Multi voor effectenrack, aansluitschema's
(14 reacties. Pagina 2 van 2)Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 16-5-2010 19:55 |
Er zijn nog geen 2 dagen verstreken sinds je vraag. Zoveel forumleden die grotere mengtafels met fx-racken hebben van wie je verwacht dat ze dit soort informatie mogelijk zouden hebben zijn er nou ook weer niet. Bovendien is het ook nog eens weekend. Dus heb nog even geduld. Mocht er nou over een aantal dagen nog geen reactie zijn dan zal wellicht niemand de informatie hebben, of men heeft er om de een of andere reden geen zin in om deze zomaar te delen. In dat geval zou ik er geen probleem in zien om er zelf even achteraan te bellen (en ze gelijk even te vragen of ze het oké vinden dat je de informatie ook hier op het forum post) | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 17-5-2010 02:07 |
Zover ik weet is er geen standaard voor, zowel racken met LK, Harting 108 of 2x Harting 48 (apparte multi voor effecten en apparte multi voor instertie). Kijk gewoon naar de racken die je eventueel wilt inhuren en houd die indeling aan. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 17-5-2010 17:32 |
Stef62 schreef: Ik wil vooral weten hoe de aansluitingen voor de inserts gebeuren. Gewoon je gebalanceerde kabels splitten in twee niet gebalanceerde voor in of uit, of zijn er andere mogelijkheden?Pin 1 t/m 18 = “cold” Pin 19 t/m 36 = “hot” Pin 37 t/m 54 = “shield” Pin 55 t/m 72 = “shield” Pin 73 t/m 90 = “hot” Pin 91 t/m 108 = “cold” (Ging dus om een 108 pins multi). Ik ga er voorzichtig vanuit dat hier een of andere "niet gestandaardiseerde maar veel gebruikte" methode is toegepast (waarom zouden ze het wiel opnieuw uitvinden)? Als je voldoende plaats hebt op je multi dan zou ik de inserts mooi behandelen alsof ze gebalanceerd zijn. Bij de kabels zou ik het dan als volgt doen: Jack (insert) -> Non-Jack (multi) Tip -> Heet Send Ring -> Heet Return Sleeve -> Koud Send en Koud Return Pin-1 kun je ongemoeid laten (die wordt aan de andere kant wel afgesloten en hoort toch geen onderdeel te zijn van het audiopad). Waarom op deze manier? Als de andere kant daadwerkelijk gebalanceerd in is dan wordt er tussen de draden gekeken (en tussen de draden kijken helpt altijd een beetje in het verminderen van storing dmv instraling vergeleken met kijken tussen draad en mantel). Als de andere kant ongebalanceerd is dan wordt alles aangesloten zoals je het zou doen met "gewone" jack kabeltjes. Je zou zelfs nog kunnen kijken wat de uitgangsimpedantie is van de send en die namaken met één weerstandje tussen Sleeve en koud send (meestal 100-220 Ohm). In dat geval is de uitgaande verbinding impedantie gebalanceerd. Mocht ik de vraag (weer eens) verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dat graag ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Jakkes72Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2004 Laatste: 8-4-2018 Berichten: 149 | 17-5-2010 18:10 |
Voor zover ik weet is de hier bovengenoemde pinout gelijk aan een ampco-pinout. 1 van de google resultaten bij zoeken naar ampco norm vwb de eerder genoemde link naar een Highlite kabel: Daar ga ik zelf niet voor lopen werken...... | |
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 1596 | 17-5-2010 19:30 |
Dré schreef: Mocht ik de vraag (weer eens) verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dat graag ;-)Van/naar podium voor de normale inputs/outputs van de mengtafel is de standaard ampco/nob norm: input kanaal 1 op mixer is kanaal 1 van multi (=pin 1, 19 en 37 op Harting), input kanaal 2 op mixer is kanaal 2 van multi (=pin 55, 73 en 91 op Harting), enz. output 1 op mixer is kanaal 36 van multi (=pin 72, 90 en 108 op Harting), output 2 op mixer is kanaal 35 van multi (=pin 18, 36 en 54 op Harting), enz. Wat is de "standaard" kanaaltoewijzing voor effectenracken? Welke kanalen op multi voor inserts en welke voor effecten? | |
't is maar een hobby... |