Forum > Geluid

Spherisch of Elliptisch ??

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
25-10-2003 15:43
Maar dit is een spherische naald, is elliptisch niet beter voor mijn platen? Of overtrek ik het gegeven dat sherisch sneller je platen doet slijten?
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
NomarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2003
Laatste: 28-7-2004
Berichten: 14
25-10-2003 16:15
at dacht ik eerst dus ook en vandaar dat ik ook de vraag maar eens weer naar boven heb gehaald wat nu beter en wel niet waar is.

Ik heb nu begrepen dat een Elliptische naald bij gewoon normaal gebruik (en dus niet bij scratchen) geen schade aanricht aan je plaat, zelfs minder dan een spherische door een hogere wrijving razz :p . Hij is dus geschikt voor een gevorderd Dj zoals jij aangeeft.

Lijkt mij duidelijk dat ze echt niet je platen bij gewoon dance dj gebruik beschadigen, waarom zouden ze anders nog voor DJ's deze naalden maken en verkopen wink ;)

Ze zijn wel duurder maar het geluid blijkt duidelijk beter te zijn (niet onbelangrijk toch?). Er staat op het forum wel een hoop info hierover moet je maar even omhoog scrollen met o.a. een aantal links naar engelse pagina's over naalden.

Ik kan je budget niet bepalen maar je zou eens kunnen kijken naar de Concorde DJ E, en lees het onderstaande stuk even door. Zie je ook onder Onderwerp: Welke elementen + naald moet ik kopen ?

home.zonnet.nl/r.dooyeweerd/element.htm

Succes, laat even weten wat jij gaat nemen wink ;)
No music - No life!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
26-10-2003 00:09
Zal ik zeker, thanx. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
27-10-2003 02:28
Nou, het is nu zondag 2:30 en heb is het een en ander goed doorgelezen (jaja, ben vrij morgen laugh :D ) maar misschien kan iemand me nog wat duidelijkheid geven..

Als je op een Concorde pro een nightclub-e naald (elliptisch) zet, klinkt dat dan hetzelfde als met een element bedoeld voor de nightclub-e? Daarnaast, heeft dit nog invloed op duurzaamheid?

Wat zal bij niet al te lomp gebruik (dus geen overdaad aan scratchen) het langste meegaan? (ik denk spherisch?)

In hoeverre kan een elliptische naald tegen een backspin of af- en toe een stukje het vinyl achteruit spoelen tijdens het cuen?

Als je bovengenoemde zin op mij toepast als dj, wat kan ik dan beter voor element +naald nemen?

Ik vind geluidskwaliteit nou ook weer niet het meest boeiende, maar wat ik wel boeiend vind is dat mijn naaldje licht beschadigde platen (flink krakende of licht gebutste platen) netjes afspeeld + dat ik een lange tijd plezier van een naald heb zonder dat mijn platen weer te hard slijten.

Als iemand mij nog ff duidelijkheid kan verschaffen ben ik diegene zeer dankbaar en weet ik wat Andre mij moet sturen in December wink ;)

ps Reind, wederom een goed stukje op je site over de verschillende naalden+ elementen, daar ik toch nog wat vragen had hierover, (en ik ben echt een leek op dit gebied, ondanks dat ik al lang met vinyl draai) is het misschien zinvol enkele vragen van mij te verwerken in het stukje over de keuze van sperisch of elliptisch, dit zal ook voor anderen in de toekomst (en nu) een hoop lastige vragen beantwoorden.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-10-2003 14:08

DJ Tim schreef:

Nou, het is nu zondag 2:30 en heb is het een en ander goed doorgelezen (jaja, ben vrij morgen laugh :D ) maar misschien kan iemand me nog wat duidelijkheid geven..

Als je op een Concorde pro een nightclub-e naald (elliptisch) zet, klinkt dat dan hetzelfde als met een element bedoeld voor de nightclub-e? Daarnaast, heeft dit nog invloed op duurzaamheid?
Ik heb al een keer of xxx (heel veel in ieder geval) verteld dat de Ortofon ELEMENTEN van binnen allemaal hetzelfde zijn (uit de reeksen die zijn ontworpen voor DJ gebruik in ieder geval). Als je dus een Night Club E in een Pro element stopt dan HEB je ook een Night Club E (alleen dan met een zilveren jasje in plaats van een zwart jasje).
Wat zal bij niet al te lomp gebruik (dus geen overdaad aan scratchen) het langste meegaan? (ik denk spherisch?)
Waarschijnlijk zal de Ellips net wat langer meegaan (maar verwacht geen grote verschillen). Qua plaatslijtage wint de ellips het zeker (maar verwacht wederom geen gigantische verschillen). Mensen willen graag percentages horen tegenwoordig (zoals dat je haar 84% meer gaat glimmen van merk XXX). Sorry, da's onmogelijk tenzij je het zo uit je duim zuigt...
In hoeverre kan een elliptische naald tegen een backspin of af- en toe een stukje het vinyl achteruit spoelen tijdens het cuen?
Behoorlijk goed MAAR hij is daarbij minder stabiel dan een spherisch naaldje (en als je erover nadenkt dan snap je ook dat dit heel logisch is (hogere drag remember?)).

Ik zou als ik jou was de Ortofon DJ S nemen. Je hebt dan een element dat wat minder naalddruk vereist als de Pro, een iets beter geluid heeft dan de Pro en ongeveer net zo stabiel is als de Pro.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
27-10-2003 15:49
Thanks Dre, dit was nou net hetgeen wat ik wilde horen wink ;)

Trouwens, sorry dat ik dan niet ff beter heb gezocht wat betreft een elliptische naald op een ander element. Kennelijk toch niet alles doorgespit.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
AustraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 17-11-2003
Berichten: 2
8-11-2003 02:45

Dré schreef:

Ik zou als ik jou was de Ortofon DJ S nemen. Je hebt dan een element dat wat minder naalddruk vereist als de Pro, een iets beter geluid heeft dan de Pro en ongeveer net zo stabiel is als de Pro.
Dus voor thuisgebruik is de DJ het beste? En dan toch maar de Spherische? Hoe zit het dan met Nightclub, Broadcast, etc.. ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-11-2003 18:49
Er is geen beste! Het is altijd wikken en wegen met als hoofdingredient van dit wikken en wegen de toepassing van het element in kwestie.

Als er een "flat out" beste zou zijn dan zou iedereen die gebruiken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AfterbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2010
Laatste: 9-7-2010
Berichten: 1
8-7-2010 20:05
Ik heb nu zoveel mogelijk doorgelezen, maar blijf het vrij verwarrend vinden.
Ik ben op zoek naar een goed element voor mijn Synq xtrm, gewoon dj gebruik, maar voor vrij oude en vaak versleten platen. Ik draai namelijk funk en soul en die platen habben vaak al wat meegemaakt.
Om de plaat/naaldslijtage te beperken en om de oude platen zo goed mogelijk af te spelen met zo weinig mogelijk gekraak zou ik het best voor een Ortofon DJ S gaan denk ik.
Zijn jullie het hiermee eens? Alvast erg bedankt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-7-2010 09:00
Prima keuze. Een ellips laat de zwakheden van versleten vinyl namelijk genadeloos horen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)