Van CD naar USB, hoe houd ik overzicht?
(6 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
MarcelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-11-2011 Laatste: 17-10-2013 Berichten: 1 | 24-11-2011 11:01 |
Beste mede-DJ's, Allereerst handig te vermelden dat ik werkzaam ben als All-Round DJ met wekelijks gemiddeld 3 boekingen. Ik ben de overstap aan het maken van mijn vertrouwde CD-map naar USB-stick gezien ik enkel nog met de CDJ-2000 draai. Alleen het grote gemis van het bladeren door mijn CD-map, en de nummers/inspiratie die je dan in je ooghoeken opdoet, is nu al voelbaar.. Om dat op te vangen sjouw ik nu nog steeds mijn CD-mappen mee (puur om te kunnen bladeren), maar het is uiteraard de bedoeling dat ik uiteindelijk met enkel mijn USB sticks op pad kan. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jullie je USB-sticks inrichten om toch een goed overzicht van je collectie te houden, aangezien het display een stuk kleiner is dan een opengeklapte CD-map waarbij je gelijk 8 CD-tracklists ziet.. Alvast bedankt voor jullie reacties! | |
FridgeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-7-2003 Laatste: 21-5-2024 Berichten: 138 | 24-11-2011 11:12 |
Ha Marcel, herkenbaar probleem. Ikzelf ben gaan indelen naar jaartal (60s/70s/80s/90s/00s etc.) en daarbinnen naar genre. Voor mij is dat een logische manier om te vinden wat ik wil vinden. Nadeel is dat je binnen een map dan nog wel flinke lijsten met nummers opverhoudt. Ik vind dat acceptabel (ik werk zelf veel met een Numark d2, deze heeft de mogelijkheid om bij het scrollen door een lijstje nummers 'apart' te zetten in "the crate" oftewel een bakkie apart). Ben benieuwd naar andere methodes met voor en nadelen! gr. Frits | |
MickeyMickStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2010 Laatste: 26-2-2016 Berichten: 180 | 24-11-2011 14:34 |
Gewoon alles verdelen naar genre. 50's 60's enz, bubbling, club, top 40, salsa Als je dit standaard aanhoudt + submappen met de maand. Dan weet je de oudheid van een nummer. ALs je maar vaak genoeg gebruikt onthoud je het vanzelf | |
Dubbelop, alsof ik een quote citeer! | |
YourLiVeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-5-2004 Laatste: 27-10-2021 Berichten: 1849 | 24-11-2011 16:02 |
Ik werk al jaren met Virtual Dj, en ik heb mijn cd's nooit echt gemist eigenlijk. Ik heb in Virtual Dj namelijk een aantal playlists aangemaakt zoals jaren 90, disco classics, top 40 2011, dance, nederlands enzovoorts. In die playlists staan dan de nummers die ik regelmatig gebruik, en het scrollen door zo'n playlist werkt eigenlijk hetzelfde als het bladeren door je cd collectie. Dan zie je steeds weer nummers waarvan je denkt "o ja" en die zet je dan even in de wachtlijst bij de draaien nummers, zodat je ze later makkelijk kunt terugvinden. Draaien met alleen een USB stick vind ik persoonlijk minder prettig werken, en ach een laptopje is ook zo meegenomen en aangesloten op de CDJ's natuurlijk. Ik doe het overigens nog iets anders, ik heb altijd een kleine flightcase met een laptop en een Denon HC 4500 controller bij. Ik doe dan ook wel voornamelijk eigen drive-in shows. | |
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com | |
DjREsoundStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-4-2004 Laatste: 19-8-2023 Berichten: 479 | 25-11-2011 13:13 |
In de openingspost staat nu dus precies beschreven waarom ik nu nog met cd's draai en dat ook nog even blijf doen. Bovendien weet je nooit waar je terecht komt en wat er voor gear staat (ook al geef je nog zo goed aan dat je een piovloot wilt). Gevaar van digitaal draaien is dat je je oude playlists oppakt en een beetje "standaard" wordt (Dj-luiheid gemakshalve). Dit wil ik voorlopig voorkomen. Het is nu juist het enthousiasme, het snelle switchen en nieuwe combi's ontdekken dat men zo kan waarderen in mijn draaistijl. Voorlopig blijf ik dus nog bij cd's. Zodra de scrollschermen op de pio's 4 keer zo groot worden dan ben ik zo om ;). | |
DjREsound | |
DavaschStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-5-2003 Laatste: 15-9-2015 Berichten: 102 | 25-11-2011 13:51 |
Wat ook nog altijd kan is een playlist aanmaken van elke cd, als overgang. Zelf vind ik ook redelijk grote lijst per genre en die dan te sorteren op rating fijn werken. Zelf vind ik rekordbox niet zo handig, helaas moet het wel via dit programma om het werkbaar te houden op de Pioneers... Ik weet natuurlijk niet hoe je muziek ingedeeld en getagged is, maar ik heb zelf een redelijk grote library overgezet naar Rekordbox met behulp van MediaMonkey. Met mediamonkey kan je heel eenvoudig dynamische playlists aanmken. Mijn bestanden zijn ingedeeld in meerder genres (bv: "danceclassic; fout" in het genre-veld). MediaMonkey leest dit als aparte genres en kan smartlists aanmaken (bv een playlists met alle nummers die 'danceclassic' bevatten in het genre-veld). Je kan dit zo gek maken als je wilt, een dynamische playlists als dit is bv. ook mogelijk: genre=house AND 125 < BPM < 135 AND year=2010 Exporteer deze playlists en importeer deze in Rekordbox en je bent klaar | |
YourLiVeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-5-2004 Laatste: 27-10-2021 Berichten: 1849 | 25-11-2011 14:21 |
Ik ben er echt van overtuigd dat dj software zoals Virtual Dj veruit het makkelijkste werkt. Je hebt heel veel overzicht, je kunt playlists aanmaken (ook dynamisch zoals hierboven beschreven), je kunt nummers even apart zetten die je later nog wilt draaien, zoeken gaat ongelooflijk snel (virtual dj zoekt terwijl je typt, net als windows 7 en google dus) enzovoorts. Bovendien hoef je alleen maar een laptopje mee te nemen, dat is minder zwaar dan cd mappen of koffers en het neemt nog minder ruimte in ook. Je sluit je laptop zo aan op de CDJ's die je vervolgens als MIDI controller kunt gebruiken om je software aan te sturen. | |
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com |