Forum > Newbie Forum

wie weet wat een drummachine is????

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
28-8-2003 20:14
sampler: te programeren.
Drum computer: geen flauw idee wat het is (volgens mij een sampler alleen dan onder een andere naam.) of het is zo'n ding met een zooi van die kleine blokjes van 1 bij 1 cmm waar je met je vingers een ritme uit kan trommelen.

Drum pad (heej): is zo'n ding met matjes waar je op kan meppen. Soort drum stel in het klein en dan elektronisch.

Ik kan het fout hebben maar zo is het volgens mij.

Jullie gebruiken 3 namen voor 2 dingen logisch dat jullie alle maal verschillende meningen hebben over wat wat is. Hou dan ook gebruik gewoon sampler (programeerbaar) en drum pad (moet je op rammen als een drum stel) dan weet iedereen waar je het over hebt. Wel zo makkelijk.
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
MuuskEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2003
Laatste: 3-8-2006
Berichten: 73
29-8-2003 12:06
Nu LUISTER voor één keer in jullie leven eens naar mensen die er verstand van hebben. In dit geval zijn dit Snake, ideedeluxe en Eraser127:

Eraser127 schreef:

Een drummachine is een drumcomputer; je kan zelf een ritme partij maken/programmeren en de drumcomputer speelt dat gewoon af. Hierbij kan je maat, toonhoogte en andere eigenschappen van de sound veranderen.
Ugly.....but well hung!!!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
2-9-2003 13:53

Scratch-O-Holic schreef:

Drum computer: geen flauw idee wat het is (volgens mij een sampler alleen dan onder een andere naam.) of het is zo'n ding met een zooi van die kleine blokjes van 1 bij 1 cmm waar je met je vingers een ritme uit kan trommelen.
Gij die daar Madtracker voorstelt als "veel beter dan een drumcomputer", zwijg over dit onderwerp want hier zeg je dat je niet eens weet wat een drumcomputer is.

Nu wordt het vast moeilijk te begrijpen: De Akai MPC2000XL, een zeer gerespecteerd apparaat door allerhande producers is eigenlijk een drumcomputer, sampler én sequencer tegelijk! Komt erbij dat dit apparaat 16 drumpads heeft (ik noem ze drumpads omdat ze aanraakgevoelig zijn; hoe harder/zachter en hoe sneller/trager je erop klopt, hoe anders het geluid zal zijn). En deze drumpads zijn wel wat groter dan 1 op 1 cm, want dit is geen machine voor Paulus de Boskabouter natuurlijk.

store5.yimg.com/I/djgear_1750_795037
Drum pad (heej): is zo'n ding met matjes waar je op kan meppen. Soort drum stel in het klein en dan elektronisch.

Ik kan het fout hebben maar zo is het volgens mij.
Je hebt het grotendeels fout. Zoals gezegd hebben sommige samplers ook drumpads.
Een drumpad is simpelweg een aanraakgevoelige toets gemaakt van rubber.
De betere keyboards hebben aanraakgevoelige toetsen, maar dit zijn dus GEEN drumpads.
Electronische drums zoals de Roland Vdrum of de Ddrum van Clavia hebben dus wel drumpads. Maar een drumpad is GEEN electronische drum als je begrijpt wat ik bedoel.
Jullie gebruiken 3 namen voor 2 dingen logisch dat jullie alle maal verschillende meningen hebben over wat wat is. Hou dan ook gebruik gewoon sampler (programeerbaar) en drum pad (moet je op rammen als een drum stel) dan weet iedereen waar je het over hebt. Wel zo makkelijk.
??? Drie namen voor Twee zaken ???
Een drumcomputer is GEEN sampler voor de zoveelste keer!
Om het HEEL erg simpel te houden: in een drumcomputer heeft de fabrikant de drumgeluiden er al in gestopt (gebeurt in de fabriek), bij een sampler kun je zelf geluiden in het apparaat stoppen.

Wij hebben geen verschillende mening, alleen jij hebt een andere mening (de verkeerde) en zorgt daarbij voor flinke verwarring bij de mensen die er niks van kennen (jij incluis). Bovendien kun je hier niet van meningen spreken want het zijn gewoonweg feiten.
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
2-9-2003 16:13
ik bedoel sampler. Madtracker is een sampler.
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
2-9-2003 16:15

noobie schreef:

ik dacht dat het iets was dat een vaste maat geeft, voor een beat, waar je dan verder op kan werken
is metronoom
Let niet op mij, ik ben dronken...
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
2-9-2003 16:39

Snake schreef:

Scratch-O-Holic schreef:

Drum computer: geen flauw idee wat het is (volgens mij een sampler alleen dan onder een andere naam.) of het is zo'n ding met een zooi van die kleine blokjes van 1 bij 1 cmm waar je met je vingers een ritme uit kan trommelen.
Gij die daar Madtracker voorstelt als "veel beter dan een drumcomputer", zwijg over dit onderwerp want hier zeg je dat je niet eens weet wat een drumcomputer is.

Nu wordt het vast moeilijk te begrijpen: De Akai MPC2000XL, een zeer gerespecteerd apparaat door allerhande producers is eigenlijk een drumcomputer, sampler én sequencer tegelijk! Komt erbij dat dit apparaat 16 drumpads heeft (ik noem ze drumpads omdat ze aanraakgevoelig zijn; hoe harder/zachter en hoe sneller/trager je erop klopt, hoe anders het geluid zal zijn). En deze drumpads zijn wel wat groter dan 1 op 1 cm, want dit is geen machine voor Paulus de Boskabouter natuurlijk.

store5.yimg.com/I/djgear_1750_795037
mmm dat van madtracker had ik fout excuses dat is een sampler. En dan alleen een sampler geen sequencer, sampler en drumpad machine.

ken je de Elektron Machinedrum? daar zitten toch echt vierkante blokjes op van ongeveer 1 bij 1 cm.

Naja laat ook maar lees zijn verhaal. En dat van die pads dat hoef je mij niet te vertellen. En tuurlijk zijn dat op die keyboards geen drum pads. Maar ik dacht dat die n00bie een beetje slim was en dat wel zou begrijpen.
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
2-9-2003 18:43
ken je de Elektron Machinedrum? daar zitten toch echt vierkante blokjes op van ongeveer 1 bij 1 cm.
Maar ook die zijn niet bedoeld om op te rammen, die zijn eerder bedoeld als trigger voor de diverse ritmeonderdelen, dat wil zeggen, met die toetsen zet je een onderdeel van een rimte dat je er van te voren ingeprogrammeerd hebt aan of uit.

John
I am a TimeDriver!
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
4-9-2003 19:13

Scratch-O-Holic schreef:

mmm dat van madtracker had ik fout excuses dat is een sampler. En dan alleen een sampler geen sequencer, sampler en drumpad machine.

ken je de Elektron Machinedrum? daar zitten toch echt vierkante blokjes op van ongeveer 1 bij 1 cm.
???Drumpad machine??? Wat is dat nu weer? Verklaar je nader.

Van die Elektron Machinedrum had ik nog nooit iets gehoord of gezien, tot na een beetje surfen op de golven van het o zo wijde internet. Ik moet zeggen dat het apparaat in kwestie er op het eerste gezicht wel goed uit ziet.

Over die 1x1 cm blokjes waarover je het hebt (waarschijnlijk bedoel je de onderste rij programeerknoppen), dit zijn geen drumpads. Deze knoppen zijn niet snelheids- en/of drukgevoelig. Wel kun je een keyboard aansluiten die dit wél heeft.

Na wat 'user-revieuws' gelezen te hebben op www.sonicstate.com werd duidelijk dat dit een professionele machine is. Kostprijs hier wellicht meer dan € 1200.

Het principe van programmeren kan op verschillende manieren. Oftewel gebruik je de voorgemaakte 'drumpatterns' die in het toestel aanwezig zijn.
Je kan ook zelf drumpatterns fabriceren, dit gebeurt op dezelfde wijze zoals de oude Roland TR-808 en TR-909. Test het programma Rebirth 2.0 van Propellerheads als je wilt weten hoe dit in z'n werk gaat.

Verder kan je je eigen drumgeluiden aanmaken met de twee voorziene LFO's (Low Frequency Oscilator) en gebruik maken van de ingebouwde effecten.
Joost_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2003
Laatste: 2-7-2016
Berichten: 70
26-11-2003 16:31
kick !

voor mensen die meer willen weten over de drummachine

download dan even dit programma:

download.com.com/3000-2170-906069.html?tag=lst-0-1

is klein en gratis

dit programma simuleert de welbekende roland tr-909 al dan neit wat simpeler

toch is dit wel leuk als je wat meer te weten wilt komen over dit soort dingen
ik las namelijk uit de reacties van een paar maanden terug dat lang niet iedereen wist waar het om ging.

gewoon hier ff mee om kloten dan wordt alles een stuk duidelijker

is het bruikbaar om mee te produceren?
nee niet echt je kan het namelijk nergens mee integreren.

is het leuk om mee te spelen?
oh ja zeker wel happy :)
Lekker bouncen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)