Forum > Newbie Forum

Master tempo belangrijk of niet

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Old schoolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2003
Laatste: 29-8-2006
Berichten: 3
16-12-2003 15:26
Ik wil voor thuis een setje met 2 cd spelers en een mixer kopen. Ik heb nog geen enkele ervaring met DJ’ing. Voor alsnog ga ik alleen maar thuis draaien en voor mezelf, en wellicht bij gelegenheid eens op een verjaardagspartijtje van een van mijn vrienden of zo.

Ik heb al heel veel info gelezen op dit forum en elders op het net omtrent de te kiezen apparatuur. De mixer gaat een Gemini UMX-7 worden. Voor wat betreft de cd spelers heb ik mijn keuze beperkt tot of de Gemini CDJ-20 of de Pioneer CDJ-100s. Ik ben het met velen van jullie eens dat het goed is om op een redelijk kale cd speler de basisprincipes van het mixen onder de knie te krijgen, en dat dat als beginner al moeilijk genoeg is. Het gebruik van korte samples e.d. lijkt me erg leuk maar leidt me waarschijnlijk op dit moment teveel af. De American Audio PSX viel daarom voor mij af.

Voor zover ik na heb kunnen gaan is het voor mij belangrijkste verschil tussen de CDJ-20 en de CDJ-100s de functie ‘master tempo’, welke niet te vinden is op de CDJ-20. De muziek waarmee ik wil gaan draaien komt uit de periode 1980-1986 en betreft disco/dance classics (waaronder vele redelijk onbekende nummers) en een beetje funk. Ik heb al mijn platen (enkele honderden) inmiddels op CD gezet. Nu lees ik dat bijna niemand op dit forum veel gebruik maakt van master tempo. Ik heb echter de indruk dat dat veelal te maken heeft met het soort muziek dat jullie draaien. De disco uit de begin jaren ’80 verschilt nogal van elkaar wat betreft bpm en algemene structuur. Meer in ieder geval (wat mij betreft) dan house / trance / techno etc.. Kan master tempo in mijn geval niet wel zeer nuttig zijn, of zie ik dit geheel verkeerd?
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
16-12-2003 15:29
De cdj-100s heeft ook drie effectjes, die volgens vele nutteloos zijn maar dat is jouw persoonlijke keuze natuurlijk. Als je ze op het juiste moment gebruikt, kan het ooit wel grappig zijn.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-12-2003 15:45

Old school schreef:

Voor zover ik na heb kunnen gaan is het voor mij belangrijkste verschil tussen de CDJ-20 en de CDJ-100s de functie ‘master tempo’, welke niet te vinden is op de CDJ-20...Nu lees ik dat bijna niemand op dit forum veel gebruik maakt van master tempo. Ik heb echter de indruk dat dat veelal te maken heeft met het soort muziek dat jullie draaien. De disco uit de begin jaren ’80 verschilt nogal van elkaar wat betreft bpm en algemene structuur. Meer in ieder geval (wat mij betreft) dan house / trance / techno etc.. Kan master tempo in mijn geval niet wel zeer nuttig zijn, of zie ik dit geheel verkeerd?
Dat zie je goed. Ik hoor ook velen alhier zeggen dat Mastertempo waanzinnig overgewaardeerd is, heb me er nooit zo mee bemoeid, maar ik zou niet meer zonder Mastertempo willen.

Natuurlijk moet je een nummer eigenlijk niet meer dan 2% op- of neerpitchen, maar dat ging iedereen roepen in de tijd dat pitch alleen nog maar op een draaitafel zat, zonder mastertempo. Meer pitchen zou opvallen en stoort de mensen op de vloer, het klinkt gewoon voor geen meter, vooral bij de vocals.

Met mastertempo hoor je alleen maar het verschil in het tempo, niet meer in de toonhoogte, en dat is met vocals (jouw stijl dus) bijzonder handig moet ik zeggen. Je moet geen 80% willen pitchen (kan op de cdj-800) omdat je denkt dat je dan een goeie mix hebt gemaakt, maar Mastertempo geeft mij gewoon wat meer speling en welke platen ik aan elkaar kan draaien.

O, en er is natuurlijk nog wel een verschil in algehele kwaliteit tussen de Gemini en de Pioneer, het gaat uiteraard niet alleen om de features zoals Mastertempo en de effectjes. Er is al veel over beide apparaten gezegd, ga maar eens zoeken. Het mooiste is natuurlijk als je ze even ergens allebei tegelijk kunt bekijken en proberen.
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
16-12-2003 16:05
Ik zit ook een beetje met dit 'dilemma' wink ;)
Ben nogsteeds (naast dat ik m'n geld steeds aan andere dingen uitgeef laugh :D) aan het twijfelen tussen de cdj-100 en de psx. mijn voorkeur gaat sinds kort toch meer uit naar de psx vanwege de effectjes, loop, samples, etc. Ik ga 'm toch vooral thuis gebruiken en ik draai wel verschillende stijlen; dance enzo maar ook hip hop, top-40 en andere stijlen met vocals erin, en voor die laatsten lijkt me master tempo weer erg handig. Maar sommigen vinden (zoals de ts al zei) het een werelduitvinding en anderen vinden het onnodige bagger (bij wijze van wink ;)). Maar bij hoeveel procent begin je bij vocale nummertjes ongeveer te horen dat er wordt gepitched?
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-12-2003 16:11

Gijs schreef:

Maar bij hoeveel procent begin je bij vocale nummertjes ongeveer te horen dat er wordt gepitched?
Dat hangt van het nummer af en van de mate van beschonkenheid van je publiek, maar boven 1,5 a 2% begint het toch wel te storen.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
16-12-2003 16:21
En het maakt niet te vergeten ook uit ofdat de mensen de nummers al door en door uit hun hoofd kennen, (als je bv een top40 hit draait) of een nieuwe plaat. Dan kan je gewoon veel meer spelen met pitch en de equilizer voordat het opvalt! (wil niet zeggen dat het daar dan mooier van word)
Maar dat is MIJN mening...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-12-2003 16:25
Meeste radio stations pitchen ook 1-2% op de top 40 nummertjes, dus dat voordeel heb je dan (de meeste mensen horen de hits toch nog altijd op de radio).

(Pitchen gebeurt daar om de nummers wat korter te laten worden (kunnen er meer platen in een uur wink ;) ), en in combinatie met een behoorlijk aggressieve soundprocessing klinkt het dan wat vetter)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
Old schoolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2003
Laatste: 29-8-2006
Berichten: 3
16-12-2003 16:38

sylvia schreef:

Natuurlijk moet je een nummer eigenlijk niet meer dan 2% op- of neerpitchen, maar dat ging iedereen roepen in de tijd dat pitch alleen nog maar op een draaitafel zat, zonder mastertempo. Meer pitchen zou opvallen en stoort de mensen op de vloer, het klinkt gewoon voor geen meter, vooral bij de vocals.
Dank voor je reactie. Helaas kan ik me als leek niet zoveel voorstellen bij een op- of neerwaartse pitch van 'slechts' 2%. Is dat in praktijk in geval van het soort door mij te mixen muziek (met inderdaad veel vocaal) een hoeveelheid waar je echt iets mee kunt?

En hoe moet ik die 2% eigenlijk zien in relatie tot het aantal bpm van een nummer en master tempo? Ik sluit niet uit dat ik nu een en ander door elkaar haal... razz :p
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
16-12-2003 16:39

Diederik schreef:

Meeste radio stations pitchen ook 1-2% op de top 40 nummertjes
maar ik neem aan dat zij master tempo erop hebben zitten ?
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
16-12-2003 16:48
meestal niet
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)