processorsettings uitlezen
(25 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
Total tommyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2004 Laatste: 6-7-2021 Berichten: 184 | 21-2-2014 00:50 |
Timo Beckman schreef: Basis presets zorgen vaak voor een "flat frequency" respons.Dit is een goed begin maar als een speaker vol aan geslingerd wordt trekken je oren dit niet daar die anders reageren op verschillende SPL levels zeker in het 2 to pak hem beet 6kHz gebied. ..... Het lijkt me toch dat er met een Xilica prima geluid uit deze kastje te toveren zijn? (er is altijd beter natuurlijk) Ik wacht even op AD's reactie, echter gaat het me er om dat ik zeker op het oor goed geluid heb. Het open en strak klinkt. en dat is het zeker niet met de flat response instellingen die ik heb gekregen. Settings AD gaat om de actieve versie: Klik | |
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 21-2-2014 10:12 |
Even de processor settings doorgelezen... Het kan zijn dat ik geen verstand heb van filters (ook al was het mijn specialisatie tijdens mijn studie) maar die settings gaan naar mijn idee op zoveel niveau's de fout in dat ik me geen prettig geluid voor kan stellen. 1. De lowpass op 17kHz voor de HF driver. Ten eerste is daar gekozen voor een Butterworth (terwijl Bessel véél geschikter is vanwege het gladdere faseverloop). Ten 2e is het een 4e orde filter waardoor het zich, in combinatie met de 2" driver zelf, zeker als een fase gierende brickwall zal gedragen (nog erger dan in de eerste japanse CD-Spelers het geval was). 2. De overlap die is aangebracht tussen 12" en 2" is op z'n minst vreemd. Nog vreemder is dat de overlap daarna gecorrigeerd moet worden met pEQ's. Oftewel laten we het fout doen en daarna met een fout corrigeren. 3. De AD32 was volgens mij een hoorn in een hoorn (dus bijna een coaxiaal). Als je die niet netjes kunt laten sommeren (Point Of Origin dicht bij elkaar (<1/2 lambda)) dan weet ik het ook niet meer. In het geval van netjes sommeren gebruik je een Linkwitz-Riley filter en niet een Butterworth. Dus ook die keuze is raar. Ik zou de X-over punten als uitgangspunt gebruiken (125Hz tot 1k5 voor 12" en 1k5 tot inf. voor de 2"), de 17kHz ultrasonic wegdonderen, een 1k5 linkwitz riley gebruiken als overgang (4e orde is prima) nadat er een time alignment is aangebracht (is een MUST). AD vertraagt de 12" (die het VERST van de luisteraar verwijderd is). Ik zou ervoor kiezen om in plaats daarvan de 2" te vertragen zodat ze ook daadwerkelijk op luisterpositie op hetzelfde moment "vuren". Ook daar heb ik geen idee wat de ontwerper gedacht heeft. De limiter instellingen zou ik maar overnemen (ook al is het vreemd dat volgens AD de opwarmtijd van de 12" en 2" identiek is (integration time RMS limiter)). Er zijn namelijk destructieve tests nodig om dit soort dingen te kunnen bepalen (en ik denk niet dat je die uit wilt voeren). Betreffende het 17kHz ultrasonic filter: Ik zou even controleren hoe de driver zich rond dat punt gedraagt (ook goed naar de waterfall plot kijken dus) en als dat ook maar een beetje redelijk is rond de 17k dan zou ik dit filterpunt laten vervallen. Een 2" heeft al moeite genoeg om een beetje acceptabel hoog te geven. De pEQ's worden daarna ingezet om e.e.a. glad te strijken MAAR daarbij dient altijd minstens zo hard gekeken te worden naar de faserespons EN de (30deg) off-axis respons als naar de on-axis respons! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Total tommyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-5-2004 Laatste: 6-7-2021 Berichten: 184 | 21-2-2014 10:36 |
aha, niet verwonderlijk dus.. Ik heb je verhaaltje geprint en ga er mee aan de slag. Volgens mij moet ik er aan geloven om een keer bij Timo langs te gaan ;) mvg, Tom van Duuren | |
Desalniettemin... Mijn bijdrage in dit topic. | |
RdreiersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-10-2009 Laatste: 21-5-2021 Berichten: 234 | 21-2-2014 10:55 |
Met AD een afspraak maken moet ook kunnen. Daar moet denk ik ook iemand zijn die kan inmeten. Ze hebben er een tijd terug een smaart cursus gegeven. En een kort blikje over de settings, idd het ziet raar uit. Richard | |
DPA 2011C - DPA 4099 | |
MalcolmStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-8-2006 Laatste: 8-10-2018 Berichten: 127 | 22-2-2014 00:10 |
Zeer zeker interessante settings Ik zou er zelf ff opnieuw naar kijken voor je het setje ergens wegzet. | |
Making air move.. | |
Timo BeckmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2009 Laatste: 1-1-2023 Berichten: 187 | 22-2-2014 12:18 |
Het overlappen van beide drivers is iets wat wel vaker gebeurt alleen is deze overlap wel over een behoorlijk groot gebied) wat mits goed fase ge-aligned meer headroom in het systeem brengt daar beide drivers op het x-over gebied om en nabij het zelfde ding staan te doen. Wat wel een beetje tricky is is de 3de orde BW high-pass@1200Hz op de hoog driver daar dit een fase verandering van +/- 135gr op het x-over punt veroorzaakt wat dus weer ge-matched moet worden met de low drivers die op 1700Hz ook een sprong gaan maken van +/- 90gr door het 2de orde BW lp filter. In beide gevallen heeft het butterworth filter een afval van om en nabij de 3db op het x-over punt waar LR een 6db afval heeft (iig volgens de definities van beide filters of dit klopt met de xilica: ja +/- wel op de ad processing geen idee maar denk het wel). nb: die fase verschuivingen van de verschillende filters betreft het x-over punt. Over de hele pass-band wordt dit om en nabij verdubbelt. Kijk uit met het zomaar veranderen van x-over punten op verschillende drivers. Fabrikanten doen hier niet voor niks veel onderzoek/metingen op. Wat onax kan werken kan op de ofax side beams veroorzaken die behoorlijk roet in het eten kunnen gooien. (ik ben laatst een kast tegen gekomen waar onax dus een rechte magnitude response uit kwam maar ofax een +/- 8db meer tussen de 800Hz en 3K1. Dit was dus een ontwerp fout en kon hier niet veel aan doen op dat moment). Verder heeft een verandering van x-over punten tot gevolg dat je limiter settings ook zouden moeten veranderen maar goed als het x-over punt van de hoog driver omhoog wordt verplaatst speel je op safe door de limiter setting gelijk te houden daar er minder vermogen naar die high driver gaat. Wat betreft de P.eq's: het 1 op 1 overzetten hiervan kan tot een flink afwijkend geluid leiden daar processors onderling nog al eens afwijkende definities hebben met betrekking tot q-factor/band breedte (hetzelfde geld voor x-over filters).www.fohonline.com/home/20-features/5125-all-dsps-are-not-created-equal.html timobeckmangeluid.wordpress.com/2012/11/05/all-sorts-of-filters-nm-2/ Verder kan ik niet veel zeggen mbt de settings en of ze kloppen. Dit is een kwestie van: METEN IS WETEN. | |
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland). |