Forum > Licht

DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer

(48 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
7-9-2009 09:52

hans schreef:

splitten kan niet passief, dmx is gebaseerd op een transmissie lijn die aan het einde afgesloten wordt, ga je splitten dan ondermijn je dit, waardoor signalen vernageld worden.

En ja als je 5 dmx apparaten hebt, aangesloten allemaal via 1 meter kabel, en deze 5 kabels samenvoegt op je dmx aansturing zal het best kunnen werken, maar betrouwbaar is het niet, blokgolven op een niet afgesloten lijn veroorzaken nu eenmaal reflecties waar je niet op zit te wachten.
Kan ik hieruit concluderen dat dmx hetzelfde werkt als profibus?
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
7-9-2009 12:59
FM-radiocommunicatie en WiFi-communicatie vinden beide plaats door de lucht. Kun je dan concluderen dat het hetzelfde werkt?
BGijsStandaard Lid
7-9-2009 17:09
Ik merkte het op omdat beide afgesloten moeten worden met een weerstand en omdat bij dmx dus blijkbaar ook geen aftakkingen gebruikt mogen worden (tenzij deze heel kort zijn). En daarbij mogen op allebei in principe maar 32 apparaten worden aangesloten (tenzij je repeaters gebruikt (die tegenwoordig vaak zitten ingebouwd in apparaten)).

Maar blijbaar zit ik er dus naast, het was maar iets wat in mij opkwam en ik graag leer over hoe DMX precies werkt.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
7-9-2009 19:33

BGijs schreef:

Maar blijbaar zit ik er dus naast, het was maar iets wat in mij opkwam en ik graag leer over hoe DMX precies werkt.
Je zit er niet zozeer naast MAAR als je echt iets wilt leren over DMX dan zou je eens kunnen beginnen met de vele topics daarover op ons forum eens door te lezen. Je zult dan ontdekken dat DMX is gebaseerd op RS-485 (net als veel andere systemen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
7-9-2009 19:36
Laat ik vooropstellen dat ik profibus niet ken. Maar de eigenschappen die jij quote hebben te maken met de beperkingen van het medium in hoogfrequente toepassingen en het is dus niet zo gek dat deze eigenschappen gelijk zijn. (aangezien het medium ook gelijk is)

Een groot verschil tussen de twee is alleen al het feit dat DMX zoals wij het nu gebruiken monoplex is (een richting) en profibus is zo te zien duplex (twee richtingen).

Hier nog een stukje over DMX dat misschien wel interessant is.
BGijsStandaard Lid
8-9-2009 16:40
Bedankt voor deze link rené, dit is voor mensen die willen leren hoe DMX werkt zeker hele goede informatie. Waarbij het allemaal ook nog eens heel duidelijk en begrijpelijk wordt uitgelegd.

Ik ben door dit topic erg geinteresseerd geraakt in de werking van DMX dus zal er nog eens wat meer over gaan lezen.
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
8-9-2009 20:34
Ik zou niet zo snel, nu nog, meer dan de basis van DMX onthouden.

We leven in het tijdperk van de W-DMX, arcnet, rj45, enz..
DMX512 is en blijf nog wel even geldig maar het is wel al verouderd. Huidige LED en video toepassingen zijn niet meer aan te sturen via alleen DMX512. Al is vaak, de eind gebruiker van een ingewikkeld netwerk, toch een DMX512-booster. (En vanaf nu gaan we het gewoon DMX noemen.) Waar natuurlijk een aantal spotjes hangen die allen luisteren naar DMX.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
GatsoStandaard Lid
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
14-9-2009 21:49
EN even een UPDATE;

Scan losgekoppelt van de kring en op testfunktie gezet. Die werkte probleemloos. DMX waarde opnieuw erin gezet en opgestart. En je raad t al... even probleemloos als voorheen shocked 8O
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
14-9-2009 23:00
Waarschijnlijk had je dit probleem op kunnen lossen, door een reset te geven.
Met het DMX-netwerk losgekoppeld.

Heel vaak wordt er te moeilijk gedacht.
Een (harde) reset is een oplossing voor veel problemen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)