Forum > Geluid

Flightcase Zelfbouw ??

(141 reacties. Pagina 3 van 15)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
23-12-2003 20:06

martijn schreef:

Mr. Edie schreef:

martijn schreef:

ik kan maar moeilijk geloven dat er ook popnagels voor hout zijn. ze zetten zichzelf uit, waarmee je dus ook het hout helemaal kapot zou drukken. hoe kan het dan het dan toch werkt?
Niet zo overdrijven... het drukt het hou uiteraard wel in, maar niet echt kapot hoor wink ;)
Wat dacht je van een flinke schroef, of dikke spijker??? die drukken net zo goed...

En wat moet ik op die laatste antwoorden??? hoe kan het dat een spijker blijft zitten? Lijkt me nog lastiger als een popnageltje...
een flinke schroef boor je voor en draait zichzelf in het hout, alleen met de schroefdraad. ik mag hopen dat je wel eens een popnagel hebt zien uitzetten? dat is toch algauw een milimeter of 4/5. das toch knap veel.
Ja oke, een schroef draait zich erin, toch drukt alles enorm hoor!...

Maargoed, van die popnagel wist ik niet dat het zoveel was, maar is misschien wel goed wink ;) raakt het niet zo snel los.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-12-2003 20:18
en dat is precies waar ik bang voor ben, dan je hout kapot wordt gedrukt. want de popnagels die in alu/staal/whatever gaan, klemmen ACHTER de 2 lagen, en drukken het niet uit elkaar.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
23-12-2003 20:20
Jep, het hout gaat er wel kapot van. Zo heb ik ooit heel duur flightcase hout gewoon open zien splijten nadat er de nodige nageltjes ingingen. Maar al die kisten zitten met popnagels, dus de mijne ook, en ze zijn nog lang niet kapot!
Maar dat is MIJN mening...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-12-2003 20:24

Roytje schreef:

Jep, het hout gaat er wel kapot van. Zo heb ik ooit heel duur flightcase hout gewoon open zien splijten nadat er de nodige nageltjes ingingen. Maar al die kisten zitten met popnagels, dus de mijne ook, en ze zijn nog lang niet kapot!
he? het bovenste en onderste deel zijn tegenstrijdig. eerst zeg je dat het hout gewoon splijt, en daarna zeg je dat ze ook in jouw case zit, die nog lang niet kapot is. leg uit!
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-12-2003 21:14

martijn schreef:

ik kan maar moeilijk geloven dat er ook popnagels voor hout zijn. ze zetten zichzelf uit, waarmee je dus ook het hout helemaal kapot zou drukken. hoe kan het dan het dan toch werkt?
Iedereen die gaat antwoorden en filosoferen over het uitzetten van popnagels maar zelf nog nooit een fatsoenlijke kist heeft gebouwd moet nu even toch echt even z'n mond houden, sorry hoor.

Een popnagel zet, als je hem 'popt' eerst daar uit waar hij de ruimte heeft om uit te zetten, en dat is dus aan de achterzijde van het hout waar hij uitsteekt. En de popnagel kan daar het hout kapot drukken zodra hij zover is uitgezet dat-ie tegen het hout aankomt. En DAAROM doe je er dus altijd nog een extra metalen ringetje tussen. Klaar is Clara.

Gebruik even de zoekfunctie, er is al zoveel over geschreven!
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
23-12-2003 21:17
Bedankt voor de tip sylvia! Ik was al bang dat ik aan de achterkant een ijzeren strip moest maken om de popnagels op te vangen.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
23-12-2003 21:46
Uhm sylvia, bij ons steekt ie toch eigenlijk nooit uit aan de achterkant hoor. Als ik een hoekprofiel vastpop dan gaat ie toch echt de plank die daar haaks opstaat helemaal in! Of doe ik nu iets verkeerd?

En 2 martijn:
Ik bedoel dus, dat ik het wel eens zie gebeuren, maar dat het over het algemeen gewoon goed gaat. Dacht dat het wel duidelijk was!
Maar dat is MIJN mening...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-12-2003 22:30

Roytje schreef:

Uhm sylvia, bij ons steekt ie toch eigenlijk nooit uit aan de achterkant hoor. Als ik een hoekprofiel vastpop dan gaat ie toch echt de plank die daar haaks opstaat helemaal in! Of doe ik nu iets verkeerd?
doe je dit ook met een 7 of 9mm kistje ? Het hout dat er dan haaks opstaat zal uitzetten. Kijk maar eens goed naar een kant en klare flightcase, waar de popnagels zitten. (in iedergeval niet op de plaats waar jij ze doet)

Veel fabrieks cases gebruiken geen ringetje, gewoon gat boren popnagel erin en klaar. wil je hout echt laten splijten dan moet je nogal. De ringetjes worden meestal alleen gebruikt bij de handvaten en vlindersloten. (voor de stevigheid)
Gebruik wel altijd geribbelde popnagels.

martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-12-2003 22:37

Roytje schreef:

Uhm sylvia, bij ons steekt ie toch eigenlijk nooit uit aan de achterkant hoor. Als ik een hoekprofiel vastpop dan gaat ie toch echt de plank die daar haaks opstaat helemaal in! Of doe ik nu iets verkeerd?
Ik pop hoekprofielen bij kleine kistjes niet, die zitten vast genoeg onder de stoothoeken. Bij grotere kisten is het hoekprofiel breder dan dat het hout dik is, dus komt de popnagel alsnog aan de binnenkant uit.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-12-2003 22:40

kvm schreef:

Veel fabrieks cases gebruiken geen ringetje, gewoon gat boren popnagel erin en klaar. wil je hout echt laten splijten dan moet je nogal. De ringetjes worden meestal alleen gebruikt bij de handvaten en vlindersloten. (voor de stevigheid)
Gebruik wel altijd geribbelde popnagels.
martin.
Het ligt er ook een beetje aan of je popt op luchtdruk of met zo'n kreng van een popnageltang. Met zo'n gewone tang gaat het langzamer en 'popt' de popnagel niet zo snel, dan trek je hem behoorlijk snel in het hout.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)