Forum > Newbie Forum

Beginnersinformatie DMX en Licht

(276 reacties. Pagina 23 van 28)
Moderator(s): Dré
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-12-2009 17:04
Wat bedoel je met master en slave? Ben je zeker dat die functie er op zit? Ik heb zelf enkel mk2's, maar ik heb dus enkel de functies DMX-receive en stand-alone, geen DMX-master.
JandegleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2009
Laatste: 20-5-2013
Berichten: 7
6-12-2009 17:33
Bedankt voor uw antwoord.
Je hebt waarschijnlijk gelijk dat er geen master functie op zit. Inderdaad alleen stand alone en recieve. Echter, overal staat bij de specificaties: master-slave, maar daarmee zullen ze wel slave bij externe master bedoelen...

Het leek mij namelijk logisch dat bij de stand-alone functie gelijk al DMX-signalen worden uitgezonden (maar blijkbaar dus niet).

Zou het probleem opgelost zijn als ik een dmx-controller koop (zit te denken aan een Showtec Lightjockey, Scanmaster, o.i.d. (voor 8 parren)) en dan beide dimmerpacks op receive zet?
En dan is het ook mogelijk om alle kanalen constant tegelijk te laten branden/dimmen? (Kan namelijk niet met stand-alone)

Nogmaals bedankt voor het vlotte antwoord!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
6-12-2009 19:34
Je geeft inderdaad zelf al de oplossing: met een externe controller heb je zelf in de hand wat de dimmerpacks doen.
Dan is het inderdaad ook mogelijk om alle 4 de kanalen per dimmerpack aan te zetten. Zorg wel dat de belastingen van de lampen niet te hoog zijn! Je kan maar 16A totaal trekken (liefst wat minder om met piekbelastingen rekening te houden).
Lichtje erbij?
JandegleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2009
Laatste: 20-5-2013
Berichten: 7
6-12-2009 20:15
2 x bewerkt. Laatst door Jandeglee op 6-12-2009 20:27
Ik belast de kanalen niet te zwaar. Heb namelijk 8 par56 (300W/st.) op 2 dimmerpacks.
Ik las over een dmx-terminator voor het sluiten van de lus o.i.d. Wanneer is dit belangrijk?

@DJ JB: Las op je site dat je Techniek en Theater doet op hbo-niveau. Lijkt me interessant! (doe zelf hbo-werktuigbouwkunde).
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 2076
6-12-2009 20:25

jandeglee schreef:

Ik las over een dmx-terminator voor het sluiten van de lus o.i.d. Wanneer is dit belangrijk?
In principe is dit altijd belangrijk!

Een terminator kost je nog geen 2 euro als je hem zelf maakt.
Niet goed, wel hard!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
7-12-2009 00:43
Een terminator kan in meerdere probleemsituaties een oplossing bieden. Afhankelijk van je apparatuur, bekabeling en ketenlengte kunnen er soms reflecties ontstaan (gevolg: je apparatuur gaat spoken). Met een terminator sluit je de keten netjes af en is je signaal weer 'schoon'.
(Even kort door de bocht.)
Lichtje erbij?
JandegleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2009
Laatste: 20-5-2013
Berichten: 7
23-12-2009 16:21
Hallo,

Inmiddels heb ik een Scanmaster1 voor m'n dimmerpacks.
Nu heb ik echter een probleempje, wat ik laatst ook al met een andere dmx-controller had.

Situatie: 1 dimmerpack (op recieve, channel 001) met xlr-kabel aangesloten op scanmaster, andere dimmerpack (ook op receive, channel 001) op eerste dimmerpack aangesloten met xlr-kabel.

Nu zegt het eerste dimmerpack dat hij een dmx-signal ontvangt, de tweede niet.
Soms werkt de dimmerpack een paar seconden na inschakeling, daarna niet meer (alsof hij een programma (van bijv. 512 8bits-waarden) afmaakt en daarna ophoudt).

De handleiding geeft hier ook geen oplossing voor.

Iemand een idee hoe de boel goed gaat werken?
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
23-12-2009 16:56
Ik ga er dus van uit dat het eerste dimmerpack gewoon goed werkt? En dat je een terminator gebruikt (kan nogal eens een storing oplossen)?

Wat als je beide dimmerpacks nu omwisselt? Werkt dan het andere dimmerpack niet goed? Of blijft hetzelfde dimmerpack problemen geven? Als hetzelfde dimmerpack problemen blijft geven, kan je hier best mee teruggaan naar de winkel. In het andere geval is er waarschijnlijk iets mis met de kabel.
JandegleeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-12-2009
Laatste: 20-5-2013
Berichten: 7
23-12-2009 17:17
Hmm, net even geprobeerd. Het is nogal vaag..
Als ik de boel weer aan zet, werkt de eerste dimmerpack een paar seconden en houdt dan weer op. Blijft wel aangeven dat hij een dmx-signal ontvangt.

De andere dimmerpack heeft twee keer een halve seconde aangegeven dat hij een dmx-signal ontvangt als ik de xlr-kabel er in doe. Dan werkt ook de eerste dimmerpack weer een halve seconde... Een terminator lost zulke 'grote' problemen toch ook niet op?

Als ik de dimmerpacks omdraai (de kabels) dan geeft dezelfde dimmerpack aan dat hij een signaal ontvangt. Je zou dus zeggen dat de andere nooit iets ontvangt (maar heeft dus toch heel even iets ontvangen).

Sorry dat het zo vaag wordt ashamed :$ Het spul komt niet uit de winkel, maar van marktplaats. Verder werkt alles wel en ziet er goed uit enzo. Binnenkort maar eens naar iemand toe die er ook verstand van heeft..
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 24-9-2024
Berichten: 138
23-12-2009 17:21
Heeft die scanmaster niet toevallig een polariteitschakelaar?
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)