Forum > Geluid

RMP-3 alpha leest geen CDs meer

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
tommesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-10-2016
Laatste: 17-11-2017
23-10-2016 16:12
Hey all,

Mijn reloop RMP-3 alpha leest sinds twee weken geen CD's meer. sad :(
Vreemd, want ik heb hem altijd gebruikt met USB of midi, maw de CD speler is nooit echt gebruikt.

Nu heb ik hem opengesmeten om te zien welk loopwerk er in zit, maar ik kan niet zeggen of het een Sanyo, Sony of nog een andere is.
Kan ik er sowieso een Sony KSS-213 insteken? en zo ja dewelke? C, Q, ... ?

En dan misschien nog belangrijker, als ik een CD laad, dan begint die niet meer te spinnen.
Kan dit een gevolg zijn van een defect loopwerk?
Nu snap ik wel dat op het loopwerk ook het "CD-motortje" zit, Maar meestal is het de laser die degradeert over tijd, maar ik zou dan wel verwachten dat de CD nog begint te spinnen? Of niet?

Alle hulp is welkom! wink ;)

Tom
If it isn't broken, don't fix it
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
23-10-2016 16:45
Als de cd niet begint te draaien kan de laser de cd ook niet lezen. Ik zou dus eerst de oorzaak proberen te achterhalen waarom de cd niet gaat draaien. Kijk bijvoorbeeld eens op welke manier er gedetecteerd word dat er een cd in zit.
Free beats!
tommesStandaard Lid
23-10-2016 18:03
tenzij dat er eerst een soort van test gebeurt alvorens de cd wordt "opgespint"?
vb: laser stuur signaal, CD reflecteert, diode pikt het signaal op ==> OK ==> start CD

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of bestaat er een service manual voor deze RMP-3
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
23-10-2016 18:38
Het bedenken van hypotheses gaat je niet verder helpen vrees ik. Uitsluiten wel.
Op de een of andere manier denk jij dat het probleem bij de laser zit, waarom?
Free beats!
tommesStandaard Lid
23-10-2016 20:14
Op de speler komt telkens disc error.

Nu, ik besef heel goed dat dit een algemene error is, maw kan verschillende oorzaken hebben.
Maar bij een zoektocht op internet bleek al snel dat de meeste RMPs die last hebben van een disc error, een defecte/gedegradeerde laser en dat het vervangen van de laser (loopwerk) de oplossing was.

Daar is mijn zoektocht dus ook gestart.
Alleen zag ik al direct dat de cd niet meer begon te spinnen.

En ik ben helemaal geen hypothese aan het bouwen, ik stel gewoon een vraag.
Zonder deftig service manual of zonder iemand met ervaring is het moeilijk om te beginnen troubleshooten...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
23-10-2016 21:27
meest voorkomende oorzaak:
bandkabel of voedingskabel naar de cd unit los of niet goed in een van de zijden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
24-10-2016 10:21

tommes schreef:

Nu heb ik hem opengesmeten om te zien welk loopwerk er in zit, maar ik kan niet zeggen of het een Sanyo, Sony of nog een andere is.
Kan ik er sowieso een Sony KSS-213 insteken? en zo ja dewelke? C, Q, ... ?
Het staat vermeld op het loopwerk (gewoon in tekst). Het kan zijn dat je er even naar moet zoeken (maar het staat echt ergens op het loopwerk). Daarnaast ziet het Sanyo loopwerk er totaal anders uit dan het Sony loopwerk (naast natuurlijk het voor de hand liggende feit dat er geen Sony logo is te vinden op het Sanyo loopwerk).

Sony KSM-213CCM Loopwerk

https://djdj.nl/cat/m/ksm213ccm.jpg https://djdj.nl/cat/m/ksm213ccm_2.jpg

Sony KSM-213QCS Loopwerk

https://djdj.nl/cat/m/ksm213qcs.jpg https://djdj.nl/cat/m/ksm213qcs_2.jpg

Sanyo SFP101N-16

https://djdj.nl/cat/m/hlspned5099.jpg https://djdj.nl/cat/m/hlspned5099_2.jpg

Het QCS loopwerkje heeft, naast een grijze of blauwe kap op het laserblok, duidelijk plattere motoren.

Het KSS-213CCM loopwerk is bij mijn weten nooit gebruikt in de Reloop spelers (wel de KSM-213QCS en het Sanyo loopwerkje). Overigens zijn ze technisch allemaal uitwisselbaar (maar je zult begrijpen dat een loopwerk met diepe motoren niet gaat passen in een ruimte die net groot genoeg is voor platte motoren). Het hangt dus ook van de rest van de drive unit af welke versie(s) gaat(gaan) passen. Gewoon vervangen door precies dezelfde is het veiligst.
En dan misschien nog belangrijker, als ik een CD laad, dan begint die niet meer te spinnen. Kan dit een gevolg zijn van een defect loopwerk? Nu snap ik wel dat op het loopwerk ook het "CD-motortje" zit, Maar meestal is het de laser die degradeert over tijd, maar ik zou dan wel verwachten dat de CD nog begint te spinnen? Of niet?
Sommige chipsets laten de spindle alvast draaien, ook als de focus nog niet gevonden is. Andere chipsets laten de spindle pas draaien als de focus gevonden is. Als de laser blind is (of vies of last heeft van een kapot bandkabeltje) dan zal die laatste versie dus niet z'n spindle motor laten draaien.

Het probleem kan dus komen door een defect loopwerk (het kan ook elders zitten). Bandkabeltje is soms de schuldige (maar bij lange na niet zo vaak als het loopwerk). Héél soms zit het probleem op het mainboard van je speler. Even je huidige loopwerk in een andere CD-Speler testen zou een optie kunnen zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
tommesStandaard Lid
25-10-2016 06:37
@ Tom
Weet jij wat de voedingsspanning moet zijn?
Kwestie dat ik die kan meten...

@ Dré
Kijk, van dat spinnen en focus, daar zat ik dus over te denken en is bij deze bevestigd happy :)

Maar wat het loopwerk betreft, het staat er echt nergens op.
Het lijkt kwa printjes het meest op de Sony (print loopt niet door tussen de twee motoren).
Maar de laser unit lijkt dan weer niet op die van Sony.

Ik ga eerst proberen om de voeding na te kijken en als dat OK is ga ik een goed loopwerk in de slechte speler steken.
Dan ben ik in het slechtste geval een tweede loopwerk kwijt ipv dat ik mijn goede speler naar de eeuwige jachtvelden help owv een slecht loopwerk.

Ik laat het jullie weten en zal ook wat foto's nemen (zal wel pas op vrijdag zijn).

Thanks guys! wink ;)

Tom
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
25-10-2016 06:43
Als er een vorm van spanning is dan is dat het niet.
Hoeveel volt het precies moet zijn weet ik niet.
Dat verschilt ook wel eens een beetje volgens mij.

Ik gaf alleen aan dat er wel eens een stekkertje los kan zitten.
En een slecht gemonteerde bandkabel naar het loopwerk heb ik wel al meerdere keren mee gemaakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
25-10-2016 09:58

tommes schreef:

Maar wat het loopwerk betreft, het staat er echt nergens op.
Wat bedoel je precies met "slaat nergens op"? Komt op mij wat onbeleefd over (en dat kan vast nooit je bedoeling zijn). En ja... Het staat echt op het loopwerk. Zelfs in het geval van de Sanyo (pak de zaklamp er maar bij, het staat in reliëf op het laserblok).

Anyway... De RMP-2 en hoger spelers gebruiken een slikker. Een slikker gebruikt een low profile loopwerk zoals de KSM-213QCS. Die is gevuld met een KSS-213Q of KSS-213V laser (allemaal zo goed als 1 pot nat en zo uitwisselbaar als het maar kan). Toen Sony stopte met de productie van laserblokjes en loopwerkjes zijn veel merken overgestapt op een Sanyo alternatief. Zo ook Reloop. Het laserblok van je speler zal identiek zijn aan het Sanyo loopwerkje dat ik hierboven liet zien, de rest echter niet. Jouw loopwerk heeft platte (low profile) motoren. E.e.a. staat ook uitgelegd in de webshop (linkjes stonden in eerdere post).

Dus: Sanyo loopwerk met low profile motoren (ben ik los nog niet tegen gekomen) OF een KSM-213QCS loopwerk (passen allebei). Probleem met bandkabeltje kan ook (maar is al veel kleiner dan een probleem met de laser). Probleem met de voeding kan ook maar kans daarop is, zeker als de rest van de speler het goed doet, nagenoeg nihil.

Overigens is het complete Reloop Loopwerk wel gewoon leverbaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)