen, meten en verbindingen te frezen. Dit samen met een timmerman!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-9-2008 19:53

Watt-Xtra schreef:

Dus jij beweert dat je een stolpcase in een 3tal uren compleet gebouwd hebt??

Nee, ik had het over een professionele flightcase bouwer.
Afmetingen van de case prop je in de computer, (en die doet de rest) die gegevens stop je vervolgens in de "cnc machine" en de zaagmachine voor alluminium.
Plaat hout erop, profiel erin...(Zelfs bijna de tijd om rustig koffie te drinken.)

Plaatjes hout in elkaar "schieten", profiel erop, handvat, vlinders plaatsen lijm spuiten op de stolpcase, bekleden met stof.......klaar.
Alleen het materiaal pakken, meten en zagen vergt al de nodige tijd, laat staan de bouw, uitharding van de lijm handvaten, sloten uitzagen/ frezen en het beslag monteren.
Zie bovenstaand, meten hoeft niet meer, evenals (handmatig) sloten uitzagen e.d. plankjes komen kant en klaar uit de machine. Programma berekend ook wat je nodig hebt en de totale kosten. (uiteraard worden afval stukjes meegerekend)

Een proflightcasebouwer, bouwt de hele dag cases......duh...
Heeft x man personeel, grote afnames gaan, ik zou zeggen altijd gepaard met tijdsdruk. Door die druk te verlagen kan je kiezen voor meer personeel, bij meer personeel zal er ook een voorman (teamleider) moeten zijn om het personeel aan te sturen. Andere mogelijkheid is de keuze van andere apparatuur, waardoor er sneller gewerkt kan worden.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-9-2008 20:56
jij schrijft: de eigenlijke bouw duurt maar een 3tal uren.

zoals jij het nu schrijft, ook door een proff bedrijf, is 3 uur erg krap aan.
dan werken er dus ook meerdere mensen aan een en dezelfde case, dus gaan het aantal werk uurtjes ook omhoog. :)

Volgens mij zijn er maar erg weinig proff bedrijven welke zulke hyper moderne machines gebruiken waarbij je zelf bijna niets meer hoeft te doen.

Waar het namelijk om gaat in dit verhaal, jij suggerreert dat het bouwen van een kastje een peulen schil is. Het gaat hier om een speakerkastje. En ik kan je verzekeren dat je dit ding niet effe zo in elkaar tikt. Voor 9 van de 10 mensen althans.... misschien die ene dan met een computer gestuurde cnc machine.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-9-2008 22:28

Watt-Xtra schreef:

zoals jij het nu schrijft, ook door een proff bedrijf, is 3 uur erg krap aan.
dan werken er dus ook meerdere mensen aan een en dezelfde case, dus gaan het aantal werk uurtjes ook omhoog. :)
Nee, slechts 1 persoon.
Volgens mij zijn er maar erg weinig proff bedrijven welke zulke hyper moderne machines gebruiken waarbij je zelf bijna niets meer hoeft te doen.
Zo hyper modern is het nou ook weer niet. (denk aan een watersnijder)
Daarnaast is het ook mogelijk dat je zelfs voor subsidie in aanmerking komt.

[OT] In de Sonor fabriek heb ik ook simpele ideeën gezien die kostenbesparend zijn. Vergeet dus niet dat veel dingen vrij simpel zijn en zelf ontworpen worden.
Waar het namelijk om gaat in dit verhaal, jij suggerreert dat het bouwen van een kastje een peulen schil is. Het gaat hier om een speakerkastje.
Is het ook. Ik tikte 4 4530kasten (die met die ronde voorkant) binnen een week in elkaar. (kant en klaar).

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-9-2008 22:57

Watt-Xtra schreef:

Volgens mij zijn er maar erg weinig proff bedrijven welke zulke hyper moderne machines gebruiken waarbij je zelf bijna niets meer hoeft te doen.
Ik denk dat je in ons land haast wel zult MOETEN (gezien de loonkosten). In China kun je op dit moment wellicht nog een man of 100 (ca. 4 euro per persoon per dag) met een handzaag aan het werk zetten en nog steeds kosteneffectief kistjes maken maar in Nederland... Je ziet het dan ook steeds meer

En zo gek duur zijn dit soort apparaten tegenwoordig ook niet meer (zeker als je het afzet tegen de besparing op de loonkosten). Ik ken dan ook meerdere bedrijven (geen flightcasebouwers overigens) in de directe omgeving die een CNC snijtafel hebben (waterstraal). Overigens waanzinnig mooi om aan het werk te zien. Maar ook zaag/frees combo's zijn er in CNC vorm.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
10-9-2008 08:34
Het hoeft voor mij allemaal niet zo snel hoor!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
10-9-2008 09:17

kitman schreef:

Het hoeft voor mij allemaal niet zo snel hoor!
Zeker weten? à raison van 50 euro per uur ex BTW? Mag iemand dan wel 10 uur op je kastje werken waar het binnen 2 uur zou kunnen met een stukje automatisering?

Toffe gast ben je toch ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
10-9-2008 11:36
Nee ik bedoel dat ik hem morgen niet dringend moet hebben.
Ik vind dat de prijs om iets te maken niet noodzakelijk afhangt van de uren die je eraan werkt, dan zou een prutser meer vragen dan een handige.
Er is ook nog een marktprijs en winstmarge eh!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)