Forum > Licht

Laser vergelijking

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-2-2010
Laatste: 14-11-2023
Berichten: 83
16-11-2016 20:47
Beste forumleden,

Ik ben tweedehands aan het rondkijken voor een laser en heb volgende laser op het oog. Ben aan het rondkijken voor laser voor fuiven met ongeveer 500 man. Moet zeker niet het neusje van de zalm zijn.
Hoe vergelijking deze 2 zich met elkaar?

* BriteQ ClubLaser 7 MK2 *
RGB kleurenlaser, met de volgende diodes:
300mW rode laser (650nm)
50mW groene laser (532nm)
140mW blauwe laser (450nm)
temperatuurgereguleerde diodes voor optimale prestaties
20kHz scanners voor vloeiende bewegingen
laserstralen kunnen tot 7 kleuren bevatten
DMX-modus: 1 of 17 DMX-kanalen voor geringe of uitgebreide controle
gewicht: 12 kg
klasse 3B

* Volkslaser Alphalase RGB *
500mW 650nm Red CW
300mW 532nm Green CW
400mW 445nm Blue CW
DMX Channels : 17 Channels
Gewicht / N Weight: 3,3kg
Ansteuerung / Control Mode: Auto, Sound, DMX, Slave, ILDA
klasse 4

Vind het verschil in gewicht wel opvallend t.o.v. de laserdiode power.
Van de BriteQ is een duidelijke manual te vinden, van de Volkslaser enkel een vage handleiding van een concurerende Duitse webshop.

Waarop te letten bij de aankoop van een tweedehands laser?

Mvg David
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
17-11-2016 15:17
Je zou ze eigenlijk naast elkaar moeten zien om een goede vergelijking te kunnen maken want het vermogen zegt lang niet alles over hoe fel de laser overkomt. Golflengte, straaldiameter en divergentie zijn minstens zo belangrijk. Bij beide wordt gebruik gemaakt van slecht zichtbare 650nm donkerrode modules, omdat die goedkoop zijn. De 640nm modules zijn bij gelijk vermogen 60% beter zichtbaar.

Als we veronderstellen dat de niet vermelde straaleigenschappen van beide lasers gelijk zijn en de vermogens kloppen dan zou ik verder denken dat de Briteq in het groen wel wat tekort komt. En überhaupt is het geen krachtpatser. Bij volle output van alle modules zal het resultaat niet wit zijn. Hetzelfde probleem -maar dan nog erger- als bij de Ibiza 1000RGB die ik laatst zag (opgegeven 300mW rood 650nm, 100mW groen 532nm, 600mW blauw 445nm). Op het eerste gezicht is de Ibiza zeer indrukwekkend voor het geld (€ 500 ofzo), maar groen en wit is niet te vinden. Mag je ook niet verwachten voor dat geld.

Ook de grafische prestaties (snelheid van de galvo's) is natuurlijk iets om op te letten. Briteq noemt 20kHz scanners, maar de snelheid wordt niet in kHz aangegeven maar in duizenden punten per seconde (kpps) van een testframe onder een bepaalde scanhoek (vaak 7 graden). Mogelijk bedoelt men 20 kpps. Dat is te laag voor serieus grafisch werk, maar prima voor tunnels, vlakken en dergelijke. En daar zijn dit soort lasers toch voor bedoeld. Volkslaser geeft op 30 kpps galvo's bij 8 graden. Dat scheelt een stuk, daarmee is eenvoudig grafisch werk goed mogelijk.

Volkslaser is volgens mij een submerk van Medialas, toch best een serieuze speler.

Bij gelijke prijs en staat van onderhoud zou mijn voorkeur vanwege het hogere uitgangsvermogen en -vermoedelijk- snellere galvo's de Volkslaser zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2017
Laatste: 11-2-2017
Berichten: 3
10-2-2017 01:41
Heb zelf de volkslaser 1,2w alphalase gehad en teruggestuurd om de volgende redenen;

Hangt vooral af van je verwachtingen natuurlijk, je bent gelimiteerd aan simpele vormen anders zit je met flickering. Erg trage bewegingen zullen ook niet volledig vloeiend zijn. Minstens 30kpps is aan te raden @ 8° voor een beetje vrijheid. De diodes zijn TTL aangestuurd wat wilt zeggen dat ze niet dimmen, geen uitgebreid kleurenmixen dus. Het rood is erg zwak, dit komt moeilijk door je conventioneel licht heen. Een propere Beam allignment is ook niet gegarandeerd, wat wilt zeggen dat je 3 RGB lijnen op de muur kan zien ipv 1 witte. Dit laatste zorgt voor een minder scherpe kleurenmix, mogelijk is dit wel bij te stellen.

Bij laser is het ook minstens even belangrijk hoe je het wilt aansturen, dit zal echt bepalen welk resultaat je behaalt. Hiervoor kan je kijken naar pangolin quickshow icm apc mini of beyond icm apc40mk2. Dmx is mogelijk maar je zal niet de volledige capaciteit uit je laser halen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)