Forum > Geluid

Schuiven laten geluid door, terwijl ze dicht staan A&H mixer

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
NowtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2011
Laatste: 1-9-2013
Berichten: 31
28-8-2013 17:18
1 x bewerkt. Laatst door Nowtv op 28-8-2013 18:38
Heren,

Ik heb een probleem met mijn Allen & Heath mixer WZ-20S
Spontaan blijven mijn eerste twee schuiven hangen.
Dat wil zeggen, ze werken normaal, totdat dichtschuiven ineens niet lukt.
Dan blijft de schuif 100% doorgeven ongeacht de positie van de schuif.
Schuif ik hem hart naar beneden, dan is het soms over.
Maar soms blijft hij 100% doorgeven, en kan ik schuiven en tikken wat ik wil, maar gaat niet terug.
Haal ik dan de stroom van de mixer, is het probleem weg.
En komt dan spontaan ineens weer terug.

Ik dacht eerst mechanisch, maar omdat de stroom er soms af moet denk ik weer aan elektronica.
Ik lees meer problemen met A & H met het zelfde probleem.
Maar niemand met een oplossing.
Wie weet hier meer van.
Mvg, Geluidsman Jan
Zet de versterkers maar uit, de boxen spelen toch.
NowtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2011
Laatste: 1-9-2013
Berichten: 31
28-8-2013 18:40
Dus de twee faders vervangen, en het zo opgelost moeten zijn.
Zijn dat losse faders, en kan ik daar simpel bij als ik de bovenkant er af haal.
Of zitten ze op een print, en moet alles los, om hem te desolderen en solderen.
Wie heeft dit wel eens gedaan.
En was toen het euvel verholpen.

PS, je geeft aan dat het zeer kleine breukjes zijn, bedoel je in de fader (koolfilm) zelf. ??
Zet de versterkers maar uit, de boxen spelen toch.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13473
29-8-2013 09:19
Defecten die ik gezien heb waar het gaat om faders (niet noodzakelijkerwijs van toepassing op alle bestaande mixers).

1. Faders waarvan de faderbaan mechanisch een beetje loskomt van het faderhuis. Dit kan veroorzaakt worden door een fader die te strak op de subprint zit gesoldeerd (waardoor de subprint de fader als het ware uit elkaar trekt) of door een slechte fadertechniek van de gebruiker. Symptoom is: Fader reageert in het middelste gedeelte vrijwel normaal maar aan de uiteinden niet. Met name het onderste uiteinde valt op (fader zou dan volledig dicht moeten zijn maar gaat open). Oplossing is: Faderbaan iets vrijmaken van de subprint (indien van toepassing) en daarna faderbaan weer stevig verankeren in faderhuis.

2. Faders waarvan de connector niet goed contact meer maakt(maken). Symptomen kunnen variëren. Oplossing is: Connectoren en aansluitpennen in kwestie nalopen en waar nodig hersolderen (printdeel) of vervangen (kabeldeel).

3. Faders waarvan de faderbaan versleten is. Symptoom is: Faders kraken en op bepaalde punten kan het geluid volledig wegvallen. Oplossing is: Fader vervangen. Overigens kunnen krakende faders ook komen door defecte elco's in de signaalweg).

4. Faders waarvan de loper los is gekomen van het loperblok. Tja... In uitzonderlijke gevallen wil het wel eens komen door een slechte productierun (en in de overige 99% van de gevallen heeft de gebruiker een slechte fadertechniek).

Als ik de eigenaar van deze mixer was dan zou ik beginnen de faders van kanaal 1 en 2 eens te verwisselen met de faders van een ander kanaal. Op die manier kunnen in een klap erg veel dingen uitgesloten worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NowtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2011
Laatste: 1-9-2013
Berichten: 31
29-8-2013 19:59
Dre,

Ik lees dat de onderkant er af halen, de toegang geeft tot de faders.
Dan is even de draden omsolderen van 1 naar 3 een koud kunstje.
En dan zou het probleem moeten verhuizen.
Blijft het probleem op de zelfde fader, dan is er iets anders aan de hand.
Maar zoals ik lees, is het nagenoeg zeker een fader probleem, en dus simpel oplosbaar.
We gaan op onderzoek.
Hou jullie op de hoogte.
Zet de versterkers maar uit, de boxen spelen toch.
Charles coenraadStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2013
Laatste: 2-1-2014
Berichten: 7
21-9-2013 12:52
Het probleem met de A&H mixers is vaak de verbinding van de connectoren tussen de strips en niet eens de faders (hoewel dat natuurlijk altijd mogelijk is) Mijn advies is om eerst de onderlinge connectoren even los te halen en schoon te maken met contact cleaner, bv contact cleaner 390 van kontakt chemie.

Succes,
charles

Terug naar forum Reageer (zonder quote)