Forum > Geluid

Orientatie digitale mengtafel

(190 reacties. Pagina 2 van 20)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
14-3-2011 20:45
Presonus StudioLive 16/24
Hier ook in gebruik.. Helaas nog geen digi sneek..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 23-11-2024
14-3-2011 21:03
Ik heb de VM7200 nog 'ns overwogen, maar deze heeft geen ingebouwde gates en die wil ik toch wel erg graag hebben op de drumkanalen en ingeval van de VM7200 zouden de gates op het podium staan. Dat zou een heleboel gewandel worden shut up :X.

@knorrepot: Ervaringen met de Presonus tafels? Vooral slechte of juist hele goede zijn interessant wink ;)
Heb je case voorbeeldjes? Ik zat te denken aan een case met doghouse en rechts een 2HE 19" connectorpaneel (horizontaal) naast de tafel gemonteerd met: H108, talkback mic, headphones (zit op een onhandige plek voor een case, dus omleggen), powercon in, shuko, firewire, enz.
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
15-3-2011 01:11
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 15-3-2011 08:57
Op de VM(C)7200 zitten zeker wel gates en compressors. Standaard zit er op elk kanaal een 'feedback delay' in de channel strip maar je kunt hier ook voor elk kanaal afzonderlijk een expander of compressor instellen. Erg jammer is dat je zodra je dat doet wel 1 bandje volparametrisch van je channel EQ moet missen. Vreemd is wel dat ik het net nog even voor je heb op proberen te zoeken in een manual maar er wordt met geen woord over gerept. Ik vermoed haast dat deze functionaliteit er met een firmware update bij is gekomen maar misschien dat iemand anders er het fijne van weet.

Verder....De VM(C)7200 is opzich een prima tafel waarbij je behoorlijk wat functionaliteit krijgt voor het geld dat je neertelt. Waarschijnlijk voldoet hij van alle opties nog het meest aan jouw eisenlijstje. De geluidskwaliteit is gewoon in orde. Het feit dat je geen knoppen met vaste functies hebt voor instellingen op de channelstrip vind ik persoonlijk ook iets waar aardig makkelijk aan te wennen is. Maar er zijn ook wat vrij grote minpunten:
- Gebruiksvriendelijkheid. Het systeem kan (voor die tijd) redelijk complexe dingen maar zo gedraagt het zich ook! Basis mixen lukt vrij makkelijk als je eenmaal de routing een beetje goed hebt maar voor wat complexere routing en andere functies moet je de tafel echt goed kennen.
- Gedateerdheid. Het is gewoon een oudje waarbij je soms wat geduld moet hebben voor de interface op je reageert. (daarbij zeg ik uitdrukkelijk interface want het geluid reageert wel direct)
- 3-bands EQ bij gebruik van compressor of gate
KnorrepotStandaard Lid
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
15-3-2011 08:46

PvG schreef:

Ik heb de VM7200 nog 'ns overwogen, maar deze heeft geen ingebouwde gates en die wil ik toch wel erg graag hebben op de drumkanalen en ingeval van de VM7200 zouden de gates op het podium staan. Dat zou een heleboel gewandel worden shut up :X.

@knorrepot: Ervaringen met de Presonus tafels? Vooral slechte of juist hele goede zijn interessant wink ;)
Heb je case voorbeeldjes? Ik zat te denken aan een case met doghouse en rechts een 2HE 19" connectorpaneel (horizontaal) naast de tafel gemonteerd met: H108, talkback mic, headphones (zit op een onhandige plek voor een case, dus omleggen), powercon in, shuko, firewire, enz.
Tot nu toe nog positieve reacties er op, zowel van mijn collega die er met een grote buutavond mee heeft gestaan net als ik en mijn baas die hem voor bandjes gebruikt. Met een half uurtje ken je hem.. hij is vooral erg simpel en overzichtelijk in gebruik!

Bij ons zit er 1 in een ''fornuis'' case compleet met versterkers etc. De andere zit nog niet in case.. daarvoor zijn we nog zoekende.. dus ideen zijn altijd mogelijk! happy :)

Anders een dagje de werkplaats in en een mooie case bouwen..
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
PvGVIP Lid
15-3-2011 20:56

René Eppink schreef:

Op de VM(C)7200 zitten zeker wel gates en compressors. ... Ik vermoed haast dat deze functionaliteit er met een firmware update bij is gekomen maar misschien dat iemand anders er het fijne van weet.
René, ik kon het inderdaad ook niet vinden in de manual. Nog even verder gezocht op de site van Roland en inderdaad: v1.5 van de firmware ondersteunt gate/compr/limiter/expander per kanaal (ten koste van feedback delay(?) en low-mid eq).
lib.roland.co.jp/support/en/manuals/res/1811131/VM-C7200_l_ver15_e1.pdf

Argh, nu wordt het toch wel weer aantrekkelijk...
René, Watt-Xtra, Kunnen jullie een PM sturen met wat de volgende set ongeveer waard zou zijn (of: wat hebben jullie betaald
waarvoor):
VM7200 + VMC7200 + 3xVS8F-2 (effect uitbreiding) + VM24 (uitbreiding voor recorders) + 3 x VSR-880 (8-sporen HD recorder) +
40 meter multi (4xXLR) + 2 nette flightcases. Yep, helemaal compleet, hoewel ik de HD-recorders thuis zou laten laugh :D
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
16-3-2011 00:51
Jup, je kunt nu selecteren of je het feedback delay algoritme in je channel strip wilt laden of één van de dynamics algoritmes. De dynamics algoritmes vreten wat meer recources dus vandaar dat je die ene band EQing kwijt raakt.

Qua waarde van zo'n set weet ik echter niks nuttigs te melden en zou ik ook op de tweedehands sites moeten afgaan. Heb al lang geleden besloten dat ik mij fijn hou bij het spelen met apparatuur van anderen. laugh :D
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
16-3-2011 11:47

René Eppink schreef:

Jup, je kunt nu selecteren of je het feedback delay algoritme in je channel strip wilt laden of één van de dynamics algoritmes. De dynamics algoritmes vreten wat meer recources dus vandaar dat je die ene band EQing kwijt raakt.

Qua waarde van zo'n set weet ik echter niks nuttigs te melden en zou ik ook op de tweedehands sites moeten afgaan. Heb al lang geleden besloten dat ik mij fijn hou bij het spelen met apparatuur van anderen. laugh :D
En dat doet hij dan ook zo nu en dan op mijn apparatuur! laugh :D Maar zoals ik jouw mailtje ook al even heb beantwoordt, is daar eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen. Apparaten zijn natuurlijk al wat ouder, wat jij echter opnoemt is wel weer een heel erg complete set, denk haast uit een studio ofzo.
Beetje vraag en aanbod, en wat de "gek" ervoor geeft.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RoeltjeStandaard Lid
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
21-3-2011 16:52

PvG schreef:

(wanneer maakt Presonus nou een firmware update om een firewire geluidskaart als stagebox te kunnen gebruiken i.c.m. goede firewire<>CAT5 adapters?? angry Ze kunnen al 2 studiolives aan elkaar koppelen via firewire, dus een deel van de software is er al... Dit zou echt een killer zijn in het low budget segment!)
Lol, precies dat zat ik me laatst te bedenken... Waarom niet firewire als multi.
Enige nadeel wat er nu nog in zit, is dat op het moment dat je een firewire input selecteert de gain niks meer doet. Is bv een firestudio nu al niet aan een studiolive te koppelen? Heb je alleen niet genoeg inputs...
vaj-ta-lie-tie
PvGVIP Lid
21-3-2011 18:44
Je kunt nu alleen via een PC de firestudio naar de studiolive routen: je kunt nu niet de firestudio direct vanuit de studiolive benaderen (zonder PC). Hier is dus de firmware upgrade voor nodig.

Via PC heeft als nadelen:
- PC nodig, dus minder reliable.
- extra latency.

Firewire via CAT5 is tot nu toe nog niemand gelukt met een studiolive. Dit schijnt aan de gebruikte Dice firewire chipset te liggen... De kans dat het ooit gaat werken is dus niet zo groot... sad :(

Ik denk nog steeds over de VM7200...
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
4-5-2011 13:55
Het is de StudioLive 24 geworden. Erg mooi tafeltje voor het geld. Erg makkelijk te bedienen en klinkt ook fantastisch. Nu de flight-case... zal een fotootje plaatsen als de case af is (zal enkele weken duren).

Edit: Criterium analoge/digitale multi is voor mij weggevallen. Dikke of dunne kabel maakt weinig uit: je moet de kabel toch overal onder/achter/overheen leggen. Dat is met een dunne hooguit net iets makkelijker, maar het scheelt weinig tijd en het is voor mij geen "must". (Ingeval van nood pak ik een iPad om de Presonus remote te bedienen happy :) .) Het doorslaggevende aan de Presonus was de functionaliteit, bedieningsgemak en prijs-/kwaliteitverhouding (t.o.v. bijv. Yamaha LS9, LS9-16 is net te klein...).
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)