Forum > Newbie Forum

Raad nodig van de hiphop kenners

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
1-9-2003 12:01

Victor schreef:

Onderbouwing?
Krachtige motor, rechte arm. Lees verder de recensie van Dre:
Naam: André Huisman (New-Line) Waardering: *****
IDEAAL voor scratchers!

Deze draaitafel maakt gebruik van een, zoals Vestax dat noemt, ASTS toon-arm.

Om gelijk maar een GROOT misverstand uit de wereld te helpen: Dit heeft NIETS te maken met de vorm van de arm (want er bestaan ook "normale armen" die recht zijn), het heeft alleen te maken met het feit dat de arm een stuk korter is dan een normale toon-arm.

Bij een normale arm wordt gebruik gemaakt van overhang (de arm is meestal 15mm te lang) om er voor te zorgen dat de dwarskrachten, veroorzaakt door wrijving tussen naald en plaat, zo constant mogelijk zijn EN om ervoor te zorgen dat de (nou komt een moeilijk woord) azimuth errors (dat zijn afspeelhoekfouten die resulteren in fase fouten tussen links en rechts) zo klein mogelijk zijn. Dit laatste om ervoor te zorgen dat de geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk is.

Om die eerder genoemde dwarskrachten (die in de richting de spindle van de draaitafel wijzen) zo goed mogelijk te compenseren heeft elke (normale) draaitafel anti-skating. Anti-skating is niets meer dan een kracht die tegengesteld is aan die eerdergenoemde dwarskracht (richting de armsteun dus); dit om ervoor te zorgen dat de resulterende kracht alleen nog maar naar beneden is (de groef in dus).

MAAR: Dat hele verhaal geldt dus alleen maar voor VOORWAARTSE bewegingen. Ga je als een gek scratchen dan veranderen, afhankelijk van of je vooruit of achteruit beweegt, de dwarskrachten continu van richting. Vandaar dat je dus ook, op een normale draaitafel, de anti-skating op NUL moet zetten tijdens scratchen (anders wordt de naald bijna letterlijk uit de groef gerukt door alle krachten die ontstaan).

En dat laatste is dus waar ASTS totaal anders werkt. Doordat de arm een stuk korter is (geen overhang) zijn de dwarskrachten een stuk lager dan bij een normale draaitafel. Voor scratchen is dit dus ideaal (naald zal minder vaak overspringen). WEL is het zo dat de krachten die er zijn (want er zijn, voor posities anders dan halverwege de plaat, altijd dwarskrachten) NIET gecompenseerd worden door een ASTS toon-arm.

In vergelijking met een normale toon-arm zijn dus de dwarskrachten bij _normaal_ afspelen bij een ASTS toon-arm groter dan bij een correct afgestelde normale toon-arm (dit in tegenstelling tot de niet correcte beweringen op de site van Vestax!!!). Dit zal dus resulteren in een hogere plaatslijtage bij normaal gebruik, in vergelijking met een correct afgestelde normale toon-arm!

Dus: Kortgezegd: Een ASTS systeem (of de kopie van Next/Stanton) is prima voor het serieuze scratchwerk MAAR niet de beste keuze voor het normale mixwerk (tenzij dingen zoals plaatslijtage en geluidskwaliteit niet boeiend voor je zijn).
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
1-9-2003 17:19
ik ga misschien ook kijken voor die qd5 van adj. Zo'n stanton sk2f vond ik iig zwaar relaxt.

En ik scratch zelf (nouwja ik probeer het, k'ben net 2/3 maanden met gear bezig waar op te scratchen valt)

ik heb als draaitafel een duitse sl1200MKII (sorry dre maar het schilde 150 euro en we reden er toch langs op vakantie, verder heb ik alles op een platen borsteltje na bij u gekocht :D (slak slak slijm slijm, krijg ik nu vaste klanten korting ? :D nee grapje))

me een shure m44-7 een perfecte draaitafel. Hij was dus inc. element 500 euro. Met slipmatten.

en dat is mijn eerste draaitefel. het heeft volgens mij ook geen zin om eerst voor zo'n pisbak te gaan. Krijg je alleen maar elende van. En de meeste dj's willen toch na verloop van tijd een nieuwe oem bak, sl of pdx.

peas
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-9-2003 18:32
Scratch toepassingen:

Als het echt goedkoop moet dan is de STR8-80 een optie. De STR8-60 (zelfde motor als de Q-20/RP-2000) is eigenlijk te slap namelijk. De STR8-80 heeft dezelfde motor als de Q-30/RP-4000 en zal net wel/net niet blijven draaien tijdens scratchen (wat nu eenmaal zwaarder is voor de draaitafel dan cue'en).

Fikse stap hoger zit de PDX-2000 van Vestax. En ja, ook met de SL-1200 en de Acura valt prima te scratchen (dus wellicht zou ook de Acura een goede optie kunnen zijn (arm is in ieder geval super stabiel EN licht (dus ook geschikt voor de Shure M44-7)).

De STR8-30 ken ik niet. Aangezien hij al onder de STR8-60 zit (die al op of net onder het randje is) wil ik hem ook niet eens kennen.

We hebben inderdaad wel een nieuw forumlid dat wel erg goed is in het vinden van p.sb.kken (maar dat leert hij nog wel af hopelijk ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
1-9-2003 20:31
dré ik had zo'n periode ook. ik moest het doen met een psx (niet slecht hoor) een jb systems pro 16 en een technics pickup met een shure (die laatste 2 zijn dus plasbakken)

en ik ben nu een jaar aan het sparen en heb eindelijk top gear. Ik wilde ook meteen iets goeds. Niet zo iets van dat je over een jaar weer i'n zo'n periode komt.

Dus mijn tip ga gelijk voor iets goeds (en spaar je de pleuris wat iedere dj zowat heeft gedaan) dan ben je naar verhouding minder kwijt en krijg je ook geen gezeik.
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
1-9-2003 21:58

Dré schreef:

Scratch toepassingen:

;-)
Je bent de STR8-150 van Stanton vergeten. Hetzelfde als de acura maar dan met een rechte arm. En dan is ie toch weer net ff iets beter voor deze toepassingen toch.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
2-9-2003 00:38

Reind schreef:

Dré schreef:

Scratch toepassingen:

;-)
Je bent de STR8-150 van Stanton vergeten. Hetzelfde als de acura maar dan met een rechte arm. En dan is ie toch weer net ff iets beter voor deze toepassingen toch.
Je hebt gelijk... Hoe kon ik hem vergeten.

Veegt inderdaad de vloer aan met de PDX-2000 maar is geloof ik nog wel een stukje duurder dan de PDX-2000.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-9-2003 11:25
699 voor de stanton en 589 voor de PDX.

Das een verschil van 110€. Nou dan wist ik het wel wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
2-9-2003 16:16
jah welke? de pdx? ik vind die stanton wel duur eigenlijk. Hij zal het ongetwijfeld waard zijn. Maar hij heeft volgens mij alleen een sterkere motor dan de pdx en verder is hij zo'n beetje gelijk. Alleen de motor van de pdx is al sterk genoeg dus waarom nog sterker?
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-9-2003 20:55
Omdat de PDX speling op de arm en het plataue heeft. Hij heeft geen key correctie. De PDX is een koekblik en lang niet zo hufterproof als de Stanton. Het correctie gedrag is mooier.

Ik kies dus voor de Stanton

Moet ik nog ff door gaan of weet je nu al genoeg wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-9-2003 01:13
Neemt niet weg dat de PDX-2000 ook z'n positieve kanten heeft (maar volgens mij weet Reind dat beter dan ik; hij heeft ze een jaar (of zo) gehad ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)