Forum > Newbie Forum

Huren van een Geluidsset

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 12:13
Hallo forumleden,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe geluidsset, want ik word de laatste tijd steeds vaker gevraagd om te komen draaien op feestjes en mijn actieve setje van 600 Watt max. schiet dan al gauw wat tekort. Voor een kleine zaal tot 80 man is het een leuk en zwaar genoeg setje, maar word het allemaal wat groter dan heb ik al snel last van te weinig power. Laatst heb ik een beetje research gedaan op de webshop naar actieve en passieve sets maar een (voor mij zware) set van bijv. Dap zit al snel op de 1500 euro. Voor mij is dat niet echt haalbaar, omdat ik nog niet zo heel veel verdien/vergoed krijg op een avond. Uit men eigen zak betalen zie ik ook niet zitten (Ik zie mezelf alweer stekken bij de kweker). Ik heb laatst een compleet nieuwe lichtset gekocht met 4 led parren en 2 scanners. Dit zag ik als een laatste (uit mijn eigen zak betaalde) investering. Natuurlijk wil je steeds meer en steeds groter, en een zwaardere set word over een tijdje ook echt een must. Maar een compleet nieuwe set is zon grote stap dat het voor mij nu eigenlijk niet mogelijk is om het zelf bij elkaar te sparen want dan hou ik voor eigen uitgaven niets over. Toen ik mijzelf bedacht dat het kopen van iets compleet nieuws nu niet haalbaar is, schoot mij het idee binnen om een geluisset per avond te huren voor de grotere feestjes. In Groningen zit een leuk verhuurbedrijf die al jaren lang in het wereldje zit (ik geloof al iets van 25 jaar) en die een aantrekkelijke set van RCF verhuurd van 3100 watt rms. Je krijgt dan 2x RCF ART 525A topkast, en 2x RCF 8001-AS Subwoofer + alle kabels en 2 tussenbuizen. Voor 175 euro per avond kan ik het setje komen ophalen. Nu dacht ik het volgende: Als ik nou 2 sets samenstel: 1 set met mijn eigen licht en set voor de prijs die ik nu hanteer (100 euro), en een 2e set met mijn eigen licht + cd-spelers en mengpaneel, maar met de gehuurde geluidsset, voor bijv. 250 euro per avond, dan hoef ik niet een nieuwe set aan te schaffen, en kom ik toch voor de dag met een professionele geluidsset die 10x meer vermogen heeft dan mijn eigen. Ook zit ik dan nergens aan vast.

Wat is jullie mening hierover?
En zijn de prijzen die ik in gedachten heb redelijk?

Ik ben nu 15 jaar oud en heb reeds 3 jaar ervaring met het draaien op feesten

Mvg,

Maurice
:)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-11-2009 12:27
Heb ik in mijn beginjaren ook heel lang zo gedaan. Op een gegeven moment had ik een dealtje met de verhuurder: Ik betaalde gewoon voor de set en het vervoer, maar onderweg zou hij dan ook even langs mij rijden en gelijk mijn eigen spulletjes ook vervoeren. Ideaal gezien ik zelf nog niet oud genoeg was voor een rijbewijs. De verhuurder bouwde dan het gehuurde spul op en ik de rest. Idem bij het afbreken.

Op zich is er helemaal niets mis mee, je moet alleen zorgen dat je een betrouwbare verhuurder hebt en ondertussen spaar je voor je eigen set.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-11-2009 15:13
Ik heb jarenlang geluid gehuurd, omdat ik het geld niet had voor een eigen setje, maar vooral omdat ik in de eerste instantie niet genoeg klusjes had om zo'n investering terug te verdienen.

Voor 175 euro huren en dan 250 voor een avond vragen vind ik wel een heel krap tarief. Hou er rekening mee dat een huurset in veel gevallen ook gehaald en gebracht moet worden. Als ik een set voor zaterdagavond huurde, moest ik die voor 17:00u afhalen en maandagochtend terugbrengen. Ik had op dat moment nog geen rijbewijs (jij bent 15, dus heb je ook niet), en door de week een baan, dus had vaak logistieke problemen met het halen en brengen en was afhankelijk van anderen om te rijden.

Die regeldingen kosten tijd en geld. Met 75 euro voor jezelf en de apparatuur die je wel van jezelf meeneemt, kom je helemaal niet uit de kosten. (Tenzij je draait met illegale muziek, dan vraag je aan de klant gewoon de huurprijs van de door jou gehuurde set en verder helemaal niks natuurlijk.)
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 15:36

Sylvia schreef:

Voor 175 euro huren en dan 250 voor een avond vragen vind ik wel een heel krap tarief.

...

Met 75 euro voor jezelf en de apparatuur die je wel van jezelf meeneemt, kom je helemaal niet uit de kosten.
Daar heb je ook zeker wel gelijk in, maar ik ben nog beginnend Dj, en mijn leeftijd speelt ook wel een rol. Het is gewoon zo dat oudere mensen ook meer verdienen. Je word veel eerder serieus genomen als Dj als je ouder bent, alhoewel ik nu ook een naam begin op te bouwen. Maar even over die 75 euro. Ik heb inderdaad ook zo mijn afschrijvingen, en ik heb op die prijs trouwens de 50 euro borg die ik moet betalen niet meegerekend. Is het verstandig om dit bijv. er bij op te doen dat ik op een prijs van 300 euro voor een avond van 4 uur kom ? Ik ben bang dat ik mijn show te duur aanbied. Mijn licht bestaat trouwens uit een TUV gekeurd statief + T-Bar, 4 led parren, 2 scans en ik neem meestal ook een triple derby mee. Rookmachine heb ik op dit moment niet.

Mvg,

Maurice
:)
DiscoverhuurdelftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2009
Laatste: 19-7-2015
Berichten: 26
22-11-2009 15:43
Hou er ook wel rekening mee dat je straks niet in een keer je prijs heel erg kan verhogen mocht je dat straks wel willen.
Je kan beter zorgen dat je prijs nu al goed is. Je leeftijd is trouwens geen reden om minder te vragen. Zolang jij maar zorgt dat je de juiste kwaliteit leverd voor een goede prijs.

Je kan ook kijken of je goedkoper kan bij huren, dan zou je zelf meer overhouden.
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 15:47
1 x bewerkt. Laatst door Maurice Buitenkamp op 22-11-2009 16:07

discoverhuurdelft schreef:

Hou er ook wel rekening mee dat je straks niet in een keer je prijs heel erg kan verhogen mocht je dat straks wel willen.
Klopt dat ga ik ook zeker niet doen. Voordat ik mijn prijs verhoog wil ik eerst mijn spullen nog uitbreiden, maar wel met het geld wat ik verdien met men drive-in show.

discoverhuurdelft schreef:

Je kan ook kijken of je goedkoper kan bij huren, dan zou je zelf meer overhouden.
Wat bedoel je precies? Dat ik bijv. ook nog licht enzo kan bijhuren?

Offtopic:

Sylvia schreef:

(Tenzij je draait met illegale muziek, dan vraag je aan de klant gewoon de huurprijs van de door jou gehuurde set en verder helemaal niks natuurlijk.)
Nog even een reactie daarop: ik draai nu nog met gedownloade muziek maar wil in de toekomst gaan overstappen op gekochte muziek. Het kost de artiest immers ook geld om zijn muziek te produceren. Ik zit alleen met een probleem: De echte apres ski songs enzo, die zijn niet legaal te downloaden online of op single te krijgen, of kan ik beter dan een heel apres ski album kopen ?
:)
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 16:12
Maar even ontopic: Is €250 een mooie prijs voor wat ik bied kwa licht en geluid (als ik die RCF set huur)? Natuurlijk hangt dat er ook vanaf wat ik kan maar dat kan ik moeilijk uitleggen. Ik vind 75 euro voor mijzelf eerst wel genoeg, dan heb ik mijn afschrijving en uurloon er ong. wel uit en ben ik niet al te duur.

Wat denken jullie hiervan ?
:)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-11-2009 16:13
Je bent 15, hebt geen legale muziek en het is een hobby. Hou dat de komende jaren lekker zo. Gewoon door draaien, je een beetje verdiepen in de materie, school afmaken en over een paar jaar nog eens kijken of je er serieus, dus ook tegen serieuze tarieven mee door kan en wil gaan.

Vergis je trouwens niet in die: later legaliseer ik mijn collectie wel. Hoe groter je collectie, des te moeilijker het wordt. Een beetje legale collectie kost je al snel duizenden euro's en bakken vol tijd. Natuurlijk is het verleidelijker om geld te steken in boemboem en geknipper, maar vroeger of later kom je met die illegale muziek in de knel.

Wat het rendabel maken van een drive in show betreft: is niet makkelijk, maar kan prima. Kwestie van slim huren, kopen, goed verkopen en upgraden. En je tarieven realistisch houden voor zowel jou als de klant.

[EDIT] Die 250 euro is mij verder best. Veel kun je op jouw leeftijd en met deze collectie toch niet vragen.
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 16:27

Sylvia schreef:

Natuurlijk is het verleidelijker om geld te steken in boemboem en geknipper, maar vroeger of later kom je met die illegale muziek in de knel.
Daar heb je gelijk in maar ik ben nu nog niet zeker genoeg van mijn inkomsten om legale muziek te kopen, laat staan voor een compleet nieuwe set. Vandaar dat ik zeker wou weten of het wel verstandig is om een aantal keren (mocht het voorkomen) een setje boxen bij te huren, en dan draai ik nu eerst wel door met een gebrande colletie muziek. Mocht ik de komende jaren nog verder doorgroeien en is het echt tijd dat ik overga op gekochte muziek, dan ga ik dat ook zeker doen! wink ;)
:)
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
22-11-2009 22:01
Hehe laten we even ontopic blijven. Sylvia hoe deed jij dat vroeger eigenlijk met de nieuwste muziek die je MOEST hebben ? Vloog je naar de winkel of brandde je voor één avond een illegaal cd'tje en wisselde je deze later voor een gekochte single ? Er zijn ook wel genoeg bekende dj's die een paar illegale liedjes in hun mapje hebben maar ik bedoel lang niet alles is te koop, bijv. speciale Acapella's en andere leuke tools.
:)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)