Forum > Geluid

Advies bij eerste EV RX set

(288 reacties. Pagina 5 van 29)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
7-10-2011 09:36

Subsystem schreef:

DjREsound schreef:

Op een gegeven moment komt de tijd dat je een wat meer volwassen drive-in wil neerzetten. Die tijd is voor mij nu aangebroken. Voorheen (nu dus) draaide ik op een DAP AX set, 4x AX15b, 4 x AX-15 en 4 x AX-12. Dit doet het allemaal prima en geeft met name veel flexibiliteit in opstelling, maar heeft gewoon niet genoeg "headroom" op de grotere feesten. Voor een discoshows van 50 tot 200 man is het prima spul, maar bij 250-300 man of meer zit ik tegen de limiet aan. Niemand die het wat kan schelen want het klinkt niet slecht, maar ik wil gewoon de luxe hebben om over de muziek heen te kunnen praten. Na veel lezen, kijken, luisteren etc. is mijn voorlopige keuze ge
vallen op een Electrovoice RX set met de volgende onderdelen:
Waarom kijk je ook niet even naar de X-series van DAP, soort van upgrade tov je huidige set? Met bv 4x X18B en 4x X12T en fatsoenlijke versterking draai je gemakkelijk feesten van 300 man. Voor de kleine setjes neem je dan enkel 1 basje en 1 topje per kant mee, even flexibel als je huidige set.

EV RX is natuurlijk een hogere klasse, kwaliteit zal ietsje beter zijn, geluidsdruk van 4xRX118 en 2xRX212 zal niet veel meer zijn als die van 4 X18B's en 4 X12T. Draai voor de grap eens een RX212 open en vergelijk het passief scheidingsfilter met deze van een X12T, dan wordt je niet vrolijk als je de prijs van de EV in het achterhoofd houdt...

Ik vind dat je bij EV veel betaalt voor het logo wat er op staat, en uit je verhaal maak ik op dat je geen feesten gaat doen waar je eisen qua merken moet invullen...
Ik ga niet zeggen dat de DAP set beter is of zo, maar prijs/kwaliteit steekt hij wel met kop en schouders boven de EV uit (tenzij je natuurlijk tweedehands een goede prijs kan scoren)

Voor de rest wordt er ook D&B, TW audio en dergelijke vernoemd... liggen behoorlijk boven budget denk ik, 1 basje + 1 topje per kant + versterking zit je bij deze merken rond de 15-20.000€ ex btw.
Dat is weer erg afhankelijk welke serie van EV je gebruikt! De RX set vind ik ook niet echt heel geweldig.. doet weinig onder voor de Dap Lt serie. Tenminste de toppen dan. Hetgeen dat ik momenteel nog vrij goed vind is de x serie van EV volgensmij heten ze zelfs x array iets in die trant, zou ik even na moeten kijken. Tja en natuurlijk de oudere sets van EV blijven goed! De Deltamax, mtl2, mtl4. Maar daar heeft de ts dan weer niks aan.

De vrx serie van jbl gebruiken wij ook en zijn er erg tevreden over! Meestal de 8" variant per 2 op een dubbel 12" sub
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
DjREsoundStandaard Lid
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
7-10-2011 10:19
Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat DAP (mits de goede serie en goed gebruik) echt waar voor je geld is. Voor het geld klinkt dat helemaal niet slecht en ik heb de afgelopen jaren dan ook prima gedraaid met deze speakers. Overstappen op de X serie heb ik overwogen, maar de kwaliteitssprong t.o.v. de AX serie is minimaal. Daar draai ik dan even een tijdje op en dan wil je toch weer beter denk ik. Dat je bij EV ook wat meer betaald voor dat logo'tje op de grill, daar ben ik overigens ook van overtuigd. Maar zolang iedereen dat er voor over heeft, dan vind ik het prima.

Vergelijk het even met mijn producen. Ik heb releases gehad die ik op Behringer 2031A's heb gemaakt. Klinkt prima, dus waarom veranderen? Toch wil je een keer beter omdat je weet dat het beter kan. Nu heb ik sinds een half jaar Dynaudio BM6A mk2's en er gaat gewoon een nieuwe wereld voor me open, terwijl die Behringers ook prima waren. Zo is het nu ook gewoon. Ik wil gewoon een kwaliteitsslag maken, ook al kan ik zo nog wel wat jaren door spelen met de gear die ik nu heb. Op zich verdient het publiek het om betere shows te krijgen, aangezien ze mij toch altijd een vergoeding betalen. Het is wel hobby en mag best non profit zijn. Enige dat overblijft is een loods vol spullen ;).
DjREsound
DjREsoundStandaard Lid
7-10-2011 10:43

hugovanmeijeren schreef:

Misschien moet de TS gewoon eens wat merken gaan beluisteren...
Heeft iemand tips waar ik veel (div. merken) sets in dit budget naast elkaar kan horen?
DjREsound
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
7-10-2011 11:10
RCF TT serie zou ik idd ook eens naar gaan luisteren.

Anders de DVX serie van DB technologies, is ook allemaal RCF!

een setje van dvx D12 top met een S10 bass, duw je met gemak een feestje van 150-200 personen mee! De S10 is een heel prettig bassje. D12 top is een 60 graden top, dus ook 2 stuks naast elkaar is goed te doen. Verder natuurlijk actief, niet te zwaar, vele extra's als betaalbare hoezen, vliegbeugels enz verkrijgbaar.

En het past nog binnen je budget ook, ik zou dan eerder neigen naar 4 keer top en 2 keer bass. Die S10 bassen hebben daar geen enkele moeite mee!

Andere optie, ook al aangehaald, TW audio.. een 12" top met de dubbel 15" bass per kant, Gaat ook erg prettig!
FBT Verve, en of Promax, FBT is niet heel bekend maar maakt erg mooie spullen met erg goede componenten, veelal B&C. Is betaalbaar, klinkt erg goed en zowel actief als ook passief te verkrijgen.

Er zijn niet veel winkels, gelegenheden waar je veel verschillende merken, types goed met elkaar kunt vergelijken.
Elk merk heeft zo zijn eigen dealers, verkoopkanalen en daardoor zul je niet snel een aantal dezelfde producten van verschillende fabrikanten bij elkaar zien staan.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjREsoundStandaard Lid
7-10-2011 12:21
En what about the RCF 4PRO set (RCF 4PRO 8003-AS, RCF 4Pro 7001, RCF 4PRO 7001-MH)? Dat ziet er ook zeer netjes uit qua specs en het valt binnen budget.
DjREsound
HugoovStandaard Lid
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
7-10-2011 15:32
@Knorrepot je bedoeld de X-series van Electrovoice. Verder hebben ze de X-array (de 'pro' array reeks), de Live-X (instap budget serie) en de Tour-X (ook instap budget serie, lomper en net iets duurder dan Live-X) en dat was het betreft de X'n bij EV dacht ik..

Bij Electrovoice/Dynacord kun je altijd goed zien op de site/catalogus welke componenten in welke kasten zitten. Op deze manier ben ik voor mijzelf gaan kijken welke componenten ik goed vindt klinken en welke niet. Bijvoorbeeld de EV ND2 welke in de dubbel 15" Tour-X top zit en in alle Phoenix kasten (dubbel, op een Y verloop) klinkt IMO waardeloos. De DH3, een "nieuwe" driver die in de SX300 zit, in de enkele Tour-X toppen en nog een aantal kasten. Dit is dezelfde driver als de DH2010 welke in de Eliminator/Gladiator/S200 zit als ik het goed heb. Nieuw naampje zelfde driver.

on topic;
De AX achter de hand houden is wel erg luxe hoor.. Ik begrijp dat je zuinig bent op je spullen maar je moet het gebruiken waar het voor bedoeld is, en dat is niet in de loods laten staan wink ;)

Ik zou op zoek naar een set die:
In kleine configuratie enkel sub-top per kant
In grote configuratie dubbel sub-top per kant

Met deze setup kun je de enkele set natuurlijk ook 2x wegzetten. Voorbeeld: 4x Sub-18D en 4x DVX-D12 van DB technologies. Met hoezen en combi powercon+XLR kabels moet lukken in dit budget.

Geld besparen? Koop dit en dit en je bent al op de helft, scheelt weer!
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
DjREsoundStandaard Lid
10-10-2011 09:23
Ik heb inderdaad al contact gehad over die subs op MP. Op zich redelijk interessante serie qua prijs en kwaliteit. Toch ben ik er niet voor gegaan (hij had een hele set met 212 tops, maar toppen waren net verkocht toen), dat beetje korting op alleen 2 baskasten verplichten je wel om de hele set verder nog aan te schaffen. Op het totaal maakt dat beetje 2e hands korting dan ook niet veel meer uit. Toch is het tot nu toe de belangrijkste tegenhanger voor de EV RX set, dat kan ik niet ontkennen. Zeker qua prijs zijn ze redelijk scherp voor wat je krijgt. Het is dan wel een actief systeem en stiekum zoek ik een passief systeem (bij de RX kan ik trouwens ook later nog gewoon een subje bijzetten op den duur, dan kan ik vrijwel elk feest in mijn kaliber wel aan). Ondertussen trouwens een scherpe offerte binnen voor de RX set (en ook enkele beduidend minder scherpe!), dit maakt het wel mogelijk binnen het budget (inclusief randapparatuur!).
DjREsound
HugoovStandaard Lid
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
10-10-2011 14:19
Ik snap echt niet dat je naar een nieuwe RX set aan het kijken bent.. dit is wel het laatste dat ik zal doen.
2e hands kan ik nog begrijpen.. maar dan nog is er meer voor je geld te krijgen. Qua uiterlijk ziet zo'n RX set er netjes uit maar niks bijzonders.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
11-10-2011 17:32
Er zal toch wel een reden zijn dat je die RX sets zo vaak tegenkomt...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
11-10-2011 18:07

YourLiVe schreef:

Er zal toch wel een reden zijn dat je die RX sets zo vaak tegenkomt...
Bedoel je tegenkomen in de verhuur of op tweedehands sites?

Wel raar dat je, in tegenstelling tot nederland, hier in belgie bijna geen grotere EV systemen tegenkomt zoals RX en Phoenix...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)