Forum > Geluid

Kabeldiktes bij luidsprekersystemen

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
21-12-2013 05:07
Snap je het nou nog steeds niet? ashamed :$
In welke kabel wordt het meeste vermogen ge(ver)bruikt...

Afgezien van de kosten en het gewicht... shut up :X

Leer de wet van ohm nu eerst maar eens en ga daarna vragen stellen...

Signiaal kan nl. honderden meters over een relatief goedkoop stukje kabel. Die kabel is ook nog eens universeel zonder hulpmiddelen te verlengen. Als dat signaal ook nog eens geballanceert is, kun je rekenen in mv tot pa hem beet 3 volt. met heel weinig amperes.

Luidspreker kabel daar in tegen...

I rest my case.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
21-12-2013 08:03
shut up :X shut up :X shut up :X shut up :X laugh :D
Onlangs over 200 meter geluid gezet tussen tafel en versterker, kabeldikte 0.35 mm2! Dun hè...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
21-12-2013 08:59

Frank76 schreef:

shut up :X shut up :X shut up :X shut up :X laugh :D
Onlangs over 200 meter geluid gezet tussen tafel en versterker, kabeldikte 0.35 mm2! Dun hè...
Inderdaad, je mag blij zijn dat je kabel niet is opgebrand laugh :D
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
21-12-2013 14:08

klunz schreef:

Snap je het nou nog steeds niet? ashamed :$
In welke kabel wordt het meeste vermogen ge(ver)bruikt...

Afgezien van de kosten en het gewicht... shut up :X

Leer de wet van ohm nu eerst maar eens en ga daarna vragen stellen...

Signiaal kan nl. honderden meters over een relatief goedkoop stukje kabel. Die kabel is ook nog eens universeel zonder hulpmiddelen te verlengen. Als dat signaal ook nog eens geballanceert is, kun je rekenen in mv tot pa hem beet 3 volt. met heel weinig amperes.

Luidspreker kabel daar in tegen...

I rest my case.

Klunz
Ik vind het geen onzinnige vraag. Eerst word er een voorbeeld gegeven van hoogspanningskabels tegenover gewone netspanning. De vergelijking tussen een signaalkabel en luidsprekerkabel zou je dus in diezelfde context kunnen zien.
Een signaalkabel zal niet alleen een zeer lage spanning voeren maar ook een zeer kleine stroom en daardoor zal het verlies zeer klein zijn. Daarom heeft een lange signaalkabel de voorkeur boven een lange luidsprekerkabel.
Free beats!
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
21-12-2013 20:41
Je hebt gelijk als je naar verliezen kijkt. Echter door de veel lagere amplitude is signaalkabel wel weer heel veel gevoeliger voor ruis en andere verstoringen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AudaxStandaard Lid
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
22-12-2013 00:21
1 x bewerkt. Laatst door Audax op 22-12-2013 02:21
@ Klunz @Frank

Wat voor een arrogante reacties weer.

Ik had het deze keer over de lengte van kabels en niet de dikte ervan.

Als je een laag signaal over grotere afstanden transporteerd dan heb je toch meer kans op storing dan bij een hoog signaal.

Vraag blijft: kies je voor:

1) langere signaalkabels (xlr), kortere luidsprekerskabels (speakon)
of
2) kortere signaalkabels(xlr) , langere luidsprekerskabels (speakon)

Met duidelijk argumentering ipv "lees nou eens de wet van ohm, weet je het nu nog niet "

(Dit is identiek aan de reactie van de slechtste leraren die op deze manier hun eigen onkunde verbergen)
If you can't beat them join them...
ProsoundandlightStandaard Lid
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
22-12-2013 00:48
Als je jezelf zo blijft opstellen, vrees ik dat mensen je niet meer gaan willen helpen. Er bestaat ook zoiets als hardleersheid… Let op, ik heb geen enkel probleem met het feit dat je gerichte vragen stelt hoor, maar volgens mij moet je met de stof die je ondertussen is aangereikt toch zelf wel voor een antwoord kunnen zorgen… En dan begrijp ik de bovenstaande reacties eerlijk gezegd wel goed. Misschien toch echt de raad opvolgen en even verder inlezen?
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
AudaxStandaard Lid
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
22-12-2013 02:07
Als je het te min vind reageer dan gewoon niet...

Als je wel reageert geef dan een duidelijk onderbouwd antwoord zonder minachting naar andere leden toe...

Vind hun reactie ongepast en naar de persoon toe, niet inhoudelijk.

Een wijs man zei ooit:

" Er bestaan geen domme vragen enkel domme antwoorden"

@ prosoundandlight

Wat is jouw antwoord 1) of 2) ??
If you can't beat them join them...
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
22-12-2013 07:45
Dan nog maar een arrogante:
je antwoord staat al lang in dit topic, maar ook uitgebreid verder in dit forum.
Bovendien, als je iets van de wet van Ohm zou begrijpen, wist je het antwoord al.

Waarom denk je dat ze actieve speakers maken of het amprack altijd achter de stacks zetten en niet in de FOH tent?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
23-12-2013 08:35
Audax is inderdaad een beetje lastig te overtuigen, maar degenen die antwoorden waren ook wel een beetje arrogant.
Om gewoon een eensluidend antwoord te geven op de initiële vraag:
Langere signaalkabels verdienen de voorkeur boven lange luidsprekerkabels.
Ten eerste omdat de verliezen in de signaalkabels veel lager zijn en je daardoor dus veel grotere lengtes kunt overbruggen, ten tweede omdat luidsprekerkabel een veelvoud kost van signaalkabel.
Daarbij volstaat een signaalkabel per kanaal terwijl je voor een sub-top setje al twee kabels per kant nodig hebt. En dan hebben we het nog niet eens over een cluster van luidsprekers.
Besparen op luidsprekerkabel is hier dus de boodschap.

*edit

Kijk ook even op www.popschoolmaastricht.nl/, daar vind je al een hele hoop waardevolle informatie terug over van alles en nog wat.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)