Forum > Geluid

Denon Dj-151 versus Technics SL-1200

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TheyskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 6
16-4-2002 23:02
Wat is het grote verschil tussen de beide? Is de technics zijn geld echt waard, of is het alleen naam? Misschien iemand zelf ervaringen met één van de 2.

De Denon spreekt mij vooral aan door de digitale output.
Maar weegt dit op tegen de (mogelijke) voordelen van de technics?

Als ze allebei op hetzelfde niveau zitten, dan kies ik toch voor Denon denk ik, wegens het bovenstaande.

Help mij de juiste keuze maken, dank bij voorbaat
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
17-4-2002 01:07

theyske schreef:

Wat is het grote verschil tussen de beide? Is de technics zijn geld echt waard, of is het alleen naam? Misschien iemand zelf ervaringen met één van de 2.
Ervaring met beide.
De Denon spreekt mij vooral aan door de digitale output.
Maar weegt dit op tegen de (mogelijke) voordelen van de technics?

Als ze allebei op hetzelfde niveau zitten, dan kies ik toch voor Denon denk ik, wegens het bovenstaande.

Help mij de juiste keuze maken, dank bij voorbaat
De DP-DJ151 is, zeker op het oog, een vrij unieke draaitafel. Master Tempo, digital out, analoog uit op line niveau, twee standen start en stop speed... Allemaal aparte gadgets.

De Torque (kracht van de motor) is prima (dezelfde motor zit ook in de PT reeks van Gemini); de arm is, na verwijderen van de speling op de lagers (want dat kunnen ze in Taiwan nog steeds niet) ook behoorlijk goed (identiek aan de arm van de PT-2400). De DJ151 heeft helaas GEEN gedempt plateau (de SL-1200 en de PT-2400 hebben wel een plateau dat van de binnenkant voorzien is van een stuk rubber).

Hoe is de master tempo van de 151? Net zo goed/slecht als op de Denon CD-spelers. Als je Pioneer gewend bent dan schrik je je ROT als de deze "master tempo" voor het eerst hoort (het klinkt echt een stuk slechter).

Ook heeft de 151 nogal wat ruis op de analoge uitgang EN is de uitgang NIET vrij van oscillaties (en dat laatste is ERG slordig vind ik zelf (hoort gewoon NIET thuis in een professioneel product)). Ik wilde zelf eigenlijk de 151 gaan gebruiken om vinyl op CD te zetten (lekker zo met een optisch kabeltje je computer in) maar daar vond ik hem VEEL TE SLECHT voor (tja, da's niet erg positief ben ik bang).

Goede value for money? NOPE. Geef mij maar een PT-2400. Heb je, voor minder geld, een identiek presterende draaitafel (alleen dan zonder de gadgets).

Kijk ook eens naar de Numark TTX en de Gemini PDT-6000. Beide beloven iets speciaals te worden (TTX met nadruk op de mechanische kant; PDT met nadruk op de electronische kant (master tempo etc. etc.)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-4-2002 09:25
2 x bewerkt. Laatst door Tom op 17-4-2002 09:27
Wat ik niet begrijp, en nooit zal begrijpen is waarom iedereen zo graag digitaal wil.
En daar ook de grootste bedragen voor over heeft.
Ik heb 1 argument voor je:
Digitaliseren=omzetten naar nullen en enen.
Bij omzetten heb je verliezen.
Als iets oorspronkelijk digitaal is geeft dat geen probleem, er was toch niets anders dan nullen en enen,
maar als je een analoog signaal gaat omzetten is het altijd een compromis tussen resultaat en opslagcapaciteit.
Verder denk ik dat als je de keuze hebt, finacieel gezien,
dat hij simpel is.
Zelf heb ik dat ook gedaan bij m'n cd speler.
Ik heb gekozen voor pioneer 100's
waarom?
Omdat Andre dat zei! (grapje)
omdat de kwaliteit bewezen is,
omdat er geen overbodige toeters en bellen op zitten,
vanwege de simpele construktie heel betrouwbaar en stevig.

En dat zelfde geld ook voor draaitafels:
Keep it simple!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TheyskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 6
17-4-2002 14:05
bedankt voor de replies: Voorlopig dus
- 2x Gemini PDT-6000
- 2x Stanton 500 ALMKII ?
... (nog iets)
The_WatcherStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 1
17-4-2002 18:59

theyske schreef:

bedankt voor de replies: Voorlopig dus
- 2x Gemini PDT-6000
- 2x Stanton 500 ALMKII ?
... (nog iets)
Menpaneel wink ;) tenzij je die al heb
Een weekend niet gefeest is een week niet geleeft ;)
TheyskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 6
17-4-2002 19:01
ik heb: - Gemini UMX-9
- DAP 600D
TheyskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 6
18-4-2002 14:27
ok, ik ben dus naar mn dealer gestapt.
Hij zei me dat ie geen Gemini's meer verkocht wegens slechte dienst na verkoop, omdat ze op het punt van failliet staan (garantie?) ...

Ik vroeg dus maar achter de technics SL-1200.
Die staat in promotie: 575€!!!
Volgens hij heeft technics geen concurrenten die in de buurt komen, alleen de Numark TT-2, maar ook deze kon niet aan de technics tippen.

Dus heb ik maar beslist, volgende week maandag heb ik mijn 2 technics SL-1200, 2 Stanton 500ALMKII (tegen 45€/stuk), nu nog een setje slipmatjes kopen (iemand een voorstel welk merk ofzo?)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-4-2002 15:01
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 18-4-2002 15:02

theyske schreef:

ok, ik ben dus naar mn dealer gestapt.
Hij zei me dat ie geen Gemini's meer verkocht wegens slechte dienst na verkoop, omdat ze op het punt van failliet staan (garantie?) ...
Uhm... Het verhaal is IETS anders.

Gemini wil UIT de hobbywinkelsfeer komen (je weet wel, een lampenwinkel die ook nog even wat DJ dozen erdoor schuift) en is overgegaan op een netwerk van GOEDE dealers (waarvan ik er dus eentje ben ;-). Hierdoor zijn er een flink aantal winkels die OF geen Gemini meer kunnen leveren OF tegen veel hogere inkoopsprijzen.

De service van Gemini is PRIMA. Ik vul een bon in en een dag of wat later wordt het opgehaald. Snel zijn ze echter NIET (maar ja, dat geldt voor meer merken).

De meeste "maandagproducten" vang ik zelf af (en laat ik weer ophalen door Gemini) zodat ik nog GEEN klant gehad heb met een defect Gemini product, op een klant na die, na 2 jaar, z'n 626 opblies door sluiting te maken in het opsteeklampje. De trafo heb ik bij Gemini besteld (was de volgende dag binnen, zonder rekening!) en er zelf even in gezet (ach, als electronicus moet je toch op z'n minst een trafo kunnen vervangen).
Ik vroeg dus maar achter de technics SL-1200.
Die staat in promotie: 575€!!!
Da's NIET duur!
Volgens hij heeft technics geen concurrenten die in de buurt komen, alleen de Numark TT-2, maar ook deze kon niet aan de technics tippen.
Voor DJ gebruik komen EN de TT-2 EN de PT-2400 wel ERG dicht bij de SL-1200 in de buurt (sterker qua motor, meer features). Vanuit Hi-Fi oogpunt EN waarde op de langere termijn is de SL-1200 echter ongeslagen.
Dus heb ik maar beslist, volgende week maandag heb ik mijn 2 technics SL-1200, 2 Stanton 500ALMKII (tegen 45€/stuk), nu nog een setje slipmatjes kopen (iemand een voorstel welk merk ofzo?)
De Numark Neopreen matjes zijn erg goed voor het geld. Jammer dat ze opdruk hebben aan beide kanten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TheyskeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 6
19-4-2002 17:38
Ok, nieuwe battle.
Omdat ik met mijn materiaal toch alleen thuis speel, hebben ze mij de stanton STR8 100 aanbevolen.
Alles samen (2 stantons,2 naalden(stanton500),slipmat, afstelling) werd een bedrag van 1150 euro.

Ok, de technics is natuurlijk de beste, maar heeft ook weinig functies.
Ik draai ook wel af en toe wat commercieel, dus de reverse functie op de stanton is wel makkelijk.

Ik ben niet van plan om ze later te verkopen, dus ook de waarde die de technics houdt is niet van belang.

Kan jij me anders ook geen setje aanbevelen (rond de 1250 euro)? Als jullie in België leveren natuurlijk.

Dank bij voorbaat
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
19-4-2002 19:01
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 19-4-2002 19:03
dus ook de waarde die de technics houdt is niet van belang.
Kan jij 25 jaar vooruit in de toekomst kijken?
Want zolang kun je met een technics 1200 doen, en en dan nog wekelijks commercieeel mee draaien en dan nog geven de jongelui rustig zo'n 800,- per stuk er voor als je ze wilt verkopen.

Ik denk dat je alleen in het begin, als je ze net hebt, gebruik zult maken van de reverse. Voornamelijk om aan je "moeder" te laten zien wat het ding allemmaal kan. Live zul je het zelden gebruikt zien daar het de moeilijkste truck is om met backspin in de maat een dansvloer vol te houden. Meestal schrikken ze zich rot en vluchten ze weg.
Alleen als je een "preformer" bent zullen ze op de dansvloer blijven. Maar dan staan ze eerder naar de dj te kijken dan dat ze aan het dansen zijn razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)