Forum > Geluid

Water/bier over RCF8003AS

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Roelie44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2007
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 14
25-6-2017 16:45
Gisteren was het weer zover, een klant van mij stuurde me om 2 uur snachts een bericht dat er een hoop water of bier over een subwoofer was gevallen, waarna deze gestopt was met werken. Klant had zelf ook een AV-achtergrond en heeft de subwoofer direct van de stroom ontkoppeld. Vanmiddag heb ik de subwoofer opengemaakt maar afgezien van wat afdrukken van druppels op de driver kan ik eigenlijk op het blote oog geen schade ontdekken. Zekeringen en versterker zien er prima uit en verder ruik ik geen doorgebrande/rare lucht.

Ik heb er nu al een aantal uur een ventilator opgezet om eventuele restanten van het vocht te laten opdrogen. Is er een kans dat de subwoofer straks gewoon weer werkt? Hoe lang kan ik dit het beste doen (Uren of dagen) en wat zou eventueel kapot kunnen gaan van wat druppels op de driver?

Alvast bedankt voor jullie tips.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 784
25-6-2017 19:05
Van wat druppels water op de konus stopt een subwoofer niet met werken, hier is echt wel iets meer gebeurd lijkt me...
Roelie44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2007
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 14
25-6-2017 20:11
Er werd ook aangegeven dat het zeker redelijk wat water was, ik kan alleen de middag nadat het gebeurd is van binnen niks zien behalve wat opgedroogde druppels op de driver. Wat er werkelijk gebeurd is blijft natuurlijk een raadsel. Hoe lang denk je dat het zin heeft om te wachten om de sub weer in te schakelen?

Voor de duidelijkheid: het water is bovenop de sub gevallen en door de statiefflens naar binnen gesijpeld en rechtstreeks op de driver gevallen
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-6-2017 21:13
Ik heb ook al 2 of 3 keer bier over de actieve sub van mijn HK Lucas 2000 gehad, maar dat was op de electronica (versterking / processing). Die hield er dan ook mee op, ik neem aan door de interne beveiliging. Stroom eraf, water erachteraan en de volgende dag werkte die dan weer prima (en nu nog steeds).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
26-6-2017 08:43
Voor de zekerheid even opstarten met een 100W gloeilamp in serie met de versterker. Als er dan iets fout is dan blijft de lamp branden na het aanzetten van de versterker (moet normaal kort oplichten en daarna uitdoven).

Eventueel eerst even de eindtransistoren doormeten (je mag nergens een doorverbinding meten tussen een de pennen).

Er is natuurlijk een kans dat de sub oververhit is geraakt, gewoon omdat deze te hard heeft moeten werken. Als men pas DAN gaat kijken bij de sub en daar vloeistof ziet kan men zomaar tot een verkeerde conclusie komen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Roelie44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2007
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 14
26-6-2017 11:29

Dré schreef:

Voor de zekerheid even opstarten met een 100W gloeilamp in serie met de versterker. Als er dan iets fout is dan blijft de lamp branden na het aanzetten van de versterker (moet normaal kort oplichten en daarna uitdoven).

Eventueel eerst even de eindtransistoren doormeten (je mag nergens een doorverbinding meten tussen een de pennen).

Er is natuurlijk een kans dat de sub oververhit is geraakt, gewoon omdat deze te hard heeft moeten werken. Als men pas DAN gaat kijken bij de sub en daar vloeistof ziet kan men zomaar tot een verkeerde conclusie komen.
Ben er vanochtend na je bericht mee aan de slag gegaan. Ik heb geen gloeilampen meer liggen en helaas zijn ze nergens meer te krijgen dus ik heb je eerste stap overgeslagen. Na het doormeten van vrijwel elke transistor waar ik op het bord bijkon, en ze allemaal goed bleken heb ik de subwoofer opgestart. Ging aan na een kleine pauze. Heb er toen signaal op gezet wat enigzins verstoord was/ruis. Toen nog een keer opengemaakt en het vocht was DIRECT op de verbinding tussen de woofer en versterker gevallen waardoor het contact ietwat gecorrodeerd was. Contact opgeschuurd en nieuw snoertje ertussen en hij deed het weer perfect

Terug naar forum Reageer (zonder quote)