Forum > Newbie Forum

Vragen over speling op een draaitafel

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
SynergyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2005
Laatste: 31-12-2009
9-9-2009 16:32
Na veel googlen ben ik er nog steeds niet achter gekomen waarom de speling precies slecht is? Ik heb namelijk een draaitafel met vermoedelijk speling op de toonarm, als ik er een klein rukje aangeef hoor je zo een tik. Nu scratch ik er wel mee en heb nog geen problemen ondervonden. Molesteert dit de plaat of de naald, gaat dit snel of moet je hier een tijd voor scratchen,of gebeurd dit na enkele minuten ? Is die schade echt zichtbaar of binnenin?

Tevens zit er in zoetermeer geen enkele winkel waar ze speling verwijderen etc, ik heb ook gegoogled en het enige watik vond dat het niet slim was om het zelf te doen, maar hoe het preceis moet heb ik nergens een linkje van gevonden. Is het niet mogelijk om zelf de speling te verminderen, bij gebrek aan een dealer? ( Tafel is ook tweedehands, anders had ik hem wel laten verwijderen bij aankoop )

Alvast bedankt!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
9-9-2009 17:56
Speling op de lagers verlaagt de stabiliteit van de arm (en daarover is ZEKER het nodige terug te vinden op het forum). Bij draaitafels met een korte (meestal rechte) arm is dit nog niet zo'n probleem maar met name bij draaitafels met een normale (meestal S-vormige) arm ga je het wel merken (vooral als de naald soepel is afgeveerd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
10-9-2009 00:22
Tja, over welke draaitafel hebben we het?

Speling geeft geen schade aan de naald, maar kan problemen geven met het ceu'en/scratchen.
Als het een ongelovelijke ruk arm zoals DAP T-500 dan heb je pech.

Als je zelf geen problemen hebt dan zou ik het zo laten, een te strak aangedraaide lager geeft veel meer problemen. NIET zelf aan gaan lopen klooien.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)