Forum > Geluid

Naald schudt heftig bij scratchen

(40 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
DjWoBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2003
Laatste: 9-10-2003
Berichten: 6
7-10-2003 17:31
Hallo,

Ik heb hier laatst een Reloop 4000 aangeschaft alles werkt perfect alleen nu heb ik een vraagje over scratchen. Als ik scratch blijft de naald
niet stil staan, hij schudt redelijk heftig heen en weer. Ik heb de anti-skating op 0 staan, en de naalddruk
op 3,5 gram. Het is een Ortofon Pro element. Is dit erg of doe ik iets flink fout? Het klinkt niet echt fout in mijn oren... hij blijft voor mijn gevoel wel in de groef, maar ja ik ben dan ook een echte beginnende DJ.

Alvast bedankt,
Ferenc van der Velde
Hey Mr. Marley, sing something good to me YEAH! This world goes crazy!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-10-2003 18:20
Voor zover ik na kan gaan heb jij GEEN Pro element in je draaitafel maar gewoon de standaard bijgeleverde OMB-5. Dat lijkt me nou niet bepaald de optimale keuze voor het scratchen.

Voor het scratchen zou ik ervoor kiezen een Scratch naald in je OMB-5 elementjes te zetten (past prima).

www.new-line.nl/v/11227

Voor mix toepassingen kun je er (later) voor kiezen een Ortofon Pro reservenaald te plaatsen als de OMB-5 naald de geest geeft.

www.new-line.nl/v/3505

En verder natuurlijk... Goed oefenen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Turntablist VlexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-9-2002
Laatste: 11-5-2005
Berichten: 38
7-10-2003 19:11
aangezien je zegt dat je net een draaitafel hebt, neem ik aan dat je ook net begint.

scratchen kan je niet 1/2/3, oefenen oefenen oefenen is het magische woord. zorg dat je draaitafel stabiel staat en je goede naalden hebt (dré verhaal bijv) en dan simpel begint.

suc6 ermee!
DjWoBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2003
Laatste: 9-10-2003
Berichten: 6
7-10-2003 19:55
Sorry Dré, je hebt gelijk een OMB-5 element... ik had mijn post nog wel 2x nagelezen AARGH.. sad :( maar een nieuwe scratchnaald dus. Dan bestellen we die! happy :) Maar wat maakt deze naald dan niet geschikt om te scratchen?
Is het schadelijk om totdat de nieuwe naald is aangekomen hiermee te scratchen?
Hey Mr. Marley, sing something good to me YEAH! This world goes crazy!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-10-2003 20:04

DjWoB schreef:

Sorry Dré, je hebt gelijk een OMB-5 element... ik had mijn post nog wel 2x nagelezen AARGH.. sad :( maar een nieuwe scratchnaald dus. Dan bestellen we die! happy :) Maar wat maakt deze naald dan niet geschikt om te scratchen?
Te soepele ophanging. Bij de Pro is die al een STUK stugger (dus wellicht zal ook die voor jouw toepassing prima voldoen), de Scratch is NOG stugger.
Is het schadelijk om totdat de nieuwe naald is aangekomen hiermee te scratchen?
Scratchen is sowieso schadelijk voor de platen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjWoBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2003
Laatste: 9-10-2003
Berichten: 6
7-10-2003 20:29
Aha, nou dan koop ik die scratch naald dan wel... maar dan gelijk 2 samen met een tweede Reloop 4000 en een battle-mixer. Die stuggere ophanging heeft ook weer zo z'n nadelen neem ik aan, anders werden ze allemaal wel zo gemaakt toch?
Dat scratchen sowiezo slecht voor de plaat is wist ik eigenlijk niet. De DJ-school in Groningen zei dat het best meeviel, omdat de naald gewoon in de groef blijft alleen wat sneller door de groef heengaat in twee richtingen. Maar het lijkt mij opzich ook wel een belasting voor de plaat. Dus de reverse functie vaak gebruiken komt de plaat ook niet ten goede! razz :p
Hey Mr. Marley, sing something good to me YEAH! This world goes crazy!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-10-2003 02:12

DjWoB schreef:

Aha, nou dan koop ik die scratch naald dan wel... maar dan gelijk 2 samen met een tweede Reloop 4000 en een battle-mixer. Die stuggere ophanging heeft ook weer zo z'n nadelen neem ik aan, anders werden ze allemaal wel zo gemaakt toch?
Dat scratchen sowiezo slecht voor de plaat is wist ik eigenlijk niet. De DJ-school in Groningen zei dat het best meeviel, omdat de naald gewoon in de groef blijft alleen wat sneller door de groef heengaat in twee richtingen. Maar het lijkt mij opzich ook wel een belasting voor de plaat. Dus de reverse functie vaak gebruiken komt de plaat ook niet ten goede! razz :p
FF logisch nadenken.

Iedere keer als jij een naald op de plaat zet dan slijt ie. Als je constant met een lekkere snelheid op dezelfde plek loopt te raggen slijt ie dus nog iets sneller. En hoe komt dat -> Nou een stuk vinyl is niet gemaakt om lekker onder een naald door heen en weer te halen. Normaal gesproken gaat ie 1 kant op en daar is ook de toonarm en de antiskating voor ontworpen :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ArrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 28-3-2007
Berichten: 2
8-12-2003 21:34
Nog een vraagje over naalden. Als ik cue (dus de plaat op een bepaald punt stilhoudt) trekt de naald iets naar buiten en weer terug (lichtelijk schudden).Hoort dit of is iets niet goed??? (tis een OMB-5 naald, naalddruk 3 en anti-skating 3)
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
8-12-2003 21:51
Dit is normaal. Dit komt door de groeven op je plaat. (dacht ik)
Door internet beperkt
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-12-2003 11:38
Komt inderdaad door de groeven in je plaat. Niets om je druk over te maken tenzij ie bij het cue'en compleet uit de groef springt
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)