Forum > Geluid

setup geluidset

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
18-3-2013 08:12
Hallo,
ik heb een geluids set bestaande uit 2 tops en 2 subs maar krijg het niet voor mekaar het geluid eruit te krijgen wat ik wil, en niet perse kwa vermogen maar meer kwa geluid.
ik ben al een tijdje op het forum van alles door te spitten en uit te zoeken maar het wil me maar niet lukken en dus zou ik het fijn vinden als iemand me er wat tips over zou kunnen geven. Ik beschik over de volgende aparatuur:
- behringer vmx1000 en voor de laptop een stanton djc.4 controller
- een behringer cx2310 crossover
- dbx 231s eq
- master audio dl1800 amp (tops)
- dynacord sl1200 (subs) , komt van de zomer een zwaardere voor.
- wharfedale neo 18b subs, wil ik nog vervangen voor de delta 18b
- wharfedale delta 15 tops
Wat is de beste setup? Crossover er tussen uit laten en doorlussen of subs via mixer of wel de crossover maar welke instelling ongeveer? Ik zit voornamelijk in een zaal voor 200 man en een enkele keer buiten. kan ik hier wat mee of is het nodig wat anders aan te schaffen? heb best wel wat geld te besteden aangezien ik zowiezo nog 10 opdrachten heb staan.
Ik zou het fijn vinden als iemand me wat tips kan geven.
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
19-3-2013 09:05
k gebruik meestal de toppen als fullrange en zonder subs en dat klinkt prima! dat is voldoende voor feestjes to 50 man ongeveer
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
19-3-2013 09:17
Wat is dan precies het probleem?
edit:
Je hebt een crossover, dus dat gebruik je dan ook (op de juiste manier)
Crossover in de subs even by-passen (omzeilen)
Begin eens met 100-120 Hz als crossover frequentie.
Wellicht versterkers omwisselen ivm vermogensverdeling.
Daarna spelen met de verhouding laag-hoog tot het goed klinkt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
19-3-2013 09:33
ik zal een paar voorbeelden geven, 2 weke gelede een feest in een zaal voor 200 man, om te probere sub uitgang van de mixer gebruikt en de tops full range, veel te veel laag ma niet echt veel bass. een poosje geleden een buitenfeest. crossover gebruikt, hoge tonen zat ma voorin weinig laag ma 20 meter verderop zeure ze omdat de kopjes op de tafel rammele. ma het is dus gewoon een kwestie van spele en proberen?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
19-3-2013 09:47
Inderdaad, beetje experimenteren met de volumes van de toppen en de bassen en de crossoverfrequentie, er zit volgens mij ook een phase reverse knop op je crossover, probeer die ook eens...
Zijn al je kabels in orde?
Daarmee bedoel ik of alle stekkers correct zijn aangesloten, als van 1 kabel bv. de draden verkeerd om zitten in een stekker werken de speakers elkaar tegen.
Als je indoor draait wil ook de plaats van de speakers t.o.v muren en elkaar enz. wel eens rare dingen doen, dus de speakers stukje verplaatsen wil ook wel eens schelen
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
19-3-2013 09:57
oke dan ga ik daar van de week wat mee spelen! mischien een raar idee maar als ik de tops vanaf de sub doorlus en ik zet de versterkers er gebrugt op, dan gebruik ik het passive filter in de sub. zou dat een goede optie zijn? mischieb handigom te weten dat mijn sub die ik nu nog heb 4ohm zijn en de tops 8ohm
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
19-3-2013 09:57

lachbekmelvin schreef:

om te probere sub uitgang van de mixer gebruikt
Neem aan dat daar geen regelaar op zit? Op welke frequentie crosst die?
Je hebt een Crossover, dus waarom niet die gebruikt?
Eventueel een eq ertussen om wat sublaag eruit te halen zodat je meer basbeleving krijg (80-100 Hz)

edit2:

lachbekmelvin schreef:

oke dan ga ik daar van de week wat mee spelen! mischien een raar idee maar als ik de tops vanaf de sub doorlus en ik zet de versterkers er gebrugt op, dan gebruik ik het passive filter in de sub. zou dat een goede optie zijn? mischieb handigom te weten dat mijn sub die ik nu nog heb 4ohm zijn en de tops 8ohm
Dat gaat niet echt lekker werken. Een versterker in brug op 2 subs van 4 Ohm gaat de versterker niet lang volhouden.
Juist in het laagbereik (veel vermogen nodig) draai je dan 2 Ohm brug (dus 1 Ohm per kanaal)....
Gewoon ieder zijn eigen versterker.
Waar woon je overigens? Kan je niet eens bij een forumlid binnenvallen (of andersom)

Verder: als je NIET zwaar dyslectisch bent, let dan even op je interpunctie en je nederlandsch. Het is soms wat onleesbaar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-3-2013 10:35
Probeer eens een lagere cross-over tussen sub en top, je kunt dan onder de 500 Hz met de toonregeling van je mixer spelen, en dan toch naar naar behoefte weer sub toevoegen met de gain regeling. In principe heeft de toepassing van een actief scheidingsfilter de voorkeur. Veel systemen hebben een overgang sub-top van ca 80 Hz.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
19-3-2013 10:41
@audiopartner: ik denk dat je daar de fout in gaat voor dit probleem.
Als ik het zo lees (rammelende kopjes, vooraan geen bas) dat juist het gebied onder de 80 Hz veel te hard gaat, terwijl de toppen de basbeleving niet lekker meenemen.
Ik zou juist crossen op 120 Hz en alles onder de 80 met een eq terugdraaien.
Ook kan positie van je subs heel veel doen, zoals al gezegd.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-3-2013 11:21
Van je fouten moet je leren, ben ik toch een aardig eind mee gekomen wink ;)

Ik ga uit van de gegevens die TS opnoemt, top van 15inch en de subs actief kan rammelende kopjes geven.
verder kun je vanuit een forum niet alle problemen in detail oplossen.
Ga eens buurten bij een forumlid in de buurt, blijkt meestal wel uit het ingevulde profiel [;)
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)