Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 10 van 14)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
18-3-2010 10:54
We zijn er geen van allen bij geweest, hebben het niet gebouwd en weten niet het fijne er van.
De opmerkingen in de krant klinken dan wel dubieus en je moet Jarno Hams heten wil je kans maken om de borgpen onder last ergens uittrekken maar gezellig speculeren verandert niets.
Niet bij dit ongeval en niet in de toekomst.
Pfew momentjes kennen we allemaal wel en als het goed is hebben we er van geleerd.
Maar zolang er niet iets structureel wordt verandert in de regelgeving zul je dit soort ongevallen blijven houden.
Ongeval->spul niet op orde(90% van de gevallen achterstallig onderhoud of geen keuringen)->poging tot doodslag->hoppa probleem voor 95% opgelost. En die overige 5% lost zich vanzelf wel op.

Er zijn twee dingen die je goed moet onthouden als je gaat hijsen of heffen.
- Things never fall up.
- Gravity is a bitch.

Het blijft ernstig voor de kids, de begeleidster en alle aanwezigen. En het zal nog wel even blijven doorwerken in die koppies.
Sterkte.
PietjeStandaard Lid
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
18-3-2010 11:45

watje schreef:

ik kan me ergens wel voorstellen dat je de waarheid niet wilt vertellen, dan heb jij dit als bedrijf op jou naam. en zelfs als medewerker..
ik zeg dus niet dat het goed is, maar kan het me wel voorstellen..
Jij bent een echte Datzo man. laugh :D
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
18-3-2010 15:49

DeMennooos schreef:

We zijn er geen van allen bij geweest, hebben het niet gebouwd en weten niet het fijne er van.
Geef toe: je hoeft geen waarzegger te zijn om te weten wat er is ongeveer is gebeurd. Je geeft zelf al de conclusie: die borgpin kan men niet de schuld geven. Er was opzet in het spel. Niet de opzet om brokken te maken, maar wel de opzet om de regeltjes niet zo nauw te nemen (in welke vorm dan ook: inspectie of de opstelling zelf). Helaas is brokkenmaken nog altijd een niet geheel onmogelijk gevolg van 'prutsen'. Ik heb zelf ook een keer zo'n ongeluk meegemaakt waar het een wonder is dat mijn collega enkel met een flinke portie schrik het heeft overleefd (doorkliefde MAC, afgekeurde truss en een windup met geknapte staalkabel). Ik kan me best kwaad om zulke mensen die liever zeggen dat ze inderdaad de opstelling kunnen maken en geld vangen dan eerlijk toegeven dat ze het niet op een manier kunnen doen die veilig is. Ik zou nog bijna pleiten voor een beunhazendatabase voor al die etters die niet snappen dat zelfs relatief simpele rigging als deze nog flinke risico's met zich meebrengt. Helaas dempt men dan de put als het kalf al verdronken is.
Lichtje erbij?
Dj_mvandisStandaard Lid
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
18-3-2010 15:58
Tja.. ..niet alleen de beunhazen overkomt t.. ..klik (wat duidelijkere foto: klik2)
Nu ook op internet!
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
18-3-2010 16:07
Pfff jongens ff dimmen, hier gebeurt al weer precies waar ik in het begin voor gewaarschuwd heb. Intussen wordt het bedrijf al weer uitgemaakt voor beunhazen, en wordt er gesuggereerd dat er met opzet fouten zijn gemaakt en regels overtreden zijn. Nogmaals: alles wat hier geroepen wordt is pure speculatie! NIEMAND kan hier weten wat de exacte toedracht is geweest en het enige wat je kunt doen is dingen afdoen als meer of minder waarschijnlijk. Daarnaast heeft het zwarte-pieten ook geen enkele zin.

Waarom heb ik dit bericht dan gepost? Als WAARSCHUWING! Trek er lering uit en probeer het ten alle tijden te voorkomen. Echter 100% veiligheid zul je nooit kunnen bereiken in dit vak, dat is een illusie. Het enige wat je kunt doen is de KANS op een ongeluk VERKLEINEN, het is onmogelijk om die kans helemaal nul te maken.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DJ JBStandaard Lid
18-3-2010 16:34
1 x bewerkt. Laatst door DJ JB op 18-3-2010 16:49
Daar noem je ook wel een vervelend ongeval. Hoewel de redenen hiervoor nergens officieel zijn gepubliceerd op internet, bestaat het gerucht dat er zowel een fout is gemaakt in de gewichtsbepaling/-verdeling (er zouden dan meer hijspunten nodig zijn geweest) en een falend hijsmiddel (geen visuele inspectie?), waardoor de krachtverdeling buitenproportioneel werd. Beiden zijn menselijke factoren. Met name visuele inspectie wordt nog wel eens verwaarloosd als men met uitzendkrachten werkt (wat niet geheel ongebruikelijk is).

@BigBang: tsja, de aanwijzingen zijn redelijk duidelijk, maar niets compleet uitgesloten. Overigens lijkt het een tamelijk groot bedrijf. Ze hoeven niet perse allemaal beunhazen te zijn, maar er hoeft net maar één rotte appel in je team te zitten en de rapen zijn gaar.
Lichtje erbij?
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
18-3-2010 16:48
Er was opzet in het spel. Niet de opzet om brokken te maken, maar wel de opzet om de regeltjes niet zo nauw te nemen (in welke vorm dan ook: inspectie of de opstelling zelf).
Opzet in welke vorm dan ook zou ik het niet willen en zeker niet durven noemen.
Zolang niet bekend is wat nou precies de oorzaak was is het denk ik gepaster om het een ongelukkige samenloop van omstandigheden te noemen. Met een kettingreactie en het omvallen van de truss tot gevolg.
Zeker waar de zwaartekracht om de hoek komt kijken kan het iets heel kleins zijn.

Het bedrijf zelf hoeft er nog niet eens achter te zijn wat nou precies de oorzaak is, laten wij dan niet allerlei speculatieve zaken de revue passeren.

Ik hoop dat veel gebruikers hier op het forum hier eens aan terug denken voor ze weer eens een constructie willen maken met minimale kennis of hun eerste investering willen doen in waaibomenijzerenladdertrussconstructies (altijd een aangenaam scrabble woord). Een ding wil je niet en dat is zoiets zelf meemaken.
MGStandaard Lid
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
18-3-2010 17:27

DJ JB schreef:

Ik zou bijna denken dat die poot 'in de weg stond', dus dat die ingeklapt is gebleven.
Dit lijkt me sterk. Als het hier echt om een bedrijf gaat die weet wat ze doen (en daar ga ik vooralsnog gewoon van uit totdat het eventuele tegendeel is bewezen) ga je echt niet ca. 12 meter truss al zwiepend omhoog draaien en dan ook nog eens doodleuk op 7 poten laten rusten in plaats van 8. Mocht dat wel zo zijn, dan mag je in mijn ogen als potentiële moordenaar berecht worden.

Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat iemand die bedrijfsmatig deze set levert geredeneerd heeft dat die ene poot wel achterwege kon blijven. Dan lijkt het me eerder dat iemand van de vereniging zelf heeft gezegd "Goh, deze poot is gevaarlijk zeg, hier kunnen de kinderen over struikelen. Laat ik die maar weghalen".
DJ JBStandaard Lid
18-3-2010 20:02
Het kan inderdaad van alles zijn, maar het is altijd terug te leiden naar een menselijke fout. Wellicht inderdaad niet van het bedrijf zelf, maar materiaal dat 'zomaar' breekt geloof ik niet in.
Lichtje erbij?
Yogo78Standaard Lid
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
19-3-2010 16:05
@ De mensen die nu roepen "beunhazen" en "prutsers":

Kan je met eerlijkheid zeggen dat je nog nooit iets bent vergeten? Zoals b.v. een safety vast maken aan een lamp, of een borgveertje in een trusspen? Dit lijken kleine dingetjes, maar onder de juiste omstandigheden kan dit catastrofale gevolgen hebben. Dus voor je gaat roepen, is het misschien maar beter om er eerst achter te komen wat de oorzaak van de ellende is geweest...
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)