Gezocht: Sparring partner # DTV
(211 reacties. Pagina 3 van 22)Moderator(s): Dré
SubsystemStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-6-2004 Laatste: 24-9-2023 Berichten: 317 | 4-10-2013 17:05 |
Frank, ik vrees dat het niet makkelijk zal zijn om in deze moeilijke tijden een hoop extra opdrachten binnen te halen. Ik moet er zelf niet van leven, en merk dat de grotere jongens nu ook op de kleinere jobs gaan mikken om toch maar iets mee te pikken. Voor mij geen probleem, dan lig ik maar wat meer thuis voor TV. Enige wat tegenwoordig beter gaat zijn de prive-feesten, hierop hou ik relatief een veel hogere marge aan over dan grotere produkties, en is men veel minder merkengeil. Hier ziet men je veel liever afkomen met nieuwe speakers die aardig klinken (bv dap X-serie) dan bv een afgeragde A-merk set. Ik doe nu bv veel minder grote jobs dan pakweg 10 jaar geleden, maar op het einde van het jaar schiet er meer over... Ik vind als je licht/geluid als hoofdberoep wil doen in de toekomst, dan moet je toch al vele jaren meedraaien en een grote klantenkring hebben opgebouwd, met daarnaast dan nog een vaste baan. Als het dan echt goed gaat lopen, kan je het risico nemen om de overstap naar fulltime licht/geluid te maken. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 4-10-2013 17:08 |
De overstap is in mijn geval geen vrije keuze geweest, is meer pure noodzaak. Boventallig verklaard en op dit moment geen handige vooropleiding. Na bijna 2 jaar fulltime solliciteren rest niks anders dan maar aan het freelancen, installeren en verhuren. Door juist een hoge vooropleiding en slechts 3 werkgevers ook geen brede ervaring en variatie voor andere banen. Ik hoor alleen maar overgekwalificeerd of niet passend genoeg. En de bedrijven met vacatures hebben de luxe van veel uitzoek. Prive feesten wordt ook veel op beknibbeld en men kent altijd wel een neefje of vriendje die voor 50 euro komt draaien. Is niks, maar dat weten ze achter pas vaak. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 4-10-2013 17:23 |
Er is meer aanbod dan vraag in deze markt, en dat maakt het moeilijk om te groeien. Wat vooral belangrijk is, is dat je zorgt dat je niet precies doet wat anderen ook doen. Kijk naar je eigen bedrijf en kijk waar jij goed in bent. Focus daar op en draag dat uit, en maak gebruik van dat punt bij het verkopen van je diensten. Kom je tot de conclusie dat de andere bedrijven in alle zaken net zo goed zijn als jij, maar vragen ze lagere prijzen? Dan is het pompen of verzuipen; veranderen of kopje onder gaan. Veranderen kan betekenen dat je de prijzen laat zakken (in sommige gevallen onmogelijk), of dat je zorgt dat je beter wordt dan de concurrent. Als laatste heb je nog de mogelijkheid dat je bepaalde dingen beter kunt dan de concurrent, maar dat klanten niet bereid zijn om daar voor te betalen. Voor de klant is het dan simpelweg het prijsverschil niet waard, of men let enkel op de prijs. Bekijk op dat moment kritisch of dat de meerwaarde van jou werk inderdaad dat prijsverschil waard is. Zo ja, dan zul je de klant beter moeten leren overtuigen en wellicht toch wat aan je verkoop technieken moeten doen. Zo nee (goed is vaak goed genoeg), dan moet je misschien overwegen om een aantal meerwaarden en services te laten varen of optioneel aan te bieden. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 4-10-2013 17:31 |
Frank76 schreef: @Tom, dat vrijwel niets kosten van een bedrijfsauto heb ik nog niet kunnen ontdekken.Vaak nog minder. Ik ga er alleen niet mee naar de VW garage Afschrijving is door de ouderdom vrijwel nul. Wegenbelasting iets van 90 euro per drie maanden Verzekering iets van 400 euro per jaar WA extra. Het duurste is de diesel, maar die heb je alleen nodig als je naar een klant gaat, en het is zeker niet abnormaal dat je bescheiden voorrijkosten rekent. En staar je niet blind op wat het bij een webshop kost, een klant die daar over begint, leg je uit wat jouw meerwaarde is ten opzichte van een webshop. Heb je daar überhoubt wel eens over nagedacht? (jouw waarde voor de klant) Ik koop eigenlijk alleen maar bij leveranciers, ik ga mijn concurrent niet/zo min mogelijk rijker maken En ik moet zeggen dat zelfs bij leveranciers die niet veel weggeven, ik toch altijd met mijn inkoopprijs onder de webshopprijs blijf. en als je dan niet al te ver van de webshopprijs voor je zelf er wat bij doet, heb je altijd meer verdiensten dan nul..... Uiteraard als je meer inkoopt, krijg je meer korting, maar dat moet je in de jaren opbouwen. Dat hebben we allemaal moeten doen. Ik heb in het begin ook mezelf tevreden moeten stellen met wat minder marge, maar bedenk wel, de winst word bepaald bij je inkoop. Betalingskorting bij direct betalen is wel de snelste 2 à 3 % die je jezelf extra winst kunt geven. Ook een aardige om over na te denken: Als je je klant 10 procent korting geeft, geef je jezelf minstens 20% minder winst. De klant die jouw goede service wenst, weet heus wel dat je ook wat moet/wil verdienen. Je moet alleen wel die meerwaarde voor de klant waar kunnen maken en kunnen laten zien. Nog een voorbeeldje van mij dan: Eén van mijn grootste plus punten is dat klanten mij altijd 24/7 mogen bellen met storingen, en ik bij de door mij geleverde installaties dan negentig procent van die "storingen" door de telefoon weet op te lossen. Om dat er negen van de tien keer een knopje verkeerd staat, of een batterijtje vervangen moet worden. Voor deze service reken ik bij mijn vaste klanten geen cent. Klant direct geholpen, en klant blij, en dan gelijk een goed moment om weer te zaaien: "en nu ik u toch aan de lijn hebt..... U weet dat uw oude draadloze microfoons binnen kort problemen kunnen geven?......" | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 4-10-2013 18:36 |
Tom schreef: En staar je niet blind op wat het bij een webshop kost,een klant die daar over begint, leg je uit wat jouw meerwaarde is ten opzichte van een webshop. Heb je daar überhoubt wel eens over nagedacht? (jouw waarde voor de klant) Ik koop eigenlijk alleen maar bij leveranciers, ik ga mijn concurrent niet/zo min mogelijk rijker maken En ik moet zeggen dat zelfs bij leveranciers die niet veel weggeven, ik toch altijd met mijn inkoopprijs onder de webshopprijs blijf. 10% op de goedkoopste webshopprijs is nog net acceptabel bij de "betere" klant die zelf ook ondernemer is. Voorbeeldje van een leverancier: Fairlight bied mij een korting, waardoor ik bij de roze buren gewoon goedkoper kan kopen dan bij hen. Dat leg je een klant niet uit, dan rijd je gewoon naar Goes. Ja maar daar kost het maar xxx, horen we vaak. Uiteraard leg ik dan netjes uit dat die webshop niet op zaterdagavond even een versterker komt brengen als de jouwe kapot gaat en dat we vanuit onze verhuur 24/7 in ieder geval de boel kunnen redden. Jouw bus kost je wellicht niks meer, maar om een beetje fatsoenlijke bus te kopen, moet ik 5 mille neerleggen, reken er 1 mille bij voor "ellende" van de vorige eigenaar, als dat genoeg is. Dat is minstens 6000 euro uitgeven, wat je toch in 5 jaar weer af moet schrijven, een bus van 5 mille houd het geen 10 jaar uit. Ik ken jouw prive situatie niet, maar alles bedrijfsmatig zetten betekend in mijn geval bijtelling, niet interessant. Privé rijden is dan het goedkoopst, een bus kopen graag, maar dat zit er even niet in. Edit: het lijkt overigens wel of ik alle ideeen afzeik, zeer negatief en depressief ben. Dat is zeker niet zo, ik lees, absorbeer en leer. Wat ik wel wil doen, is aangeven wat mijn ervaringen tot nu toe zijn en wat de klant aangeeft. Bovendien is vrees ik onze regio niet bepaald representatief voor de rest van het land. Ik word gedwongen keuze's te maken, anders was het verhaal eenvoudig: Dan ga ik morgen een bus kopen en een hele boel vernieuwen, mooie set gereedschap kopen etc. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
SoundpowerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-1-2012 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 694 | 4-10-2013 20:40 |
Frank76 schreef: Jouw bus kost je wellicht niks meer, maar om een beetje fatsoenlijke bus te kopen, moet ik 5 mille neerleggen, reken er 1 mille bij voor "ellende" van de vorige eigenaar, als dat genoeg is.Dat is minstens 6000 euro uitgeven, wat je toch in 5 jaar weer af moet schrijven, een bus van 5 mille houd het geen 10 jaar uit. Ik ken jouw prive situatie niet, maar alles bedrijfsmatig zetten betekend in mijn geval bijtelling, niet interessant. Privé rijden is dan het goedkoopst, een bus kopen graag, maar dat zit er even niet in. Dus geen gedoe met kilometerboekhouding, onbeperkt priverijden, alle vaste lasten, brandstof en onderhoudskosten zijn aftrekbaar.(mits in het redelijke t.o.v je omzet) Zelf onderhoud doen is niks moeilijker dan dat van je Volvo, en de onderdelen kosten ook nog eens veeel minder... Oke, de verwachte levensduur is niet geweldig, (hooguit 3 of 4 jaar)maar ik kan in de tussentijd wel mooi een beetje geld opzij zetten om hem te vervangen zodra er daar geld voor is. Dus hoezo een bus van de zaak is niet haalbaar? Laten we niet teveel focussen op vervoersmiddelen, dit is maar een voorbeeldje van hoe je op een eenvoudige manier heel veel geld kan besparen... Bij mij wil het licht/geluid ook niet zo lekker lopen, dus ik pas me aan en doe vanalles erbij wat geld oplevert. Mijn lange termijnplanning/visie ligt totaal niet vast op een ding, ik ben nog steeds zoekende naar mijn kip met de gouden eieren.. Gewoon blijven netwerken, luister goed naar signalen uit de markt, blijf je niet halsstarrig vasthouden aan mooie plannen als die duidelijk niet of nauwelijks brood op de plank brengen. Wacht vooral niet met aanpassen tot je financiële reserves uitgeput zijn, ik heb nl wel eens een praatje gemaakt met iemand die failliet gegaan is en in de bijstand belandde... dat is echt armoe... | |
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 4-10-2013 20:46 |
Beste Frank, Wat ik zie: Veel mensen geven jou adviezen en veel adviezen zijn ook best goed en on target, som iets te groot voor jou, maar wat ik van jou zie: Veel van de gegeven adviezen ga jij steeds tegen met een soort "ja maar"...... Probeer eens wat afstand te nemen, ondanks dat je het financieel misschien behoorlijk moeilijk hebt, is het gevaar dat je jezelf in een soort tunnel visie mode zet, waardoor het lastig kan zijn om buiten je lijntjes te denken. De adviezen die gegeven worden hoef je niet 100% op te volgen, maar haal het goede eruit, en probeer er iets mee te doen. Al doe je morgen maar één ding om verbetering te maken, dat is beter dan bij de pakken neer zitten. Lang niet alles hoeft veel geld te kosten. En bedenk, geld verdienen kan je altijd. Ik ben ooit met een emmer, een spons en een fles Dreft langs de deuren gegaan om auto's van mensen te wassen voor 5 gulden per stuk. Ik werd daarvoor regelmatig door schoolvriendjes uitgelachen. Maar dat werk deed ik 5 dagen in de week, twee auto's per dag, zodat ik als 12-14 jarige jongen naast school toch 200 gulden in de maand erbij had. En toen ik 14 was had ik wel mijn eerste complete drive-in show, met spiegelbol en echt knipperende lampen op de muziek....... Alles nieuw kopen zou ik ook niet doen, maar je spullen zo samenstellen dat je een lekker universele set voor verhuur krijgt, is wel handig. En ach, dat roze bedrijf zit om de hoek wat zo'n verschil volgens jou uitmaakt. Het maakt geen moer uit. Dat roze bedrijf zit bij iedereen om de hoek, want alles wat je voor een bepaalde tijd besteld, heb je de volgende dag in huis. En dat geld wel voor meer webshops, zoals bijvoorbeeld ook New-line. In Noor Holland is dat niet anders, er zitten hier ook vrij veel leuke electro winkeltjes die al dit soort spullen in de winkel aanbieden (en vlak de Zwarte Markt van Beverwijk niet uit, die zit bij mij om de hoek), en de verkopers zijn altijd hartstikke aardig. Concurrentie zal er altijd zijn, en is er altijd geweest. Mijn manier: De meeste klanten haal ik binnen op mijn service en nuchtere manier van zaken doen waarbij ik vooral mijzelf in de stoel van de klant verplaats. Een beetje kennis van zaken zit je ook nooit in de weg, waarbij je wel Nederlands moet blijven praten voor je klant. Snel schakelen: Klant doet aanvraag: hoe groot ook, binnen 24 uur heeft hij een offerte, en na opdracht lever ik over het algemeen binnen 5 tot 10 dagen de werkende installatie op. Die snelheid is alles bepalend. Ernstige storingen (uitvaartcentra bijvoorbeeld) sta ik binnen enkele uren op de stoep, alle andere storingen altijd zo snel als mogelijk is, maar zelfs voor de kleinste storingen nooit langer dan een werk week opgelost. Of met een leenapparaat, of met meteen de definitieve oplossing. Dat maakt positieve indruk, en daar maak je vriendjes en vriendinnetjes mee. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 5-10-2013 08:50 |
Tom schreef: Veel van de gegeven adviezen ga jij steeds tegen met een soort "ja maar"......Op een forum weet iedereen het beter, zonder de exacte situatie te kennen. En het is verdomd lastig om die situatie geheel te schetsen via een forum. Daarom ga ik ook proberen niet meer te reageren, behalve op directe vragen. Ik kan nu weer ingaan op die bus etc, maar dat is zinloos, ga er maar vanuit dat ik mijn keuzen zeer weloverwogen maak, dat ik altijd een beweegreden heb, maar dat ik ook een eye opener zoek. Iemand die (haast letterlijk) eens door mijn bedrijf wandelt en aangeeft wat er fout gaat. Want in mijn optiek zijn dat niet veel factoren. Liefst zoek ik dus eens iemand die om de tafel wil, zoals gestart hier. De essentie zit hem niet in een bus of het kostenverschil. Onze huidige kosten hebben we al lang doorgenomen en zijn niet of nauwelijks te verlagen. Is allemaal lood om oud ijzer. Investeren kan nog best, waar nodig, maar de keuze is lastig, want eindeloos verbeteren is alleen zinvol als dat ook iets oplevert. Met wat ik heb, kan ik een prima plaatje neerzetten en mensen zullen altijd een mening hebben of het profi genoeg is. Maar wat is profi? Personeel afblaffen en zelf geen reet uitvoeren en een mager resultaat maar wel een goed uiterlijk (nieuw, nieuw nieuw) Of zorgen dat je werk in orde is met de spullen die je hebt? | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 5-10-2013 10:51 |
Tja, je zou nijgen een adviseur te nemen, maar dat raad ik je niet aan. Ik heb er verschillende van een complete geluidsset voor seminairds voorzien en ze wel eens een een beetje uitgehoord. Als je iemand inhuurt voor bedrijfsadviezen, kun je al snel rekenen op een kostenpost van 150 euro per uur. En rekeningen voor 20 tot 40 uur zijn geen uitzondering. Zelf zeg ik ook altijd tegen mensen die beweren goede bedrijfsadviezen te geven: en waarom ben je zelf dan nog geen miljonair als je het allemaal zo goed weet? Want de apparatuur moest altijd zo voordelig mogelijk En meestal is het eindresultaat van al die adviezen steeds het zelfde: je moet je zelf veranderen. Uit de box springen, buiten de lijnen kijken, afstand nemen, enz. Er is geen oplossing in de trant van "dat ene ding is het". Zakelijk kan je een beetje geluk hebben af en toe, maar je moet het wel weten te herkennen, en er wat mee doen. Het zit af en toe in de kleinste dingen, recht voor je neus........ enne die auto, je hebt het nu al van meerdere mensen op een subtiele manier te horen gekregen dan maar even iets heel hard neerplempen wat we allemaal bedoelen, en niemand hard durft neer te zetten: Als er een bedrijf komt voorrijden, waar heb jij dan meer vertrouwen is: Een luxe auto met een aanhangertje met daarin al het gereedschap, of een bedrijfsbus/bestelauto? Wat straal je uit met een aanhangertje achter je auto: om het maar echt voor zijn raap te zeggen: ik doe dit werk erbij,...... Met een bedrijfsvoertuig zeg je: "ik maak de keuze." Waarbij ik wel zeg: die auto gaat er niet voor zorgen dat je het ineens druk krijgt, uiteindelijk moet je het ook zelf doen. Die auto is een onderdeel van de synergie. Alle kleine delen maken het totaal. Persoonlijk: Je instelling Je state of mind je gedrevenheid Je manier van omgaan met klanten Je power of sales Je winner uitstraling Je kennis van zaken Je improvisatie talent Je inlevings vermogen Je aanpassingsvermogen Bedrijfsmatig: Je bedrijfsuitstraling (in alles) Kleding ( ja echt, en dan heb ik het niet over stropdassen) Gereedschappen Materialen Vervoer Briefpapier website klantenkennis (verdiep je in de klant voor je er binnen gaat) kennis van de concurrentie kennis van collega's kennis van leveranciers kennis van wat er speelt micro en macro Deze lijsten kunnen nog veel langer gemaakt worden. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2053 | 5-10-2013 13:29 |
Tom schreef: Als er een bedrijf komt voorrijden, waar heb jij dan meer vertrouwen is:Een luxe auto met een aanhangertje met daarin al het gereedschap, of een bedrijfsbus/bestelauto? Dat hangt maar helemaal af van het werk wat iemand levert. Iemand met een nette auto en aanhanger of een gare bestelbus (want die koop je voor 1000 euro), dan kies ik bewust voor het nette voorkomen, in dat geval met een auto. Daarnaast denk ik bij een dure, gloednieuwe bus al snel,shit, ik sta die dure bus en dat pand te betalen. En een adviseur inhuren, ik heb aan aantal posts geleden al gezegd dat die er primair op uit zijn om jouw geld in hun zak te krijgen, die bedragen liegen er niet om, die 150 euro per uur gaan ze wel halen. Daarom zoek ik een sparringpartner om een face to face mee te praten. En die bus, die leeft al enige tijd in mijn gedachten, maar op dit moment is het een totale desinvestering. Want rondjes rijden voor de reclame gaat mij geen extra werk opleveren. Gezien worden, dat loopt, gehoord worden ook. Netwerken werken we ook aan, maar de markt is lastig, de concurrentie hard en diep geworteld. edit: Over geluk gesproken, dat is op dit moment op zakelijk/financieel vlak mij niet echt gegund. Ik ben een knokker en heb altijd al hard moeten knokken om iets te bereiken, dat gaat nu ook zeker weer lukken, maar waarschijnlijk ook weer op een niet alledaagse, eigen wijze. En daar ligt zeker mijn kracht en onderscheid. | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein |