Forum > Geluid

XLR lamp monteren op aansluitplaat.

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
27-4-2011 10:07
Hallo,
sinds kort heb ik een digitale mengtafel van yamaha staan.
Nu mis ik vaak toch wel licht op mijn tafel.
Is het mogelijk om een goosneck lamp te monteren op de aansluit plaat?
En hoe geef je hem spanning? en wat is de este plek in het midden rechts links?

Er is geen plek voor nog een goosneck rack lamp.

Met vriendelijke groet,

Nathan Smits
?Quote?
SoundsmurfStandaard Lid
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
27-4-2011 10:57
Over welke Yamaha mengtafel hebben we het hier?
Waar (welke aansluitplaat) wil je de lamp maken?

Hoe je de lamp spanning geeft etc. zal afhangen van meer info welke toch wel handig is om eerst van je te weten voordat wij ook maar iets nuttigs kunnen zeggen hierover.
Dj-nspStandaard Lid
27-4-2011 11:14
Ik heb een wat oudere Yamaha promix 1.

Hij zit nu in een mixer-case dus licht als het ware.
Nu heb ik boven de mengtafel een aansluit plaat (powercon in-out) xlr en jack.
Nu zou ik dus graag een xlr chassis willen gebruiken waar ik zo een lamp in kan doen.

Een lamp die dus eigenlijk voor de pearl, grotere mengtafels gebruikt dus.
Die worden gevoed uit de console zelf als ik het goed heb.

Hoop zo verdoende info gegeven te hebben

Nathan
?Quote?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
27-4-2011 11:21
Het makkelijkste is om gewoon even een geschikt 12 volt adaptertje (kijk even of deze voldoende stroom kan leveren voor het lampje) te kopen en die op de XLR aan te sluiten. Het adaptertje leg je gewoon bij de kist in en sluit je aan op een stekkerblokje die je aan de powercon hangt (komt ook de voeding van je mixer vandaan toch?).

Dat is waarschijnlijk minder werk dan uitzoeken waar je 12 volt uit je mixer kunt aftappen zonder dat de voeding over zijn nek gaat omdat jij teveel stroom vraagt.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SoundsmurfStandaard Lid
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
27-4-2011 11:29
Ik ga mee met Hugo.

Heb zelf eens een kist met een 01V op deze manier van licht voorzien. Gewoon een XLR chassis in je aansluitplaat maken, losse adapter kopen en solderen aan de chassis. Stekkerblokje in de flightcase maken (als deze er al niet inzit) en adapter inprikken. Jij hebt nu een mooi lampje bij je mixer.
VincentsmeetsStandaard Lid
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 18-3-2016
27-4-2011 12:23
Ik voorzie zo normaal ook altijd m'n kistjes van een lampje, werkt het beste!
Hoeft nog niet eens een zware adaptor te zijn, ik had er gewoon een van 12v liggen en die heb ik er gewoon aangeknoopt
Dj-nspStandaard Lid
27-4-2011 19:16
En zo een adapter kan je er zo op aansluiten?
Daar bedoek ik mee doorknippen en dan aan je xlr solderen?

Nathan
?Quote?
RicharddvStandaard Lid
Sinds: 5-6-2008
Laatste: 19-11-2024
27-4-2011 19:35
misschien zie ik het verkeerd, maar loop je niet de kans dat je de kabel in het verkeerde gat steek en dat er dan 12 volt op het versterker rek staat?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
27-4-2011 19:46
Verkeerd aansluiten kun je voorkomen door bijvoorbeeld een 4 polige XLR te gebruiken. Je kunt de aansluiting ook gewoon goed labelen, als je alleen zelf met de apparatuur werkt is dat vaak wel voldoende.

Betreffende het adapter, de meeste Littlite lampjes hebben een 5 Watt halogeen lampje, als je dan dus een adapter hebt die zo'n 500mA kan leveren bij 12V dan heb je ruim voldoende. Als je een LED lampje gaat gebruiken dan valt het verbruik al helemaal mee (maar LED's vind ik persoonlijk niet zo fijn lezen)...

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
27-4-2011 20:16

richarddv schreef:

misschien zie ik het verkeerd, maar loop je niet de kans dat je de kabel in het verkeerde gat steek en dat er dan 12 volt op het versterker rek staat?
Pin-1 is massa, Pin-2 EN Pin-3 zijn 12V. Gebruikt wordt een female chassisdeel.

Je zou er dan een microfoon in kunnen prikken (maar die ziet dan iets dat niet veel exotischer is dan een ingang waarvan de fantoomvoeding aan staat). Naar het versterkerrack gaan zou niet moeten kunnen (tenzij je biologie hebt overgeslagen en het verschil tussen male en female niet weet ;-)

Ik zou me veel drukker maken over het feit dat zo'n scheerapparaatstekker keurig in de XLR-male uitgangen van je mixer past!!!

4-polig XLR zou ook kunnen (maar die dingen zijn exotisch geprijsd t.o.v. de 3-polige XLR variant). BNC is ook een optie (en ook veel gebruikt) maar wel iets minder stevig.

Overigens zou ik een netadapter nemen die een regelbare uitgang heeft (kun je de output van het lampje nog een beetje naar believen bijstellen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)