Forum > Algemeen Forum

stroomkast(ofzow)

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
Berichten: 123
2-12-2003 13:21

Imcowelter schreef:

Hang jij eens even 30 par 64 1kw
Wel ik hang geen 1kW parren rechtstreeks aan een stroomkast hoor! Daar zijn dimkasten voor, dus dat wordt dan weer even een andere multikabel.
en nog wat movingheads, een paar atomics, in je trusskooi.

Wel zo'n dingen kan je zeker en vast allemaal via het systeem met de multikabel doen hoor, je hebt multi's van 24 kanalen (en meerdere). Dus dat wil zeggen dat je 12 aparte kabels door 1 multikabel kan laten gaan, voor bv. een atomic kan je dan telkens een aparte 'kabel' van de multikabel gebruiken. Scans, effecten, movingheads, ... kan je met meerdere op 1 'kabel' hangen.
Nou dan merk je al snel genoeg dat zo'n 16A kabeltje niet voldoet.
Wel ik heb ook niet over een 16A kabeltje gesproken! Ik had het over 1 multi die naar boven gaat waar je een splitbox aanhangt en vanaf daar kan je elk apparaat voeden en je hebt verchillende groepen bijeen, hoef je toch niet meer met allemaal apparte kabels naar boven? Beneden splits je de multi kabel op en geef je elke bruikbare ader voor een fase een apparte zekering of automaat. Met dit systeem hoef je geen zekeringenkast in de truss te hangen wink ;).
StevieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 43
2-12-2003 14:44
speakerfreak-> Ik heb niet gezegd dat het niet aan mij lag happy :)

Maar, ik ben tot de conclusie gekomen dat we niet zo'n kast gaan maken, maar gewoon los in de meubel leggen ofzo, we zien wel happy :)
Dit is leeg
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
2-12-2003 15:26
Het lijkt mij geen succes om door een multikabel 12x16A ofzo te laten gaan. Ik denk dat je de kabel dan toch flink aan het opstoken bent. Ik snap ook wel dat je parren niet direct op het lichtnet aansluit, maar de t4 waar die parren opzitten wel. En die t4 zit in je trus, dus dan sluit je wel degelijk die parren (zei het indirect) aan op die kabel. Dit geldt dan ook voor scanners en strobo's. Gaan direkt in de 230V en dan een dmx lijntje naar je controller.
Dance the night away!
StevieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 43
2-12-2003 17:08
ik ga het ook niet op een multikabel doen,

ik sluit gewoon of 3x 16A of 2x 32A of wat we ook gebruiken aan het op lichtnet, dat doe ik naar me meubel. eventueel verdeelkastje. daar me schakelpaneeltje, op aansluiten, geluid en verlengsnoeren naar me truss, 5/6 ofzo. en dan nog een paar dmxkabels
Dit is leeg
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 27-8-2024
Berichten: 123
2-12-2003 17:11

Imcowelter schreef:

Het lijkt mij geen succes om door een multikabel 12x16A ofzo te laten gaan. Ik denk dat je de kabel dan toch flink aan het opstoken bent.
Hmm ik help in het weekend bij een redelijke PA firma (doen weinig fuiven enzo maar wel veel optredens), en de MH's en strobo's worden allemaal zo gevoed via 2 multi's die stroom verdelen in de lichtbrug. Het is wel een zelf gemaakt systeem maar je zal het wel kunnen kopen. Om de zoveel meter zit er een aftakking in de multikabel waar je enkele dingen kan op inprikken. En zo is heel de truss voorzien met een eenvoudig systeem van elektriciteit en je zekeringkast blijft beneden waar het hier toch over ging?
Ik snap ook wel dat je parren niet direct op het lichtnet aansluit, maar de t4 waar die parren opzitten wel.
1kW parren steek je niet op een dmx bar waar jij het over hebt, die kunnen dat niet aan hoor. Er zijn wel dmx barren die dat kunnen maar in een heel andere prijsklasse. De meeste firma's werken met dimkasten die op de grond blijven (victor werkt trouwens ook zo). Er wordt vooral zo gewerkt omdat het hier over zeer veel parren gaat. En de daarbij horende hoge vermogens.
En die t4 zit in je trus, dus dan sluit je wel degelijk die parren (zei het indirect) aan op die kabel. Dit geldt dan ook voor scanners en strobo's. Gaan direkt in de 230V en dan een dmx lijntje naar je controller.
zie mijn vorige uitleg over de t4. Scans en strobo's enzo gaan inderdaad direct op het net en dat kan dan via het multikabelsysteem om teveel kabels te vermijden die naar boven moeten.
LazyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2003
Laatste: 27-7-2004
Berichten: 51
2-12-2003 18:33

Stijn schreef:

zie mijn vorige uitleg over de t4. Scans en strobo's enzo gaan inderdaad direct op het net en dat kan dan via het multikabelsysteem om teveel kabels te vermijden die naar boven moeten.
Stijn ik zal je 1 ding zeggen: succes met je Atomics via een multikabel!! wink ;)

We hadden laatst een hungaro via een gewone 3x 2,5mm stroomkabel en die werd al super warm dus het lijkt met niet verstandig om zo'n hoeveelheid stroom door een multi te laten gaan... Is hetzelfde principe als een opgerolde stroomhaspel flink op zijn donder geven...

Laten we er maar over op houden, jij bent te vrede met je multikabel en ik met mijn krachtverdeelkast in de truss, wat wil je nog meer... happy :)
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
2-12-2003 18:39

Lazy schreef:

Is hetzelfde principe als een opgerolde stroomhaspel flink op zijn donder geven...
hetzelfde prencipe? nou nee, een opgerolde haspen fungeert als een spoel en dat heeft nou weer helemaal niets met eem multikabel te maken... sad :(
schnappi???
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
2-12-2003 18:56
Het probleem met een opgerolde kabel is niet dat hij fungeert als spoel (hardnekkig misverstand). Hij kan gewoon zijn hitte niet kwijt. Bij een multikabel is dat veel minder (maar wel iets meer dan een enkele kabel) het geval.

Zeer zware verbruikers als de Hungaroflash strobo's, zware rookmachines etc. zou ik niet op een multi zetten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
2-12-2003 21:53

Stijn schreef:

1kW parren steek je niet op een dmx bar waar jij het over hebt, die kunnen dat niet aan hoor. Er zijn wel dmx barren die dat kunnen maar in een heel andere prijsklasse. De meeste firma's werken met dimkasten die op de grond blijven (victor werkt trouwens ook zo). Er wordt vooral zo gewerkt omdat het hier over zeer veel parren gaat. En de daarbij horende hoge vermogens.
Ik had het ook over zo'n t4. Ik weet ook dat je een normale t4 (hier uit de webshop) maar kunt belasten tot 16A. Maar ik ging er vanuit dat er die dure gebruikt werden, aangezien het hier om een hele trusskooi ging waar ook mh's en scanners gebruikt werden. Dan mag je aannemen dat het budget hoog genoeg is.

Maar goed, laten we er maar over ophouden ja. Het heeft verder wijnig zin om verder te discussieren. Als het bij jou allemaal prima werkt: top! Maar ik zou het nooit zo doen.
Dance the night away!
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
3-12-2003 16:40

Victor schreef:

Het probleem met een opgerolde kabel is niet dat hij fungeert als spoel (hardnekkig misverstand). Hij kan gewoon zijn hitte niet kwijt. Bij een multikabel is dat veel minder (maar wel iets meer dan een enkele kabel) het geval.

Zeer zware verbruikers als de Hungaroflash strobo's, zware rookmachines etc. zou ik niet op een multi zetten.
hmm, bedankt victor ik heb idd altijd gedacht hat het een spoel prencipe was, weer wat geleerd.
toch leuk je blijft leren hier. wink ;)
schnappi???

Terug naar forum Reageer (zonder quote)