Line-array kamfilter
(14 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
LookiStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-5-2004 Laatste: 13-3-2012 Berichten: 5 | 6-2-2012 20:18 |
Zo daar ben ik weer eens na jaren op dit forum .. ik lees net mijn eigen profiel.. lache zeg 22 jaar vs bijna 30 nu :)... Nu heel wat jaren ouder en ervaring rijker ben ik nu op zoek naar een antwoord op een moeilijk vraagstuk! In een kerkinstallatie heb ik 3 subs in een fire array en twee Bose MA12 luidsprekers en voldoende processing. Het complete systeem heb ik ingeregeld en bij >17K is het geluid weg. Dat is een nadeel van een systeem zonder tweeters, maar daar is bewust voor gekozen. Momenteel heb ik het geluidsysteem zo klinken dat ik redelijk tevreden ben. Maar.... tussen de 170 en 700 Hz heb ik verschrikkelijk last van het kamfilter effect. Dit zou ik graag willen oplossen, ook al weet ik dat dit bij dit soort speakers hoort. Ik kan de natuurwetten (nog) niet aanpassen, dus ben op zoek naar een manier om dit toch (deels) te verhelpen. Mijn vragen zijn daarom: Zijn er (theoretisch) methoden om dit met een recht line-array op te lossen? Zijn er practisch zaken die ik kan doen om dit effect ver verminderen? Ik zit dan aan schotjes plaatsen, iets met fase draaien enz. te denken. Ik heb al op internet gezocht maar kan zo geen nuttige info vinden. ik hoop dat hier een freak te vinden is die mij hiermee kan helpen. | |
Het is LOOKI geen LOEKI! Maar je preekt het wel zo uit :) | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 6-2-2012 20:55 |
Freaks genoeg hier Ik snap je probleem nog niet helemaal. Wat is de x-over frequentie tussen subs en mid/hoog? Waarom staan de subs ge-arrayed? Wat bedoel je met kamfilter probleem? Bedoel je uitdoving door afstandsverschillen tot de toppen op verschillende posities in de ruimte? Waarvoor wordt de installatie gebruikt? Alleen spraak of ook (stereo) muziek? | |
't is maar een hobby... | |
LookiStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-5-2004 Laatste: 13-3-2012 Berichten: 5 | 6-2-2012 21:28 |
Het is een kerk waar live muziek te horen is. De sub konden alleen nog in het plafond weggewerkt worden. Doordat de zaal rechthoekig is hebben we de sub proberen te sturen naar het midden vak. Hierdoor hebben we geen vervelende reflecties op de zijmuren. Dit werkt ook heel goed. Je merkt dat het sublaag beeld naar de zijflanken wegvalt en mooi blijft. Doordat de MA12 een recht array is, heb je veel last van wegvallende delen in het geluid. Op de NTi XL2 kan je het goed zien in de fft (met je oren hoor je het ook goed). Het mid-laag klinkt gewoon ook niet lekker en is ongecontroleerd. De speakers geven ook bijna een 360gr beeld. Hierdoor heb ik op het podium ook veel last van rondzingen. Je moet gewoon veel filteren om dit weer recht te breien. Daardoor een advies: plaats geen bose MA12 op een schuine muur :).. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 1596 | 6-2-2012 22:19 |
Looki schreef: Het is een kerk waar live muziek te horen is.Looki schreef: De sub konden alleen nog in het plafond weggewerkt worden. Doordat de zaal rechthoekig is hebben we de sub proberen te sturen naar het midden vak. Hierdoor hebben we geen vervelende reflecties op de zijmuren. Dit werkt ook heel goed. Je merkt dat het sublaag beeld naar de zijflanken wegvalt en mooi blijft.Looki schreef: Doordat de MA12 een recht array is, heb je veel last van wegvallende delen in het geluid. Op de NTi XL2 kan je het goed zien in de fft (met je oren hoor je het ook goed). Het mid-laag klinkt gewoon ook niet lekker en is ongecontroleerd.De speakers geven ook bijna een 360gr beeld. Hierdoor heb ik op het podium ook veel last van rondzingen. Je moet gewoon veel filteren om dit weer recht te breien. Daardoor een advies: plaats geen bose MA12 op een schuine muur :).. Als het goed is heb je dus een probleem met de horizontale afstraling. Klopt dat? Je zegt "schuine muur", maar ook "rechthoekige zaal" --> snap niet, leg uit. Het eerste dat bij mij opkomt is experimenteren met de opstelling. Speakers weg bij de muren: bij podiumrand vrij in de ruimte plaatsen, iets naar beneden gericht. Evt. 2 in het midden (mono). Als dat goed werkt, zou je kunnen besluiten ze te vliegen oid. | |
't is maar een hobby... | |
AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 14-10-2022 Berichten: 115 | 8-2-2012 14:30 |
misschien een fotootje, wil nog wel eens helpen, de polaire data van de MA12 wil nog wel eens duidelijkheid geven, de afstraling gaat in dat gebied van lijnbron naar puntbron, ook met twee kasten boven elkaar. groet jurjen | |
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. | |
LookiStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-5-2004 Laatste: 13-3-2012 Berichten: 5 | 9-2-2012 14:48 |
Hierbij een klein plaatje. Over de sub hoeven we het niet meer te hebben. Dit werkt geweldig goed. Speakers kunnen niet meer gevlogen worden. | |
Big bangVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-11-2003 Laatste: 22-9-2024 Berichten: 2389 | 9-2-2012 15:14 |
PvG schreef: Looki schreef: Het is een kerk waar live muziek te horen is.Ik heb daar toch mooie dingen mee gehoord. Zeker als je bijvoorbeeld de zang over de centerstack stuurt, en de galm over L/R. | |
It's time to play the music, It's time to light the lights.. | |
AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 14-10-2022 Berichten: 115 | 9-2-2012 16:09 |
Lijkt als twee druppels water op een project, waar ik aangewerkt heb, wel andere provincie. Met een dubbel stack is wel iets meer richtwerking te krijgen, mijn klant heeft gekozen voor een digitaal gestuurd array, na controle en metingen bleek de akoestiek ook nog afwijkend van het ontwerp, de toepassing was wel voor spraak. aangezien je met een mooi systeem meet ;-) , zijn gemeten nagalmtijden uniform? Met glas in combi met dakpanelen wil nog wel eens extra laagabsorptie optreden, en krijg je een akoestiek vraagstuk in het middengebied. succes | |
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. | |
Timo BeckmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2009 Laatste: 1-1-2023 Berichten: 187 | 29-2-2012 20:30 |
Ik neem aan dat de array met beugels aan de muur is bevestigt . Je geeft aan dat je veel last hebt van kamfilter effecten tussen de 170 en 700Hz en dat de speakers bijna 360° spreiding hebben . Waar je waarschijnlijk last van hebt is reflecties tegen de muur waar de array tegen aan gemonteerd is . Hierdoor ontstaat een looptijd verschil tussen je bron en reflecties wat op sommige frequenties dus zorgt voor fase verschillen tussen de 150° en 210° en dus voor een aantal cancels in je frequentie response . Door level verschillen tussen bron en reflecties zullen ze niet heel erg diep zijn maar diep genoeg om hier hinder van te ondervinden . Ik heb hier 1 x een oplossing voor gezien alleen ging dit om een subje en niet om een fullrange systeem . Je zult een mannier moeten vinden dmv acoustische aanpassingen de reflecties te verminderen : dempend materiaal . Ik geloof dat Iemke Roos zo iets importeerd maar dat is aan jou ..... Hier iig de link naar het subje tegen een muur en de oplossing om het kamfilter te voor komen . Let wel dit is voor jou geen oplossing daar het systeem waar het hier om gaat een full range systeem betreft . timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/04/27/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011/ timobeckmangeluid.wordpress.com/2011/05/02/meyersound-seminar-system-design-level-2-mallorca-april-2011-nummer-2/ Op welke afstand heb je eigenlijke gemeten ? Hoe hoog en onder welke hoek hangt die array ? pro.bose.com/pdf/pro/technical_papers/tp_panaray_ma12.pdf Ik heb even ge-Google(D) maar dit verhaal is een leuk verkoop praatje en wordt door veel merken over genomen . Een beetje jammer dat dit niet klopt maar goed het blijft een leuk verkoop praatje . Zeker dat inverse square law verhaal betreffende conventioneel (6db afval per afstands verdubbeling) t.o.v. 3db afval per afstands verdubbeling en line arrays . Klopt niet . Je komt erg snel in het far field gedeelte van een line array en daar krijg je toch te maken met 6db per verdubbeling van de afstand . maar goed wie ben ik . meyersound.com/support/papers/line_array_theory.htm | |
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland). | |
LookiStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 1-5-2004 Laatste: 13-3-2012 Berichten: 5 | 1-3-2012 15:56 |
Timo Beckman schreef: Ik neem aan dat de array met beugels aan de muur is bevestigt .Je geeft aan dat je veel last hebt van kamfilter effecten tussen de 170 en 700Hz en dat de speakers bijna 360° spreiding ................. Het dempende materiaal van Imke Roos zal ik eens naar informeren. Ik was al op zoek naar dempend materiaal voor achter de speakers. Dit ook om de reflecties naar het podium te voorkomen. Ook zit ik bijna te denken om een klein muurtje 90 graden op de wand achter de speaker te maken. Maar dat vind ik nu nog even te rigoreus... Ik zie dat het plaatje weg is van de server. Maar de speakers (2m) zijn 45° op de wand gemonteerd met een helling van 2°. Door de muur op 45° krijg ik veel refelecties naar het podium toe. Verder wordt de glaswand nu voorzien van een dikstoffig gordijn. Ook ben ik aan het denken om de muur meer difuus te laten maken door een nieuwe stuuc-laag met grove korrel in plaats van strakke stuuc. De meting is gedaan met een XL2 op een afstand van 8m recht voor de speaker. | |
Het is LOOKI geen LOEKI! Maar je preekt het wel zo uit :) |