Forum > Off-Zone

te harde muziek

(93 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
30-8-2003 19:50
Een dateq limiter ,die van ons dan, drukt inderdaad eerst het volume omlaag. Het volume woord overigens gemeten door een geeikte microfoon. Als er dan vervolgens geen verandering komt (of het systeem word omzeild door bijvoorbeeld de microfoon uit te trekken) dan gaat er geen audio signaal meer uit.

Overigens werken wij liever zonder limiter. Je hoort namelijk best goed waneer hij ingrijpt (signaal vervormd).

Er zij ook plaatsen waar de spanning er af gaat als het geluid te hard word. Het leuke is dan als ALLE geluidsapparatuur na 5 minuten opnieuw ingeschakeld word.

En we hebben het ook al eens gehad dat we het licht op de limiter gezet hadden. De muziek ging te hard en het licht ging uit.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
30-8-2003 19:59
Het mooiste is waarschijnlijk een multiband limiter, zoals die ook voor broadcast doelen worden gebruikt. Nadeel is dat ze verschrikkelijk duur zijn, maar op die manier blijft het wel mooier klinken als je de limiter aan het werk zet. En als je die goed afregeld dan kom je ook niet over de grens heen.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
30-8-2003 23:34
In een lege zaal heb je al gauw meer meetbare db's.
Als een zaal vol met mensen staat, werkt dat als een grote dempingsmat.
Vandaar dat het een beetje onzin is om te meten in een lege zaal.

Je werkt immers niet op veel vermogen met een lege zaal.

Horecalimiter die de 230 volt afschakeld bestaan echt, ik kan ze alleen ff niet vionden voor jullie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
31-8-2003 12:28
Ikke wel: de dateq's doen dat ook na verloop van tijd. (heb het manual even doorgespit). Wel zijn die nog zo 'lief' om eerst nog even te waarschuwen. Wellicht zijn er anderen die wel meteen pang zeggen'.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
1-9-2003 00:23
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-9-2003 09:34
Ik heb het wel eens gezien met een zwaailicht boven het podium, als dat ding aan ging, hadden we nog 1 minuut om het zachter te zetten.
Wij hadden een ander stopcontakt gepakt, dus dat ding bleef maar zwaaien laugh :D

En wij maar terugzwaaien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
1-9-2003 02:10
goh, dat zwaaien doe ik nou altijd als er weer zo'n witte taxi met rode en blauwe strepen voorbij komt met zo'n hele unit op het dak. (ook wel kermistent) laatst nog bijna daarvoor een boete gehad ook, maarja, ach, het blijven ambtenaren met een kas tekort hè!?
Nee, jij trekt volle zalen!?
SteviebrownStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 2-10-2008
Berichten: 14
7-10-2003 20:59
ok we hebben het nu over het publiek en omgeving tevreden maken met je aantal db's, maar wat doen jullie zelf ter bescherming?..nooit bang voor beschadiging van je gehoor? heb je er zelf (al) last van?
wat doe je eraan?
welke oplossingen zijn hiervoor te vinden?

geef eens handige waardevolle tips voor mij en uiteraard collega's, zodat we niet allemaal op ons vijftigste doof zijn.
oe da ga nie?!
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
7-10-2003 21:10
uhm niet je muziek te hard zetten... uh ja en als je veel draait oordoppe in..

ja wat ken je daarop zeggen he, ik heb soms ook weleens met teste dat ik denk van :Sdit is neit goed voor me maja... zit verschil in he, elke dag of zo nu en dan
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
7-10-2003 22:16
Het kan aan mij liggen, maar vooral bij piezo's heb ik serieus vaak het gevoel van 'Dit is niet goed voor me oortjes!'. Verder idd muziek zachter zetten ofzo.

Ik ben trouwens meer bang om blind te worden dan doof, blind lijkt me 10X zo erg (alhoewel doof ook vet k*t is) maarjah, ken genoeg oude zakken (oude dj's) die nog prima horen dus...
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
7-10-2003 22:57

steviebrown schreef:

nooit bang voor beschadiging van je gehoor? heb je er zelf (al) last van?
wat doe je eraan?
welke oplossingen zijn hiervoor te vinden?
Ik heb er inderdaad enorme schrik van... sad :(
Een paar maand geleden heb ik me otoplastieken aangeschaft (op maat gemaakte oordopjes), van die modellen met een lineair verloop, speciaal voor DJ's dus (zie je ook aan het prijskaartje, maar goed).
Op zich ben ik er wel tevreden over: zitten makkelijk, dempen voldoende, nog steeds mogelijk om normaal te praten, ...
Maar er zitten toch een hele hoop ENORME nadelen aan vast:
1) Je hebt er geen enkel idee meer van hoe luid je aan het spelen bent en dat is een regelrechte ramp naar je publiek toe!
2) Wanneer iemand iets zegt tegen je, zijn er geen problemen, maar wanneer je probeert te antwoorden heb je er totaal geen idee van hoe luid je spreekt met hilarische toestanden tot gevolg!
3) Door de demping voel ik me vroeger op de avond moe worden... waarschijnlijk omdat je het geluid op dezelfde manier gewaar wordt als wanneer je moe bent en luistert naar muziek.
4) Mixen lukt me totaal niet ermee... opnieuw leren van te beatmixen zou de enigste oplossing zijn naar het schijnt maar als je wekelijks meerdere keren moet gaan draaien heb je écht wel de tijd niet om een eerst weer een paar maand te oefenen sad :(
=> conclusie
onbruikbaar sad :(
Toch raad ik iedereen aan om ze aan te schaffen! Ik gebruik ze bijvoorbeeld wanneer ik ff van rust ben om mijn oren terug op plooi te laten komen. Wanneer ik LJ ben alleen, dan stop ik ze tijdens het heetst van de avond in mijn oren omdat ik dan toch geen tijd heb om te kletsen, zijn we met twee, dan stop ik enkel een oordopje in aan de kant dat de luidspreker staat zodat ik het ergste wegfilter en toch nog in staat ben om op een normale manier te communiceren.
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Afgesloten topic