100V speakersysteem voor achtergrond terras.
(15 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 13-7-2011 13:54 |
Goedemiddag, Qua kennis schiet ik zelf te kort op het gebied van een 100V systeem. Ik snap nog dat het vermogen van je speakers nooit hoger mag zijn dan dat van je versterker, en dat het een systeem is dat makkelijk over lange afstanden gebruikt kan worden, maar verder dan dat.. ..wordt lastig Situatie: > Het terras van een hotel moet voorzien worden van achtergrond muziek > Muziek moet alleen op de achtergrond te horen zijn > Speakers hangen onder een overkappingkje, maar moeten wel spatwaterdicht zijn. Foto's: Foto 1 (begin) Foto 2 (einde) Foto 3 (halverwege) Aanwezige apparatuur: InterM PAM-120, waarvan alle kanalen (behalve de 4 ohm aansluiting) nog vrij zijn. Klik Idee: In de lengterichting van het terras 4 speakers ophangen, 1 aan het begin, halverwege 2 (richting voor 1, richting achter 1), aan het einde weer 1. Uitvoering: Tja, daar ging het fout.... Ik zag dat Dap 6" en 8" 100V speakers hebben, maar wat de IP rating er van is, daar heb ik geen idee van. Eventueel het plan helemaal omgooien en voor bijvoorbeeld toch een normaal ohms systeem gaan is ook een optie ;-) | |
Nu ook op internet! | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 13-7-2011 14:29 |
allereerst goede info tot op heden. Gezien de afstand die niet heel erg groot is en je maar mat 4 speakers gaat werken. Zou ik geen 100V systeem nemen. Zo kun je met "gewone" amps werken waar jezelf verstand van hebt. Zowel bij aanleg als bij eventuelen storingen. Zeker dit laatste is niet verkeerd. dat jij je klant ook in de toekomst kunt voorzien. onderhoud, reparaties of eventuelen storingen. maar ook bij uitbreiding geen probleem. | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 13-7-2011 15:48 |
Ik heb toch een andere mening. allereerst: pas op! Je versterker mag maar op één uitgang tegelijk werken, dus je kan niet de 100/70 volt schroefjes pakken tegelijk met de 4 ohm schroefjes. als je dat wel doet, heb je een grote kans dat je de ingebouwde trafo overbelast, en gaat hij stuk. Verder: Als de gekozen muziek het zelfde mag/moet zijn als binnen, kan je het handigste een simpele slave 100 volt/120watt versterker nemen met een eigen volume regeling, Ik heb er nog wel een paar (inruil) liggen Want ik kan me zo voorstellen dat men dat volume toch wel apart wil kunnen regelen. (de pam120 heeft een slave uitgang ) 100 volt speakers met voldoende vochtbestendigheid voor jouw toepassing, zijn er volop, en zeer betaalbaar. Laagohmig zou ik liever niet werken, dan word het onnodig duur en kan je in de toekomst er nooit nog iets bij breien. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 13-7-2011 16:06 |
Tom schreef: Ik heb toch een andere mening.allereerst: pas op! Je versterker mag maar op één uitgang tegelijk werken, ... Verder: ...met een eigen volume regeling... ...100 volt speakers met voldoende vochtbestendigheid voor jouw toepassing, zijn er volop, en zeer betaalbaar. Ik kon nergens meer de handleiding van de PAM-120 vinden, alleen de specsheet. Ik had al zo'n vermoeden dat de versterker het misschien niet zou gaan kunnen. Dus vandaar dat ik het hier nog even post. De volumeregeling kan ik me goed bij inbeelden, ik had er zelf al over gedacht, en dacht (gehoopt?!) dat met de selectieschakelaar op de meeste 100V speakers al een heel end te komen. Waar zijn die speakers goed te krijgen? En waar moet ik aan denken met 'goed betaalbaar'? Die inruil versterkers die jij nog hebt, zijn deze met bon aan te schaffen? (Als het teveel off-topic gaat, wil ik anders ook best een PB'tje sturen!) RonnyB: Bedankt voor je advies, alleen vind ik het zelf ook juist de sport om van mijn eigen werk (opdracht is direct voor eigen werkgever) wat te leren, en hier dus misschien ook thuis wat meer tijd in te stoppen Edit: Oeps, staat letterlijk op de specsheet dat 100V / Ohmse aansluiting niet tegelijk gebruikt kan worden "Output Impedances/Levels 4/8Ω or 25/70V" | |
Nu ook op internet! | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 13-7-2011 17:55 |
Prima geen probleem. ook voor 100V mag je mailen als je er niet uit komt. leg deze met regelmaat aan, voor de baas wel eens waar maar daar word de kennis niet minder van voor deze situatie lijkt mij 100V niet noodzakelijk. - je hebt niet te maken met echt lange afstanden. - betreft maar 4 kastjes zelfs met 16ohm ipv 8 ohm kastjes nog meer te plaatsen. - tweede simpel amp waardoor het afzonderlijk te regelen is. Maar met 100V is het inderdaad ook goed mogelijk. indien je je bevinden/ bevorderingen blijft posten. zal ik het onderwerpen volgens. succes indien meer info nodig dan hoor ik het wel. al twijfel ik er niet aan dat tom hieraan te kort komt | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 13-7-2011 18:02 |
de gebruiksaanwijzing van de pam120 heb ik wel op een pdf voor je. Inruilversterkers is bedrijfsvoorraad, dus bon geen probleem. Ik geef er zelfs 6 maanden omruil-garantie op. Maar voor nieuwe speakers zul je eerst Dré even moeten vragen of we zaken mogen doen.... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 13-7-2011 20:06 |
Wat betreft de positie van de speakers zou ik ze niet in het midden 2 kanten op richten, maar netjes verdelen over de volle breedte in gelijkmatige afstanden aXaaXaaXaaXa (waarbij a een afstand is, aa is 2 x afstand a en X de speaker) | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 14-7-2011 11:38 |
Het punt is een beetje, over de lengte van het terras zit veel glas (schuifpui'en (wat is daar het meervoud van? ), en zitten de waterafvoeren van de parasols. Het is dus niet op de meest ideale manier te plaatsen die je eigenlijk zou willen. Het midden van het terras is toch ook al circa 2,5 - 3 meter, dus als je daar de buitenhoeken pakt (heb je een klein dood punt in het midden) maar denk ik een redelijk gelijke afstand tussen de speakers. | |
Nu ook op internet! | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 14-7-2011 11:45 |
Ik zie dat de keuze vrij beperkt is in de webshop met selectiecriterium: 100V en IP-waterdicht (>44) Eigenlijk aleen DAP Hoorns, en dat is niet het handigste voor deze toepassing. Ik zal vanmiddag even een mailtje richting Dré en Tom doen (Dré voor te toestemming, en Tom voor de verdere hulp ), Als er verdere stappen in dit project komen zou ik ze hier even posten, zodat eventueel later mensen er ook wat aan hebben! Groeten! | |
Nu ook op internet! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 14-7-2011 12:02 |
IP-44 speakertjes overzicht. Moet het op een terras echt hoger dan IP-44? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |