Forum > Geluid

submeeting 22 april (Emmen)

(147 reacties. Pagina 10 van 15)
Moderator(s): Dré
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
25-4-2007 20:47
het 2 keer rms verhaal wordt door sommigen ''aanbeden'',sommigen zien het als een regel in audioland,tja,moet je ook niet zeuren als je je speaker naar zijn grootje jaagt omdat je te hard wil,oftewel die veel te zware eindtrap tot zijn limiet perst met als resultaat''plof''
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-4-2007 20:51

simple40002000 schreef:

heb geen behoefte aan regelmatig reconen,wat je kunt verwachten met teveel power.
Met te weinig (of het exacte) vermogen ook. Allemaal afhankelijk van de gebruiker. wink ;)

Er komt ook nog veel meer bij kijken, zo kan de juiste processing ook noodzakelijk zijn. Allemaal afhankelijk van wat de gebruiker wil en wenst.

Martin.
kvm entertainment
Simple40002000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2003
Laatste: 8-3-2020
Berichten: 67
25-4-2007 22:03
Inderdaad wat de gebruiker wil of wenst.Toch zetten zg ''beginners''vrolijk een bult vermogen op hun kastjes.zonder de nodige goede processing,resultaat in no time speakers overleden,tja hoe kan dat nu,de ''big boys ''zeiden toch dat het kon.Vertel er dan bij met goede processing,zonder deze is het een kwestie van tijd en de kastjes zullen ''sterven'' aan teveel power
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-4-2007 22:22

simple40002000 schreef:

Toch zetten zg ''beginners''vrolijk een bult vermogen op hun kastjes.
Nee, x procent van de "beginners" zal een te licht ampje hebben en te veel willen. (denk maar aan de topics hoge tonen doen het niet meer.) Ga je dan nog iets verder door, dan houd de rest er ook vanzelf mee op.
Vertel er dan bij met goede processing,zonder deze is het een kwestie van tijd en de kastjes zullen ''sterven'' aan teveel power
Word ook veelal verteld. Ook een kwestie van je goed in de vele topics hierover verdiepen. (en dat zijn er vele)

Martin.
kvm entertainment
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
25-4-2007 23:30
Ik zet gerust om mijn 1 kw baskasten een labgruppen fp6400 met 2300watt per kant totaal los(zeg maar vol in de clip), en dit heeft door goede proccessing nog geen enkele keer tot een recone gelijd, ook in het mid en hoog doen wij het zo(mid drivers van de st215 zijn 800watt deze krijgen ook met zen tweeen een labgruppen 6400 op de klote 3200watt aan 2 om is 1600watt per kast ook geen enkel probleem, hoog krijgt bij mij iets minder een fp3400 deze eindtra[p draaid dan ook gewoon -5 db dus die krijgen ook goed op de klote, nog nooit geen problemen gehad wel een keer een probleem gehad met men oude ev topjes daar lag een crest ca 9 op vol in de clip en ja dan gaat het hoog erdoor, met andere woorden liever een eindtrap veels te zwaar dan net op het randje(mensen die speakers opblazen door oververmogen(geen clippende eindtrappen) hebben gewoon geen oren aan hun kop!!Ik denk dat mensen juist vaak te bang zijn met het vermogen van hun eindtrappen, groeten en succes allemaal arjan
MHS soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-3-2013
Berichten: 14
25-4-2007 23:51

arjan schuurman schreef:

Ik zet gerust om mijn 1 kw baskasten een labgruppen fp6400 met 2300watt per kant totaal los(zeg maar vol in de clip), en dit heeft door goede proccessing nog geen enkele keer tot een recone gelijd, ook in het mid en hoog doen wij het zo(mid drivers van de st215 zijn 800watt deze krijgen ook met zen tweeen een labgruppen 6400 op de klote 3200watt aan 2 om is 1600watt per kast ook geen enkel probleem, hoog krijgt bij mij iets minder een fp3400 deze eindtra[p draaid dan ook gewoon -5 db dus die krijgen ook goed op de klote, nog nooit geen problemen gehad wel een keer een probleem gehad met men oude ev topjes daar lag een crest ca 9 op vol in de clip en ja dan gaat het hoog erdoor, met andere woorden liever een eindtrap veels te zwaar dan net op het randje(mensen die speakers opblazen door oververmogen(geen clippende eindtrappen) hebben gewoon geen oren aan hun kop!!Ik denk dat mensen juist vaak te bang zijn met het vermogen van hun eindtrappen, groeten en succes allemaal arjan
Zet geen 400W op een DAP MC-15. Als je dat te lang doet gaat hij gegarandeerd kapot. Duurdere speakers, ja. Budget systemen meestal nee. Goede processing is ook niet alles. Als je 800W op een 400W woofer jaagt en dat elke week voor vier jaar ook met processor juist voor clipgrens dan nog maak je me niet wijs dat deze speaker niet harder slijt dan dat je er bv. 400W-600W op zet met processing.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
26-4-2007 00:08
Tuurlijk, en als je heb niet gebruikt slijt ie nog minder snel wink ;). Tezij echter die amp van 400-600 Watt staat te klippen waar die van 800 Watt dat niet doet (hoeft). Dan zal de speaker sneller slijten met die kleine amp.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MHS soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-3-2013
Berichten: 14
26-4-2007 00:12

big bang schreef:

Tuurlijk, en als je heb niet gebruikt slijt ie nog minder snel wink ;). Tezij echter die amp van 400-600 Watt staat te klippen waar die van 800 Watt dat niet doet (hoeft). Dan zal de speaker sneller slijten met die kleine amp.
Waarvoor denk je dat ik er ook duidelijk bijzette met processing wink ;). Zoals iemand hier al zei, er zijn veel factoren die meespelen. Ga je ook elke dag gecontroleerd met je auto 200km per uur rijden omdat dat rustig kan? Ja het gaat veel sneller maar de auto slijt meer.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
26-4-2007 00:55
Wie hebben er versleten speakers ten gevolge van zware versterkers en over wat voor slijtage hebben we het dan?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
26-4-2007 10:34

MHS sound schreef:

Zet geen 400W op een DAP MC-15. Als je dat te lang doet gaat hij gegarandeerd kapot.
De MC-15 is een speaker met een continue belastbaarheid van ca. 150W. In zo'n geval moet je er dus geen versterker op gaan zetten die zwaarder is dan ca. 300W.

Overigens zul je je nog verbazen hoe moeilijk het is een speaker echt kapot te spelen (dus niet te slopen maar gewoon door er een VEEL te zware versterker op te zetten en die dan stevig uit te sturen (net onder de clip)). Sommigen van ons hebben het geprobeerd en volgens mij waren allen die het daadwerkelijk gedaan hebben (...) onder de indruk van de tijd die nodig was om de speaker naar de andere wereld te helpen.

Reden dat de versterker zwaarder kan zijn dan de speaker is vrij simpel. Een versterker wordt gemeten bij een sinus signaal (met een crest factor van 3dB). Zelf het meest gore stukje muziek (roze ruis) heeft een crest factor die al minimaal 3dB hoger is (Crest van 6dB of hoger dus) dan de crest van dit sinus signaal. Dus zelfs als je zo'n idioot bent dat je je publiek op roze ruis trakteert, dan nog zul je slechts 250W gemiddeld uit je mooie 500W versterker trekken (volledige uitsturing, net onder clip). Muziek heeft (gelukkig!) een crest factor die nog eens stukken hoger ligt dan die van roze ruis zodat bij muziek je in je handen mag knijpen als je mooie dure 500W versterker gemiddeld 150W levert.

En DAT is de reden dat het door velen (waaronder ook VELE fabrikanten) wordt aangeraden een versterker te gebruiken met een RMS output die overeenkomt met de "program rating" van de speaker (en die "program rating" is meestal een factor 2 t.o.v. de RMS rating).

Mag minder ook? NATUURLIJK MAG MINDER OOK. Het is geen enkel probleem je speakers aan te sturen met een 0.0001W versterker. Als je dat fijn vindt moet je dat gewoon vooral doen. Betekent wel dat je voor dezelfde klus FIKS meer speakers nodig hebt (maar hé, als je dat leuk vindt, gewoon doen).
Goede processing is ook niet alles. Als je 800W op een 400W woofer jaagt en dat elke week voor vier jaar ook met processor juist voor clipgrens dan nog maak je me niet wijs dat deze speaker niet harder slijt dan dat je er bv. 400W-600W op zet met processing.
Als je erg bang bent dat je speakers slijten dan kun je ze het beste aan de versterker koppelen met iets te korte luidsprekerkabels.

Ik zou me echter eerder afvragen of het echt nodig is dat een speaker meer dan 10 jaar leeft (ik kan me de economische voordelen daarvan niet echt voorstellen als het zou betekenen dat ik altijd met 2 x zoveel spullen rond zou moeten rijden dan strikt nodig is...). Reken de kosten DAAR maar eens van uit...

Rademakers schreef:

Wie hebben er versleten speakers ten gevolge van zware versterkers en over wat voor slijtage hebben we het dan?
Jaren lang systematisch m'n speakers tot op de top van hun kunnen aangestuurd (Lab 4000's geleegd in 300W topjes d.m.v. processing). Niks kapot, niks versleten. Die speakers leven nu nog (zijn 10+ jaar oud, bij brand of diefstal is alleen de verzekering blij aangezien ze alleen de dagwaarde uit hoeven keren)...

Tja...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)