Forum > Geluid

Vintage tuner aansluiten op de kabel ?

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
26-2-2010 01:27
Ik weet niet echt of dit onder pa of onder huis, tuin en keuken apparatuur valt.
Maar aangezien er bij mij thuis uitsluitend Stage Accompany/D&R/Dateq gebruikt wordt, denk ik dat het wel los zal lopen...

Voor mijn thuisrack/buro heb ik sinds vandaag n erg mooie oude vintage 19" philips tuner, type ah-170. (1979 t/m 1981)
Nu is dit n erg oud beestje met n simpele aansluiting voor bijvoorbeeld n raam-antenne, hier gaat een enkel gestript draadje in.
Kan ik deze tuner op de een of andere manier aan op de kabel aansluiten ?
Ik heb al op google en andere fora gezocht, maar kan geen duidleijk antwoord op mn vraag vinden.
Misschien is er hier iemand die me hier verder kan helpen ?

Alvast bedankt !!
BLAUWE KOORTS...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
26-2-2010 07:49
Gewoon de kern van de coaxkabel in het antennepuntje doen.
Is ie dan overstuurd (dat gebeurd wel eens) dan gewoon een losse antennedraad aansluiten en die rond de coaxkabel wikkelen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
26-2-2010 10:21
Toevallig ken ik deze tuner, ik heb hem vroeger verkocht, en ooit wel eens een tijdje gehad.

Achterop zit een ouderwetse stekker aansluiting voor de antenne.
Wat je nodig hebt is een standaard antenne filter met coax ingang , en am en fm uitgangsstekker.
Goed zoeken in bakjes op rommelmarkten, en je komt er altijd wel eentje tegen.

Ik heb even een foto voorbeeld voor je gevonden wink ;)

waarschijnlijk zal deze tuner gezien de ouderdom wel niet zo heel vast meer op zijn zenders blijven staan sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
26-2-2010 17:59
Hartstikke bedankt voor de reakties.

Ik zal eens n beetje rondsnuffelen en misschien ook eens even bij de fotozaak op verderop kijken.
Dat is zo'n ouderwets winkeltje van n inmiddels bejaard echtpaar waar de tijd minimaal 25 jaar stil is blijven staan...
En behalve fotoapparatuur, hebben ze ook n klein hoekje met simpele muziekinstrumenten, versterkers en speakertjes e.d.
Grote kans dat hun hebben wat ik zoek.
En anders kan ik altijd de optie met het draadje rond de coax proberen.

Ik verwacht op zich niet dat ik de tuner al te vaak zal gebruiken, het is meer voor de heb.
Maar mocht ie niet zo heel erg vast of stabiel meer wezen, waar ligt dit dan meestal aan ?
En....
Is het dan nog te repareren ?

Alvast bedankt.
BLAUWE KOORTS...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
1-3-2010 09:26

Tom schreef:

Ik heb even een foto voorbeeld voor je gevonden wink ;)
Als bovenstaande klopt dan klopt OP z'n eigen uitleg van z'n eigen apparaat niet...

Zo'n antenne ingang is 300 Ohm gebalanceerd (bedoeld voor een simpele dipool draadantenne). Wat dus nodig is, om hem op de kabel aan te kunnen sluiten, is een balun (balanced - unbalanced) die de 75 Ohm ongebalanceerd (coax) omzet naar 300 Ohm gebalanceerd. Die vind je inderdaad met regelmaat op rommelmarkten (en zo niet dan maak je hem zelf)
waarschijnlijk zal deze tuner gezien de ouderdom wel niet zo heel vast meer op zijn zenders blijven staan sad :(
Busje tuner cleaner kopen en daarmee de afstem C schoonmaken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)