Prodjuser M520 defect
(7 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
SkevdudeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-6-2004 Laatste: 15-11-2024 Berichten: 138 | 9-2-2010 15:57 |
Ik was gisteren mijn rackje opnieuw aan het bekabelen en toen ik daarmee klaar was ging ik alles uitproberen zodat ik zeker wist dat ik links en rechts nergens had omgewisseld. Ik had geen speakers aangesloten op de versterker (deze was dus onbelast) en draaide de gain een stukje open zodat ik kon zien op welke kant (a of b) het signaal binnenkwam. Toen schoot ik uit en schoof de masterfader van het mengpaneel per ongeluk helemaal omhoog waardoor er een zwaar clippend signaal ontstond (de clipled op de versterker gaf dit aan). Echter voordat ik kon ingrijpen sprong de versterker in protect en nu blijft de clipled continu branden. Nadat ik mezelf ervan verzekerd had dat er nergens kortsluiting in de kabels zat heb ik de versterker nog eens aangezet zonder inputs/outputs aangesloten en de clipled bleef nog altijd branden samen met protect. Nadat ik gecontroleerd had of er nog garantie op zat (nee) heb ik hem opengedraaid. Hier bleek van het defecte kanaal de zekering van de positieve kant van de eindtorren (2sc5200) kapot te zijn. Ik heb vervolgens een nieuwe zekering geplaatst van hetzelfde type en ampèrage, maar deze sprong natuurlijk ook meteen. Vervolgens heb ik het defecte kanaal verwijderd uit de versterker. Alle 2SC5200 torren van dit kanaal maken kortsluiting (5 stuks) en zijn dus defect. Nu weet ik hoe ik deze kan vervangen en dat ik dan ook het beste de drivertorren (mje15033) kan vervangen (alhoewel deze nog ok lijken). Ik vraag me af of dit defect komt door het interne clippen van de versterker of dat er meer aan de hand is. Ik kan verder niets ontdekken wat defect is, alle vermogensweerstanden zijn ook nog intact. Even voor de duidelijkheid, het nu defecte kanaal stond harder dan het nog werkende kanaal (wat dus waarschijnlijk niet geclipt heeft) Als ik de torren vervang, moet ik dan ook de negatieve zijde vervangen (2SA1943)? Deze zijn nog allemaal intact. Alvast bedankt voor de genomen moeite. | |
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 9-2-2010 16:49 |
Kan zijn dat de eindtorren op het randje gebruikt worden (qua U_CE spanning). Als de eindtrap dan onbelast staat te draaien kan het zo maar zijn dat de (nu niet in elkaar zakkende voeding vanwege de afwezigheid van een belasting) U_CE dan net boven de spec van de torren komt (en dan slaan ze door). DAP Palladium 900 had hier ook last van. Voor de zekerheid ook de drivers goed controleren (want ook die krijgen in zo'n geval op hun donder) en liefst gewoon sowieso ook vervangen (die 2-3 euro maakt op het totaal ook niets uit terwijl een driver die toch defect blijkt te zijn al snel een veelvoud daarvan naar z'n grootje kan helpen). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SkevdudeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-6-2004 Laatste: 15-11-2024 Berichten: 138 | 9-2-2010 16:51 |
Ja ik vervang ze zowieso, maar moet ik altijd het paar vervangen of kan ik in dit geval alleen de 2SC5200's vervangen? Moet er daarna ook nog iets van ruststroom afgeregeld worden? | |
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem... | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 10-2-2010 00:10 |
Normaal worden alle torren vervangen, dus ook de complemenaire torren. Ik heb al meerdere malen alleen de defecte torren vervangen en werkte weer prima, meet de torren door met de diode test. Deze moeten parallel ongeveer ,450 volt meten. Is dit lager dan is er toch wat schade aan 1 van de torren. Ruststroom zul je weer opnieuw moeten in stellen, maar dat is niet zo spannend. Meet gewoon over de witte dikke weerstanden, meet de hoogste spannings waarde en stel daar je stroom op af. De stromen zullen nooit gelijk zijn door elke tor, daarom zitten de weerstanden er. | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
SkevdudeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-6-2004 Laatste: 15-11-2024 Berichten: 138 | 18-2-2010 15:18 |
Ik heb nu de torren en de drivers vervangen door nieuwe maar de zekering klapte er weer uit. Er moet dus toch iets anders nog kapot zijn, maar ik weet niet meer waar. Heeft er iemand zin en tijd om er (tegen vergoeding) naar te kijken? | |
NijhuisrVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-3-2003 Laatste: 10-9-2024 Berichten: 2195 | 18-2-2010 17:46 |
Eerst aansluiten via een 60watt gloeilamp, nu heb je weer al je torren stuk! | |
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!... | |
SkevdudeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-6-2004 Laatste: 15-11-2024 Berichten: 138 | 18-2-2010 23:13 |
Ja klopt, maar hoe moet ik die gloeilamp dan aansluiten? Parallel op de voedingsspanning van de versterker of van de module of ...? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 19-2-2010 10:47 |
In serie met de 230V leiding. Simpel kastje maken met aan één kant een contra stekker en aan de andere kant een gewone stekker. De nul laat je gewoon doorlopen van in naar uit, net als de aarde. In de fase neem je een fitting op (zodat je er een lamp naar keuze in kunt draaien). Is echt meer dan eens besproken (behalve dan letter voor letter hoe je het kastje moet maken... ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |