Forum > Geluid

Sub achterstevoren

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
23-8-2016 05:58
Ik was dit weekend op een evenement in Nederland, en waarschijnlijk zoals zovelen hier loop ik dan meestal wel even langs het podium om te zien wat er allemaal hangt en staat. Hier hing dus een line-array van, naar ik aanneem, QSC omhoog met daaronder aan weerskanten vier dubbele 18" subs van QSC. Het viel me op dat aan beide kanten de binnenste sub omgedraaid was, dus achterstevoren stond. Wat is hiervan eigenlijk de reden?
Free beats!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 21-11-2024
23-8-2016 08:30
Uitdoving naar de achterkant. Doordat de golven een halve fase verschillen doven ze elkaar uit waardoor de overlast beperkt blijft.
Ook hier kan úw reclame staan!
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
23-8-2016 10:22
Er is wel iets meer nodig dan alleen omdraaien: ook een delay en/of inverteren van het signaal.
Dit heet een cardioide sub opstelling.

Wordt idd gebruikt om overlast op het podium en/of in de omgeving te verminderen.
't is maar een hobby...
HanzieStandaard Lid
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
23-8-2016 12:04
Nou ben ik een lichtman i.p.v een geluidsman, maar toch, weet ook ik dat er nog meer bij komt kijken.
Bij mijn weten is deze opstelling idd bedoeld om de geluidsdruk, naar achteren te reduceren, waarbij het de bedoeling is dat de geproduceerde sinus vorm uit de speakers elkaar tegen werken met een verschuiving van 90gr. (in theorie zouden 2 golven die exact elkaars tegengestelde zijn, elkaar opheffen, stel dat je 4 sub's naar voren hebt en 4 sub's tegengesteld en 180gr in fase gedraaid, zou je geen bas horen/voelen). Door nu bijvoorbeeld een kwart van je subjes letterlijk om te draaien en met een delay het signaal te vertragen tot een 1/4 (=90gr) van het oorspronkelijk signaal, zul je de druk naar achteren met een 1/4 verminderen, als ik het goed begrepen heb van de geluidsmensen bij ons.

En voor zover ik weet zijn er nog een 2 tal mogelijkheden voor, o.a. d fire-end en de 3e ben ik even kwijt.
Bij fire end, als ik het begrepen heb, staan wel alle subs naar voren gericht, maar zijn er een aantal die op een bepaalde (vastgestelde) afstand op de 2e rij staan. (bijv 8 subs staan op rij 2m voor de stage, dan staan er 4 op rij naar voren gericht 1m achter), i.c.m wederom een delay, zou het volume nagenoeg gelijk blijven, maar de druk naar voren afnemen en daarmee minder overlast geven voor de buurt etc.

Ik hoop dat ik het goed heb, maar de echte geluidsmensen, kunnen het vast beter uitleggen. wink ;)
Without a lightengineer, it will be dark.
Timo BeckmanStandaard Lid
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
24-8-2016 10:00
Je hebt idd een paar smaakjes betreffende deze materie:
Google op CSA (Cardioid sub array) End fired Sub array Gradient en een wat minder gebruikte array Forward Steering array.

Je vind vanzelf wel een paar posts hier en daar.....
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)