Netwerk <==> Internet (Alléén L&G gerelateerd)!
(26 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 29-12-2002 14:38 |
Hallo iedereen, Ik wou even een onderwerp aansnijden, het bouwen van een "thuis"-netwerk, misschien dat mensen op dit forum er wat aan hebben. Omdat steeds meer mensen tegenwoordig meerdere pc's hebben, willen ze die aan elkaar knopen ivm internet-deling. Nu zijn er natuurlijk meerdere redenen denkbaar zoals file-sharing, printer-sharing, beveiliging, audio-streaming, etc.... Maar ik richt me even tot het Internetdelen. Stel je hebt 2 pc's en 1 internetverbindig (ik ga even er van uit dat je dan een ADSL of Cable hebt), hoe deel je die verbinding? Je ADSL of Cable bezit een modem waar een UTP aansluiting zit (meestal 10Mbit). Vanuit dat modem loopt een UTP-kabel (kan "straight" of "crosslink" zijn) naar je NIC (netwerkkaartje) van je pc. Daar kun je dan standaard al mee internetten, als je de instructies van je provider hebt opgevolgd. Om op de 2de pc te kunnen internetten, moet die pc natuurlijk ook een NIC bezitten en de 1ste pc een extra NIC (dus totaal 2 NIC's). Dan gebruik je een zgn "crosskabel" om de pc's te verbinden. Dat is het hardware-matige deel, nu het software-matige gedeelte. Op de 2de pc hoef je eigenlijk niets in te stellen (omdat deze pc alles krijgt toegewezen volgens DHCP), en het maakt ook niet uit of je Win9x, Me, 2000 of XP draait. De 1ste pc (waar dus je internet verbinding opzit) moet je aangeven dat je de verbinding wilt delen. Onder Windows XP werkt dit het makkelijkste, staat heel duidelijk onder "help" hoe je dit moet doen. Op de internetadapter kun je dan ook de "firewall" aanzetten. Dus dan kan je de installatie van "ZoneAlarm" e.d. achterwege laten. LET OP: Firewall niet aanzetten op de NIC naar je 2de pc. Voordelen: * Dit is de goedkoopste manier (een simpele NIC kost rond de 12 Euro en kabel een Euro of 5). * Installatie vrij simpel. Nadelen: * De 1ste pc moet altijd aan blijven staan om op de 2de te kunen internetten. * In principe kun je maar 2 pc's totaal gebruiken met deze konstructie (je kan een hub of switch gebruiken voor meerdere pc's, maar deze situatie is verre van ideaal, straks meer over hubs, switches en routers). Uitleg benamingen: NIC = Network Interface Card = netwerkkaartje DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol = service die automatisch ip-nummers en netwerkinstellingen uitgeeft aan clients. Firewall = Service die draait op je pc of router, om aanvallen van buitenaf tegen te gaan, simpelweg om hackers tegen te houden. Deel-2 volgt spoedig | |
These go to Eleven ... | |
BSLStandaard Lid Uit: België Sinds: 12-7-2002 Laatste: 16-7-2008 Berichten: 32 | 29-12-2002 15:21 |
Hoi, Ik heb zelf hier een thuis netwerk aangelegd en het internet gedeelt. Ik heb 4 PCs die met elkaar verbonden zijn via een HUB. Op de eerste PC (oude pentium, met windows 2000PRO ) komt het internet binnen via de eerste netwerkkaart. Via een twee netwerkkaart ga ik naar de hub en vanuit de hub verder naar de andere PC's. Als je maar twee PC's hebt, kan je in één PC twee netwerkkaarten steken, één voor het internet en één die naar de tweede PC gaat. Hoe dit te configureren? Je zorgt gewoon dat je netwerk normaal is ingesteld, dwz je kan op elkaars schijven lezen enz.. Met windows XP kan je via een eenvoudige wizard het internet delen op de "server" en dan wordt er een diskette aangemaakt die je op alle clients uitvoert en het is gebakken. Als je met een ouder besturingssysteem werkt moet ge bij de instellingen van internet explorer geen verbindingen maken, maar via de optie lan instellingen het proxy adres van je provider ingeven. Dit natuurlijk op de server en de clients. Als er nog vragen zijn, laat maar weten dan. Mvg CHris | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 29-12-2002 15:24 |
Hier deel-2, voor wie het intresseert. Wat doe je als je geen zin hebt in de konstructie in deel-1, of als je meer dan 2 pc's aan het internet wilt hangen. Het makkelijkste en het mooiste is een router. Een router is meestal een hardware-matig (er zijn ook software-matige zoals WinRoute en WinProxy, die je meestal draait op een "server") apparaat die de taak heeft je internetverbinding te delen (simpel gezegt). Een router bestaat meestal uit: Hardware-matig: WAN = UTP aansluiting waar je je ADSL of Cable modem op aansluit LAN Switch = 4 of 5 UTP aansluitingen waar je dus een evenredig aantal pc's aan kunt sluiten. Software-matig: Firewall = om hackers buiten de deur te houden DHCP = geeft automatisch de (internet)instellingen door aan zijn clients (pc's). Webbased configuration = dat je vanaf een pc, de gehele router kunt instellen. Voordelen router: * Sneller internetten, dan een pc die de Internet-verbinding deelt. * Firewall beter in te stellen als de XP-firewall, meer opties * DHCP, elke client die je er op aansluit werkt gelijk (als je tenminste de netwerkinstellingen van die pc op DHCP hebt staan) * Mogelijkheid tot DDNS (Dynamic Domain Name Service), makkelijk als je een dynamisch ip-nummer krijgt van je ISP, zo kan je altijd vanaf elke plaats ter wereld op je router/netwerk komen (als je het tenminste aanzet), je adres kan dan zijn bijvoorbeeld: thuis.dnsalias.com * Veel minder storingsgevoelig dan een pc * Firmware kan je meestal upgraden Nadelen router (eigenlijk geen, maar sommige mensen vinden onderstaande wel nadelen): * Aanschafprijs,de goedkoopste kost ongeveer 80 Euro, merk-routers zoals 3Com en Cisco kunnen hier het veelvuldige van zijn. * Het configureren, is complexer als XP, maar dit geld meestal voor de duurdere routers. Ik heb het een beetje globaal uitgelegd, en hoop dat wat mensen hier wat aan hebben. | |
SpeakerfreakStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-10-2002 Laatste: 1-12-2017 Berichten: 1913 | 29-12-2002 15:43 |
hmm, ik heb laatst ook me eigen computer gekocht, en matuurlijk wou ik daar ook de kabel op, router van de sinter klaas gekregen, heeeeeel veel gekut, lukte niet was een router van sweex met wel een NLs gebruiksaanwijzing maar heel kort uitgelegd, en nie al te duidelijk. na dat hier 3 dagen 1 of andere buurman die probleem oplosser bij een berdijf was heeft gezeten, was het eindelijk gelukt, ergens moest ik kiezen , tussen cable, nog iets en nog iets , bleek dus later dat dat icoontje van wanadoo moest worden weggehaald zoiets dan. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 29-12-2002 16:27 |
Hallo BSL, Gebruik je die 2000 machine alleen als router, of heeft hij ook nog andere taken. Als je hem alleen gebruikt als router, zou ik hem vervangen door een router bijvoorbeeld de 3Com 3C855. Die ligt rond de 150 Euro. Word je Internet een stuk sneller van, en je hebt het voordeel dat je van je hub af bent. In de 3Com zit een 4-ports switchje ingebouwt. Meestal word een oude pc als "server" gebruikt, en dat is nu "bottlenecks" (knelpunten) creeren. Je kan supersnelle clients-pc's hebben staan, maar als je "server" een oude pc is dan schiet het nog niet op. Al het netwerkverkeer wat over je server gaat loopt gewoon vertraging op. Misschien mag ik je een voorbeeld noemen zoals het ook kan (situatie bij mij thuis): 3Com 3C855 router verbonden met een HP Procurve Switch 2424M (manageble). De switch zit weer verbonden met de 5 clients (bij mij thuis), 3 client's (bij de buren naast mij) , een Windows 2000 Advanced Server en via "trunk" verbonden met 3Com 10/100 switch (bij de buurman 2 deuren verderop, die er ook weer 6 clients aan heeft hangen). Je ziet dat de "backbone" bestaat uit een switch met genoeg "bandbreedte" (dacht rond de 4 GIG) die weer een verbinding is met "trunked" switch (er lopen door de dakgoot 2 x UTP kabels, dus 2 x 200Mbit, FullDuplex). Nu lijkt het of ik een behoorlijke "overkill" heb in apparatuur. Maar als je je bedenkt dat er soms 12 pc's of meer tegelijk aanstaan. Die allemaal DivX movies zitten te bekijken, kopieren en/of te downloaden. Ik ben naar deze opzet gegaan omdat ik heel veel problemen had met de zelfde situatie, maar dan met hubs en internet-delen door WinRoute. Zo'n programma, als WinRoute, heeft wel het voordeel dat er een simpele mailserver in zit. Netwerk en Internet baggertraag, crc-fouten in bestanden. Er moest gewoon te veel data over de kabels, die de hubs niet konden bijhouden, de bekende "collisions" (als je die constant hebt, werkt je netwerkkaartje helemaal niet meer, totdat de "snelweg" weer file-vrij is). Hubs werken gewoon anders als switches, en dan heb je nog het verschil tussen de goedkope en duurdere switches (bandbreedte). Router en switches aangeschaft. Problemen over. Koste wel een rib uit mijn lijf, ondanks dat ik alles tegen inkoopprijs heb. Als je met een ouder besturingssysteem werkt moet ge bij de instellingen van internet explorer geen verbindingen maken, maar via de optie lan instellingen het proxy adres van je provider ingeven. Dit natuurlijk op de server en de clients. Als je ADSL of Cable hebt, geen proxy gebruiken (je internet is toch al snel genoeg, als het goed is), pagina's worden dan niet altijd ververst, omdat de proxy een cache heeft die pagina's een bepaalde tijd vasthoud. (ongeacht of er een "directive" zit om de pagina toch vers op te halen)Als er nog vragen zijn, laat maar weten dan. Mvg CHris Het kan zelfs voorkomen dat de proxy je in snelheid tegenhoud met het Internetten, omdat net die server zwaar belast is door de medegebruikers van je ISP. Slechte DNS instellingen kunnen ook behoorlijk dwarszitten. Windows 2000 en XP draaien daar volledig op. Kun je zelf merken als je een XP machine internet hebt geinstalleerd. In de DNS van die XP machiene staan de 2 DNS-servers van je provider. Die gaat hij zoeken tijdens het opstarten van de machiene, daar je nog aan het opstarten bent ziet je XP nog geen Internet, dus blijft hij onnodig lang zoeken. Simpel op te lossen door als je een standalone hebt, de eerste DNS zetten op 127.0.0.1 Als het een client zonder een server, dan gewoon zijn eigen ip-nummer als eerste DNS invullen. Als je een "echte" server hebt, kun je de eerste DNS laten wijzen naar je server waar DNS op draait, met eventuele "Forwarding" naar je router. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 29-12-2002 22:48 |
speakerfreak schreef: hmm, ik heb laatst ook me eigen computer gekocht, en matuurlijk wou ik daar ook de kabel op, router van de sinter klaas gekregen, heeeeeel veel gekut, lukte niet was een router van sweex met wel een NLs gebruiksaanwijzing maar heel kort uitgelegd, en nie al te duidelijk.na dat hier 3 dagen 1 of andere buurman die probleem oplosser bij een berdijf was heeft gezeten, was het eindelijk gelukt, ergens moest ik kiezen , tussen cable, nog iets en nog iets , bleek dus later dat dat icoontje van wanadoo moest worden weggehaald zoiets dan. Daar kan je lang mee zitten kloten, vooral als je zo'n gebrekkige handleiding erbij hebt. En inderdaad, moet je eerst de Wanadoo aanmelding uit je eigen pc gooien. Daarna je gegevens van Wanadoo in je router zetten. Het aanmelden op het Wanadoo-netwerk gebeurt namelijk in de router op de zelfde manier, als dat gebeurde met je pc. Voor Wanadoo zijn de instellingen vrij simpel, namelijk: Aanmelding instellen op "PPPoE" (PPP over Ethernet) Aanmeldnaam en wachtwoord opgeven. Dat is eigenlijk alles. Nu vraag ik me toch af, die man die jullie geholpen heeft, een ICTer zoals ik begrepen heb, heeft die er echt 3 dagen over gedaan, om deze aanmelding te maken. Vaaaaaaagggg..... | |
HanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2002 Laatste: 19-1-2005 Berichten: 70 | 30-12-2002 17:24 |
, achja, weet je toevallig ook hoe je een port blokkeert? in de router, maar het liefst nog in win2000 zelf.. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 30-12-2002 20:24 |
Han schreef: ,achja, weet je toevallig ook hoe je een port blokkeert? in de router, maar het liefst nog in win2000 zelf.. Onder Windows 2000 kun je het zogenaamde "TCP/IP filtering" instellen. Voor Windows 2000 Pro, doe je het volgende: Je klikt met je rechtse muisknop op "My Network Places" op je bureaublad, en selecteer "Properties" met de linkse muisknop. Je komt dan in "Network and Dail-up Connections", waar je met de rechtse muisknop op de "Local Area Connection" kiest voor "Properties". Dan kom je in "Local Aera Connection Properties", waar je de "Properties" weer selecteerd van "Internet Protocol (TCP/IP)". In het scherm wat je dan ziet, ga je naar de "Advanced" knop. In het nieuwe venster "Advanced TCP/IP Settings" pak je de laatste tab nml. "Options". Daarin kies je het de "Properties" van "TCP/IP filtering", en het scherm wat volgt daar kan je, wat je vroeg, de poorten instellen. LET OP: Standaard staat de optie uit, dus alle verkeer wat er over je NIC gaat heeft vrij toegang tot je pc. Ga je dus de optie aanzetten, moet je heel goed uitkijken wat je uit en/of aan zet. Want je blokkeert misschien ook poorten die je helemaal niet wilt. Ik zou deze optie in Windows 2000 alleen gebruiken als je op het "interne netwerk", mensen (clients) hebt zitten die bepaalde poorten niet mogen benaderen. Komt eigenlijk nooit voor. Ik neem aan dat je poorten wilt filteren van verkeer wat vanaf internet komt. Handigste is dan een router. LET OP: Niet elke router heeft een firewall, en dan ben je in principe een open gat voor internet, zonder enige vorm van poortfiltering. Ik weet niet precies wat je bedoeling is, en welke poorten je open wilt hebben en waarvoor. | |
HanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-11-2002 Laatste: 19-1-2005 Berichten: 70 | 30-12-2002 22:08 |
ik wil de kazaa port geblokkeerd hebben, opzich wil ik er liever zelf wel opkunnen, maar de rest van het netwerk niet. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 30-12-2002 23:52 |
Han schreef: ik wil de kazaa port geblokkeerd hebben, opzich wil ik er liever zelf wel opkunnen, maar de rest van het netwerk niet.Ik heb net voor dat ik je ging beantwoorden, de zaak voor alle zekerheid even nagekeken. Overal kom je op internet andere verhalen tegen, die zouden moeten werken. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Maar goed, je vraag: Kazaa en KazaaLite draaien op poort 1214, dan zou je in principe de inbound en outbound op die poort moeten blocken. Maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan. Ik net getest met een router, blokkeren van die poort alleen is niet voldoende. In Kazaa kun je die poort ook nog eens een keer veranderen (dus kan er nog een handige jongen omheen). Wat ik heb gedaan op de router is alles blokkeren voor iedereen (elk ip-nummer), daarna heb ik alleen de poorten opgegooit die een normale internet gebruiker gebruikt (web, e-mail, ftp e.d.). Maar let op, je sluit gauw teveel af. Maar dat is gewoon een kwestie van proberen. Ik zou het niet op de NIC's doen van netwerk-clients, veel te veel werk i.v.m dat je ook de NIC's weer moet gaan beveiligen tegen het editten ervan (een slimme jongen zet die zo weer aan). Ik hoop dat je hier wat aan hebt..... | |
These go to Eleven ... |