Forum > Muziek

Je eigen Mix opnemen en op CD-Branden

(70 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
24-9-2003 10:32
1 x bewerkt. Laatst door Pulse op 24-9-2003 11:09
Hallo! Ik zie veel mensen vragen hoe ze nou precies een zelfgemaakte mix op CD-kunnen branden.
Ik heb hieronder het antwoord. Misschien dat deze sticky gemaakt kan worden?

1. Vanaf je Mengpaneel REC OUT/MASTER naar de Line In van de Geluidskaart, dit doe je via een converter (Tulp stekker naar 3,5mm, Expert/Harendse Smid/Audio Winkel)

2. Zet je DJ gear aan en dan de PC, en haal een Sound Recorder op (Ergens bij bureau accesoires)

3. Druk op record in het programma, en ga lekker mixen. (houdt de gain op 0 DB, en test eerst even een klein stukje, en kan zijn dat je de line-in af moet regelen.

4. Klaar met draaien? Mooi! Op stop drukken in de Sound Recorder en opslaan maar.

5. Dit is een ENORME GROTE WAV!!

6. Die gaan we dus converteren naar MP3 Software?-> download.com.com/3000-2140-10225516.html?tag=lst-0-3 en deze is gratis!

7. Nu hebben we een mooie MP3, 44.000HZ 192 KB/s

8. Als je hem op CD wilt hebben, geen probleem.

9. Daarvoor heb je een MP3-cutter nodig. Hakt ie de dikke vette MP3 in kleinere stukje Software? -> home.hccnet.nl/p.luijer/download.html#mp3cutter (GRATIZ!)

10. Leer het programma een beetje kennen, het is niet zo moeilijk.

11. Fik de CD (Ik neem aan dat je een brander hebt) met 0 sec. tussen de tracks. (disc at once)

12. Je hebt nu je eigengemaakte CD!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zo doe ik het namelijk ook!

Succes ermee!

Mocht je nog vragen hebben over de software moet je me maar even vragen!
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
CanardStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2003
Laatste: 1-1-2008
Berichten: 21
24-9-2003 11:07
Ik denk dat het ook wel nuttig is om alternatieve software te noemen voor opname:
bijv.
- CoolEdit
- SoundForge
- Messer
- Total Recorder

Over stap 6: Er zijn ook veel verschillende conversieprogramma's waarvan sommige betere kwaliteit mp3's maken (met LAME in combinatie met RazorLame kun je makkelijk mp3's maken van uitstekende kwaliteit)
Er zijn ook programma waarmee je direct naar MP3 kunt schrijven, scheelt weer een conversieslag wat vrij lang kan duren (afhankelijk van je cpu)

Over stap 11: Gebruik ook Disc-At-Once als je brander dat kan... dan krijg je geen pauze's tussen je tracks
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
24-9-2003 11:11
Maar zijn dat soort programma's ook gratis?

Bovendien is een MP3 met 192kps 44.000Hz aardig goed dacht ik zo. wink ;)
Hoe je het converteerd/brand, kan inderdaad op verschillende manieren, ik geef ook aan hoe het moet, vooral in het begin. Welke programma's jezelf hebt maakt ten opzichte voor conversie/branden maakt dan niet uit. razz :p
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
CanardStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2003
Laatste: 1-1-2008
Berichten: 21
24-9-2003 11:30
Messer en TotalRecorder zijn gratis geloof ik..

Ik maak m'n mp3's ook altijd op 192kbps (44.100kHz happy :) ), dat is goede kwaliteit... maar dan kan er nog wel verschil in kwaliteit zitten tussen de verschillende conversieprogramma's.
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
24-9-2003 11:37
En dan nog even over het in stukken knippen van je mix --> WAAROM shocked 8O shocked 8O shocked 8O

Maak gewoon een cue-sheet en daarna branden met Nero die handel. Hou je tenminste je mix lekker aan 1 stuk --> ook handig voor op de PC.

www.homepages.hetnet.nl/~mjmlooijmans/cdwave/

Gratis progje om cue-sheets te maken. Gewoon wave in het progje laden en dan gewoon aangeven waar een track-overgang komt.

Waarom geef ik de voorkeur aan deze optie? Simpelweg omdat door de mp3 conversie van losse tracks er extra (miniscule) pauzes worden toegevoegd aan je track. Deze pauzes zijn ondanks disc-at-once wel degelijk te horen.
Ugly.....but well hung!!!
CanardStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2003
Laatste: 1-1-2008
Berichten: 21
24-9-2003 11:47
MuuskE, je gooit wat zaken doorelkaar.

Als je je mix wilt branden als AUDIO (en dus afspeelbaar in elke cd-speler) kun je beter niet je mix converteren naar MP3 want dat zorgt voor kwaliteitsverlies.
In dat geval kun je het bovenstaande programma gebruiken om de tracks te splitten, dat kan dus alleen met .WAV bestanden!

Als je je mix als MP3 wilt branden op CD (dus Data-cd), kun je MP3-Cutter gebruiken om je .MP3 bestand te splitten.
PulseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-6-2003
Laatste: 22-8-2005
Berichten: 138
24-9-2003 12:04
www.homepages.hetnet.nl/~mjmlooijmans/cdwave/

Gratis progje om cue-sheets te maken. Gewoon wave in het progje laden en dan gewoon aangeven waar een track-overgang komt.
Het is wel gratis, maar voor 31 dagen, vriend. sad :(
Hebbum.. Taiko - Silence.. oeh lekkere trommels!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-9-2003 12:38
Een mix eerst omzetten naar mp3 en dan terugzetten naar en format dat geschikt is om op CD te zetten...

Hmmm...

De logica daarin ontgaat mij volledig.

Feurio downloaden en installeren: www.feurio.com/

Dan een nieuw project aanmaken, wav editor openen, opnamesessie starten. Dan in de wav editor aangeven waar je de "linked markers" wilt hebben (dus mix loopt gewoon door maar krijgt wel een index in de TOC) en fikken dat ding.

En als je er dan ook nog een mp3 van wilt maken dan doe je dat NADERHAND!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
24-9-2003 13:01

Canard schreef:

MuuskE, je gooit wat zaken doorelkaar.

Als je je mix wilt branden als AUDIO (en dus afspeelbaar in elke cd-speler) kun je beter niet je mix converteren naar MP3 want dat zorgt voor kwaliteitsverlies.
In dat geval kun je het bovenstaande programma gebruiken om de tracks te splitten, dat kan dus alleen met .WAV bestanden!

Als je je mix als MP3 wilt branden op CD (dus Data-cd), kun je MP3-Cutter gebruiken om je .MP3 bestand te splitten.
Waar zie jij in mijn stukje dat ik naar mp3 converteer alvorens als Audio te branden?? Dit kun je het beste niet doen en dat doe ik dan ook niet. Wat jij zegt, dat het handig is om de mix (als je hem als data brand) in losse tracks op te slaan, ben ik het niet mee eens, puur om die eerder genoemde (miniscule) pauzes.

FF kort zoals ik het doe:

1)Wave opnemen
2)Cue-sheet maken
3)Image branden met Nero (Audio)
4)Wave file converteren naar mp3 (LAME 3.92 MMX --> VBR)
5)In cue-sheet ff het format veranderen
6)Evt. branden als data of op HD opslaan

Wil je nu ook de mp3 als losse tracks afspelen, dan heb je hier plug-ins voor winamp voor of een player genaamd 1by1 (www.rz.uni-frankfurt.de/~pesch/#1by1) die gewoon cue-sheets leest en de mp3 (intern) in losse tracks verdeeld.

BTW: Dat progje van André ga ik ook eens even uitproberen
Ugly.....but well hung!!!
BrazStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-1-2004
Laatste: 28-5-2009
Berichten: 220
23-1-2004 15:02

Pulse schreef:

2. Zet je DJ gear aan en dan de PC, en haal een Sound Recorder op (Ergens bij bureau accesoires)
Zit die er standaar op dan. De recorder die ik vind kan slecht 45 sec. opnemen
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)