Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 194 van 219)
Moderator(s): Dré
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
22-7-2012 10:08
En dan is het altijd mooi dat ze als volgt afsluiten:

Colofon
Deze digitale brochure is een uitgave van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheids­ bewijzen). Aan deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend.
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
Berichten: 9490
22-7-2012 12:51
Ik weet niet of dat nog steeds is, maar vroeger stond er altijd op het kenteken van je auto wat de auto geremd en ongeremd mocht trekken
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
22-7-2012 13:42
Is nog steeds en op basis van je kenteken op te vragenbij de RDW.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
22-7-2012 15:43
3 willekeurige Bora's gepakt @ autoweek, zit rond de 600kg wat hij ongeremd mag trekken.

Wij hebben zelf een tandemasser met gesloten opbouw die volgens zijn papieren al een kg of 500-550 weegt. Dit is wat korter en lichter, maar zal denk ook al snel een kilotje of 300-350 zijn? Betekend dat je nog ergens tussen de 200 en 300 kg mag laden om het veilig te houden.

Kleine drive-in show moet dus wel gaan hoor. Maar met al je toekomstige aanschaffen goed opletten of het qua gewicht nog wel achter je auto mag.

@joostt3
Bedoel je hetzelfde als met geremde aanhangers, dat als je aanhanger een maximum massa van 2000kg heeft, je auto ook minstens dat gewicht moet hebben en een totaal treingewicht van onder de 3500kg.
Weet niet of het bij aanhangers van belang is dat max gewicht onder max trekgewicht van auto moet zitten... ook lastig te checken, geen eigen kentekenbewijs waarschijnlijk, waar dat met grotere aanhangers wel is.

Destijds onze aanhanger ook al terug laten zetten naar max 1200kg, beetje auto zit daar tegenwoordig wel op.
vaj-ta-lie-tie
DjgysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2008
Laatste: 18-6-2014
Berichten: 99
22-7-2012 22:27
hoi jongens leuke discussie die mij ook aan het denken zet eigenlijk.
ik heb het gekontroleerd en kwam op 650kg uit voor mijn bora 2.3L V5 razz :p
ik heb een kleine drive-in show dus qua gewicht komt het wel goed en in de toekomst zien we wel weer verder laugh :D
Gr Gijs
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 22-11-2024
Berichten: 2053
23-7-2012 09:30

Roeltje schreef:

Weet niet of het bij aanhangers van belang is dat max gewicht onder max trekgewicht van auto moet zitten... ook lastig te checken, geen eigen kentekenbewijs waarschijnlijk, waar dat met grotere aanhangers wel is.
Heel simpel, het laagste gewicht telt. Alleen er is een verschil tussen rijbewijs BE en B.
Bij BE tellen werkelijke gewichten (weegbrug) en bij B de MTM (Maximaal Toegestande Massa) van zowel auto als aanhanger.
Mag je auto maar 1000 kilo geremd trekken en weegt ie 1200 kg, dan mag je met B geen aanhanger met een MTM van 1200 kg trekken, ook niet leeg.
Met rijbewijs BE mag je diezelfde aanhanger laden tot maximaal 1000 kg totaal (lading en aanhanger)
Bij rijbewijs B moet de MTM van de auto en van de aanhanger totaal onder de 3500 kg blijven en het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de aanhanger.

Voorbeeldje:
Een Ford Mondeo station mag 1600 kg (benzine) trekken, weegt 1350 kg leeg en heeft een MTM van 2200 kg.
Door dat laatste mag je met B maximaal een aanhanger met een MTM van 1300 kg erachter hangen.
Met BE mag er gewoon 1600 kg achter, maar ben je met een 2 tons aanhanger geladen op 1601 kg (lading en eigen gewicht) strafbaar (in theorie, in de praktijk hoop ik op enige coulance)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
23-7-2012 09:32
Zet de aanhanger voor de grap een keer op de weegbrug en je zult schrikken denk ik....
Als je auto ongeremd 650 kg mag trekken, dan gaat daar het ledig gewicht van de aanhanger nog af, en dat mag je laden....
Als ik zo schat komt het eigen (ledig) gewicht van de aanhanger ook al zo rond de 450-500 kg... Dan n
blijft er niet zo veel meer over....
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
23-7-2012 22:17
@ gijs, hoe hoog is deze aanhanger?
hij steekt nu ver boven de auto uit. wellicht eens kijken naar zo'n bel voorop.
ja dat is lelijk, daarom heb ik het niet gedaan en een bus gekocht die er nu voor staat.
Maar gaat je wel heel veel brandstof schelen als je stukken snelweg gaat rijden.
Verder nette bak wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DjgysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2008
Laatste: 18-6-2014
Berichten: 99
23-7-2012 23:14

Ronny B schreef:

@ gijs, hoe hoog is deze aanhanger?
hij steekt nu ver boven de auto uit. wellicht eens kijken naar zo'n bel voorop.
ja dat is lelijk, daarom heb ik het niet gedaan en een bus gekocht die er nu voor staat.
Maar gaat je wel heel veel brandstof schelen als je stukken snelweg gaat rijden.
Verder nette bak wink ;)
aanhanger is 2meter hoog 1,50meter breed 3meter lang.
morgen ga in naar de weegbrug.
gr Gijs
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
24-7-2012 01:21
Met die afmetingen zal je denk ik nog een kleine 200kg mogen laden en dat kan perfect voor een kleine drive-in show.
Als ik kijk naar het gewicht van mijn dubbelasser 150x150x300 zal je aanhanger rond de 450kg leeg wegen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)