Forum > Licht

Toneellampen en RGB parren op een lichttafel

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
KikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2014
Laatste: 30-7-2014
Berichten: 3
23-7-2014 12:12
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de hele licht scene en ik wil graag met mijn kleine amateur toneel vereniging een aantal lampen en een lichttafel aanschaffen. wij zaten er aan te denk het volgende te kopen
- 3 rgb parren (showtec led-par eco 56)
- 3 toneel lampen (Showtec stage-beam MKII 300/500W)
- 1 lichttafel (showtec showmaster 48)
- 2 statieven voor de lampen
- een dimmer pack om de toneellampen om te zetten naar DMX (Showtec RP-405 Switch pack DMX)

Zou de volgende opstelling dan kunnen?

-Toneellampen worden aaggesloten op dimmer/switch pack
-DMX out van switch pack gaat naar dmx in van de eerste RGB par
- rest van de rgb parren worden aan elkaar verbonden
- DMX out van de laatste rgb par gaat naar de lichttafel.

- Zouden we op deze manier de verschillende kanalen van de lichten kunnen bedienen via de lichttafel?
- We willen graag ruimte houden voor uitbreiding daarom de showtect showmaster 48 denken jullie dat dit een goede keuze is? (aangezien wij graag een relatief eenvoudige lichttafel willen hebben)
- kunnen de lampen zo op elkaar aangesloten worden of heb ik daar nog andere hardware voor nodig?

Alvast bedankt en vriendelijk groet,

Kiko
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
23-7-2014 12:24
Ik weet niet hoe groot je podium is, maar voor een gemiddeld gemeenschapshuis heb je toch al snel een stuk of 6 500 watt spots nodig...
Verder is de RGB leuk voor aankleding, maar voor theatergebruik kom je vaak even goed of zelfs nog beter weg met wat "ouderwetste" parren en kleurfilters voor kleureffecten.

De showmaster 48 kan, maar ik vind zelf de SC2412 ook een gemakkelijke, doordat de kanalen te patchen zijn (kanaal ten opzichte van schuif is programmeerbaar ipv. 1:1) en de tafel met 24 schuiven toch 48 kanalen heeft (over twee pages).

Is tweedehands een optie? Je kunt regelmatig voor relatief weinig geld erg goede toneelspots vinden.
Overweeg ook nog 2 profielspots en 4 horizonbakken als toekomstige uitbreiding op je verlanglijstje te zetten.

Met statieven ben je erg beperkt in je plaatsing. Voor frontlicht is het nog enigszins te doen (maar ook die neem je liever breder en hoger), maar voor kleureffecten en decorverlichting heb je toch eigenlijk bevestigingspunten boven het podium nodig.

DMX kun je inderdaad doorlussen, alleen begin je vanuit de lichttafel met een out, deze gaat vervolgens in-out-in-out... door.
Op het einde van de lijn plaats je dan volgens norm normaal gesproken netjes een afsluitweerstand.

Edit: de LED parren die je aanhaalt zijn überhaupt niet geschikt voor theatergebruik, hooguit voor discogeflipper, en daar zelfs liever niet. Je hebt dan echt duurdere modellen nodig, met minstens tri-leds, en liever nog RGBW/RGBA. Ik zou LED echt even achterwege laten, en me focussen op de echte theaterverlichting.
Niet goed, wel hard!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
23-7-2014 12:45
Je haalt dimmerpack en switchpack door elkaar... de eerste kan je mee dimmen, de 2e schakelt alleen aan of uit...

Verder ben ik het aardig met bovenstaande post eens, als het goedkoop moet focus je dan beter op een mooie set 2ehands conventionele theaterlampen ipv low-budget ledparretjes... daar haal je waarschijnlijk veel mooiere resultaten mee!
(en dat spul kost momenteel weinig, er zijn vast wel locaties te vinden die hun apparatuur aan het upgraden zijn waarbij het oude materiaal vaak voor een leuk prijsje weg mag)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
KikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2014
Laatste: 30-7-2014
Berichten: 3
23-7-2014 15:04
1 x bewerkt. Laatst door Kiko op 24-7-2014 14:02
Top! dank voor jullie hulp! Het gaat echt om een mini podium van ca. 10 m2 (als het niet kleiner is) Ik was vooral benieuwd hoe ik de toneellampen op de lichttafel aangesloten krijg. Is het juist om via een dimmerpack de dmx kabel via de eventuele rgb parren naar de lichttafel te laten lopen? (ik doel dan op zoiets
De RGB parren zijn slechts als 'sfeerlicht' bedoelt alleen lijkt het ons leuk om de kleuren hier in te kunnen varieren vanaf afstand.

alvast bedankt,

Kiko
Edit Mod: Dré: Niet werkende externe link aangepast naar een werkende link in onze eigen webshop.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
23-7-2014 15:10
1 x bewerkt. Laatst door Joepurlings op 23-7-2014 15:14
Ja hoor, DMX kun je tot 32 apparaten doorlussen zonder splitters. De multidim is prima voor lichtere belastingen bij klein budget.
Nadeel is echter dat er vaak ook een triac kapot gaat als een lamp stuk gaat.

Ik raad je toch echt aan de LED parren te laten zitten, of anders betere LED parren of gewone parren.

Met deze parren krijg je echt geen mooie kleurmenging, en krijg je verschillende schaduwen in verschillende kleuren, doordat het losse LEDjes zijn.
Bovendien kun je met dit kille LED licht niet echt veel sfeer creëren... Een 300W par met een goed gekozen kleurfilter geeft veel meer sfeeer (tenzij je kermis/disco sfeer wilt hebben?).

Als je trouwens je theaterspots wilt verdelen over twee statieven is het vaak ook gemakkelijker/goedkoper in de bekabeling om per kant aparte dimmers te nemen, zeker als je de dimmers in de statieven zelf hangt.

Haal die link ook maar snel weg, het wordt hier niet erg gewaardeerd dat je links naar andere webshops plaatst (is ook niet zo netjes trouwens...)
Niet goed, wel hard!
KikoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-7-2014
Laatste: 30-7-2014
Berichten: 3
23-7-2014 15:14
Ontzettend bedankt voor de informatie!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
23-7-2014 16:51
Ik licht altijd uit als basis met 2 tbars met elk een 500w spot.
Zelf gebruik ik nog conventioneel met harting multikabels en dimmerpacks. Gewoon omdat ze niks kosten.

Maar dat terzijde. Je gebruikt op 10 meter podium 6 spots voor belichting, dan nog twee in kleur om vaak een nacht neer te zetten.
Bij nood heb ik nog wel een 2tal xtra par 64 met kleur erbij gezet in 1000w uitvoering om zo de nacht kleuren; paars en blauw beter eruit te krijgen. Dan zit je met 1 fase per kant vol.
Die showtech RGB spots zijn allicht wel leuk als uplights oid achter tegen een wit doek om zo wat sfeer accenten neer te zetten.
Gr Evert M
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
28-7-2014 18:01

Kiko schreef:

- DMX out van de laatste rgb par gaat naar de lichttafel.
Ik zou het andersom doen, dus lichttafel UIT , naar fixture IN

Terug naar forum Reageer (zonder quote)