Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 10 van 18)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2006 12:48

climax schreef:

klinkt heel gek maar hoe vaker je draait of dat nu thuis is of op locatie lijkt het alsof je gehoor zich ontwikkeld.
Waarom klinkt het gek dat training je beter maakt in wat je doet???

Is dat niet altijd zo dan??? laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
16-11-2006 23:50
Het is ook gewoon inderdaad zo. In geen geval BPM meters gaan gebruiken in het geval je ooit echt wil kunnen draaien.
Ik herinner me nog dat ik anderhalf jaar geleden ook zelf dit soort vragen stelde in topics op het forum. Ik was onzeker en ook het pitchen ging na veel oefenen nog soms wel fout. Nu leg ik platen of cd's perfect gelijk in een kleine tien seconden (op party's soms wat langer door de hoge geluidsdruk en bijgeluiden) en het is een puur automatisme geworden.

Moraal van het verhaal: Niet denken dat je verkeerd bezig bent, dat anderen het anders doen als jij, ... Gewoon blijven oefenen en proberen en binnen een jaar of enkele jaren zul je terugdenken aan de tijd waarin je deze vraag nog stelde wink ;)

Succes
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-11-2006 00:17

teknoknights schreef:

Het is ook gewoon inderdaad zo. In geen geval BPM meters gaan gebruiken in het geval je ooit echt wil kunnen draaien.
Moet wel zeggen dat ik sinds ik de 800MK2's hier heb staan, wel af en toe een slinkse blik naar de beatcounters werp. Even snel gelijk zetten op de counters en vervolgens met de hand op het gehoor even bijstellen.

Beetje enge ontwikkeling, snel afleren laugh :D
Light Image
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
17-11-2006 17:40
Gewoon stickertje overkleven en het er nooit meer afdoen tot je zeker weet van jezelf dat je die stomme bpm-meters zelfs nooit meer wil bekijken!!!!! wink ;) Anders blijf je het gewoon doen.
Door met die bpm's bezig te zijn (visueel) ben je trouwens ook volledig afgeleid en is er geen plaats meer voor creatieve dingen en zo. En ze werken nooit zo exact en perfect als je gehoor.. Echt nooit.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
18-11-2006 15:05

teknoknights schreef:

Gewoon stickertje overkleven en het er nooit meer afdoen tot je zeker weet van jezelf dat je die stomme bpm-meters zelfs nooit meer wil bekijken!!!!! wink ;) Anders blijf je het gewoon doen.
Door met die bpm's bezig te zijn (visueel) ben je trouwens ook volledig afgeleid en is er geen plaats meer voor creatieve dingen en zo. En ze werken nooit zo exact en perfect als je gehoor.. Echt nooit.
Is het niet creatief dan, dat je door deze meters opeens een stuk sneller gelijk kan zetten.
Kan je niet veel meer aandacht geven aan andere zaken DOORDAT je even snel een blik hoeft te werpen op de meters, en dan enkel nog hoeft fine te tunen?

Nieuwe techniek, omarm het! Ik kan het zonder, maar vind het toch wel lekker.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
18-11-2006 20:59
Ieder z'n mening. Dat sommigen iemand die met cd draait of final scratch al de naam "deejay" durven ontnemen vind ik ronduit belachelijk, ouderwets en conservatief! Dat ze iemand die met bpm meters draait de naam "deejay" ontnemen vind ik MEER DAN TERECHT!!!

Het beatmatchen is nu toevallig de ultieme basis van het draaien. Als "deejays" al te lui zijn om dit onder de knie te krijgen zoals het moet, dan zoeken ze voor mijn part maar een andere hobby hoor. En meer tijd over voor andere dingen? Ik zet m'n tracks sneller gelijk op het gehoor (terwijl ik andere dingen doe) dan dat je drie keer heen en weer hebt gekeken op je bpm-schermpjes...

Als je het natuurlijk voornamelijk over "drive-ins" en zo hebt, ok... Akkoord... De hoofdbezigheid van een drive-in-deejay is uiteindelijk toch de juiste nummers spelen en zorgen dat iedereen muzikaal voldaan is op het eind van de avond. Daar ben ik het eens mee. Spreken we echter over deejays die een specifiek genre draaien... In clubs, op party's, ... Dan is perfect kunnen beatmatchen in een paar seconden toch absoluut een minimumvereiste!

Grtz"
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
19-11-2006 21:52

teknoknights schreef:

Ieder z'n mening. Dat sommigen iemand die met cd draait of final scratch al de naam "deejay" durven ontnemen vind ik ronduit belachelijk, ouderwets en conservatief! Dat ze iemand die met bpm meters draait de naam "deejay" ontnemen vind ik MEER DAN TERECHT!!!

Het beatmatchen is nu toevallig de ultieme basis van het draaien. Als "deejays" al te lui zijn om dit onder de knie te krijgen zoals het moet, dan zoeken ze voor mijn part maar een andere hobby hoor. En meer tijd over voor andere dingen? Ik zet m'n tracks sneller gelijk op het gehoor (terwijl ik andere dingen doe) dan dat je drie keer heen en weer hebt gekeken op je bpm-schermpjes...

Als je het natuurlijk voornamelijk over "drive-ins" en zo hebt, ok... Akkoord... De hoofdbezigheid van een drive-in-deejay is uiteindelijk toch de juiste nummers spelen en zorgen dat iedereen muzikaal voldaan is op het eind van de avond. Daar ben ik het eens mee. Spreken we echter over deejays die een specifiek genre draaien... In clubs, op party's, ... Dan is perfect kunnen beatmatchen in een paar seconden toch absoluut een minimumvereiste!

Grtz"
Ik ben het helemaal met je eens dat beatmatchen voor platenspelers een must is. Ik kan het ook, heb jaren hardstyle/ hardcore/ en dergelijke gedraaid. ook op cd-spelers blijft het een must. Je moet het eerst op het gehoor kunnen doen, helemaal mee eens.

Ik ben nu echter al enige tijd met een drive in bezig, licht en geluid dus. dan worden ze opeens verdomt makkelijk, omdat je met meer dingen bezig bent en af en toe een oogje op je beatcounter dan een prima hulpmiddel is. Die dingen zijn zkr niet heilig, als je er teveel op vertrouwd ga je grandioos fouten maken. maar voor snelle beslissingen is het een handig hulpmiddel, zeker als je met 2 cd-spelers, een platenspeler, een computer en een minidisc bezig bent.

Wat ik bedoelde, voor beginnende dj's is het een goed hulpmiddel om mee te starten, vervolgens moeten ze m nog wel even tijdens de mix op het gehoor op speed houden. Een hulpmiddel dus, niet een heiligheid. verder zie ik steeds meer grote dj's gebruik maken van goede spelers met geintegreerde beatcounters.

Ik gebruik de beatcounter altijd om even snel de goeie pitch te vinden terwijl de cd nog stil staat, rest is beatmatchen. dit lukt trouwens niet eens op de platenspelers, daar gebruik ik echter wel markers op de plaat.
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
20-11-2006 01:54
Het publiek bepaalt of een dj goed is. Als een dj goed wordt bevonden, dan zal het het publiek een wordt wezen hoe de dj de set neerzet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-11-2006 09:14
Om de bekende "no brainer" nog maar eens uit de kast te halen: Een slechte overgang duurt een seconde of 10, een slecht nummer al snel een minuut of 4.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
20-11-2006 17:42
En toch is dat totaal niet van toepassing op de meeste underground muziek stijlen die op een serieus niveau gedraaid worden. Als ik geboekt ben en op een line up sta mag ik er echt wel voor zorgen dat er geen grove fouten in m'n mixen zitten. Al zou m'n muziek nog perfect gekozen zijn, kans is toch opeens heel klein dat ik nog terug moet komen.

Daarom... drive-in-werk en "allround"-feestjes laat ik in het midden.. Publiek moet gewoon zijn lievelingsliedjes horen en bekende deuntjes en ze gaan tevreden naar huis en noemen je een superdeejay.

Probeer dat met undergroundmuziek waar je meestal voor een publiek staat die er zelf wel wat van kent en goed hoort wanneer je er naast zit en je performance wordt als "behoorlijk zwak" bevonden.

En een slechte overgang van tien seconden is minder erg dan een slecht nummer van drie minuten... Meestal duurt de mix zelf al minstens 45 seconden of in extreme gevallen zelfs een minuut.

Ik blijf erbij.. iemand die zichzelf ziet als een serieuze deejay (met technische vaardigheden) moet echt niet met bpm meters op de proppen komen... Zelfs niet als minimaal hulpmiddel! Heel misschien kan het een hulpmiddel zijn om de eerste stappen in de draaiwereld te zetten; op voorwaarde dat het geen gewenning wordt!

Tenslotte over grote namen die gebruik maken van pioneer cdj1000MKII's enz... Denk je echt dat ze die bpm meters gebruiken? Dave Clarke (techno scene) draait nu bijvoorbeeld volledig digitaal maar denk je dat die z'n bpm meters een blik waardig gunt? No way! Ikzelf draai thuis ook voornamelijk digitaal met axis (dus zeer goeie bpm meters) maar ik zou zelfs niet meer weten of ze nu links of rechts op het schermpje staan. (bij wijze van spreken wink ;) )

Grtz"
Jumping is not a crime. It's just hilarious.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)