Forum > Geluid

Trillingen basversterker

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
EjvbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2013
Laatste: 7-12-2015
Berichten: 10
8-4-2013 11:06
Goedemorgen,

Ik verzorg het geluid voor een muziekteam bij ons in de kerk. De kerkzaal zelf heeft een houten vloer. Het podium voor in de kerk heeft een houten skelet. De vloer van het podium is voor 1/4 afgewerkt met vloerbedekking en voor de rest met stenen vloertegels. De apparatuur staat zowel op de vloerbedekking als op de tegels.
Het mengpaneel staat op ongeveer 15 meter van het podium.
Nu heb ik een probleem met de vesterker(staat op stenen gedeelte) van de basgitarist. Als ik bij het mengpaneel sta heb ik het idee dat ik hem meer voel dan hoor. De trillingen gaan door de hele kerk.
Nu weet ik dat je een basinstrument ook moet 'voelen', maar niet zoals het nu is.

Wat kan ik doen om dit op te lossen of te verminderen?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
8-4-2013 11:18
Je zult de kast van de versterker moeten "ontkoppelen" van de vloer.
Dit kun je het eenvoudigst doen door deze op een stuk schuimrubber te zetten.
Ook kan het helpen om het podium (ik neem aan een hollle constructie) te bekleden of te vullen met geluiddempend materiaal.
Denk hier ook aan schuimrubber of iets dergelijks, ook een partij "verpakkingsschuimpjes" onder het podium kan helpen.

Als je dan nog steeds last van deze trillingen hebt, zit je geluid te kort bij de resonantiefrequentie van de vloer.
Omdat je aan de vloer waarschijnlijk niets kunt en wilt veranderen, ben je dan al snel genoodzaakt om een equalizer toe te passen om de meest hinderlijke frequenties uit het geluid te halen.
Je kunt een eenvoudige equalizer krijgen in pedalvorm.
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
8-4-2013 12:42

joepurlings schreef:

Ook kan het helpen om het podium (ik neem aan een hollle constructie) te bekleden of te vullen met geluiddempend materiaal.
Denk hier ook aan schuimrubber of iets dergelijks, ook een partij "verpakkingsschuimpjes" onder het podium kan helpen.
Kan je dat nader onderbouwen?
Massa is namelijk het enige dat echt helpt.
Dus podium opdikken met zwaar materiaal (hout, gipsplaat aan de onderkant oid)
De holle ruimte zal iets anders reageren, maar zeker niet minder met vlokken erin.
Ontkoppelen is de enige optie.
Als niets helpt. Een houten paal los van de vloeren tot in het zand zetten en daarop een plank met de versterker.
Is er geen gedeelte met beton (of natuursteen) vloer? Kan je daarop testen.

Overigens, als hij net naast het podium staat, hoe is het dan? Krijg namelijk meer het idee dat dit met de ruimte van doen heeft dan met podium en de houten vloer.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2013 12:58

Frank76 schreef:

Kan je dat nader onderbouwen?
Massa is namelijk het enige dat echt helpt.
Ongewenste geluiden kun je op 2 manieren verminderen.

1. Zorgen dat ze niet ontstaan (massa, massa, massa).
2. Zorgen dat ze zo snel mogelijk weer weg zijn (dempen, dempen, dempen).

Vandaar dus dat het dempen van een holle ruimte onder een podium wel degelijk effect kan hebben.

Overigens vraag ik me af of de OP niet gewoonweg last heeft van het feit dat hij net op een "buik" staat. Is simpel te controleren door eens wat rond te lopen terwijl de band speelt. Als het overal rampzalig is dan is het tijd om het probleem op te lossen (massa en dempen). Is het op de meeste plaatsen prima dan kun je overwegen niets te doen (of de basversterker iets te verplaatsen om zo een punt te vinden waar de knopen en buiken het minst opvallen).

PS: Een buik is een punt waarop het geluid maximaal is voor een bepaalde frequentie. Een knoop is een punt waarop het geluid minimaal is voor een bepaalde frequentie.
Overigens, als hij net naast het podium staat, hoe is het dan? Krijg namelijk meer het idee dat dit met de ruimte van doen heeft dan met podium en de houten vloer.
Dito.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EjvbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2013
Laatste: 7-12-2015
Berichten: 10
8-4-2013 20:34
Bedankt voor alle tips en trucs. Ik ga eens kijken wat ik ga doen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)