Controleleds bij kapotte lampen
(12 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 27-7-2009 00:32 |
Collega's, Ik ben mij ten volle bewust dat ik het hieronder gevraagde al ergens ben tegengekomen op het forum, maar zoek nu al een kwartier met verschillende zoektermen (sunstrip, blinder, serie, kapotte lamp, controleled,...) en ik vind het niet. Ik zit met een toestel waarbij er 20 PAR 36 (12 Volt) in serie staan (240 Volt) Nu wil ik op iedere lamp zo'n controleled plaatsen die oplicht wanneer de lamp kapot is. Dit vergemakellijkt het zoeken, indien er 1 lamp stuk is en alles bijgevolg niet meer werkt. Solderen is het probleem niet, maar ik weet enkel niet welke led ik moet nemen om dit effect te bekomen. Welke specificaties moeten deze leds hebben om te gaan oplichten als een 30 Watt/12 Volt lamp die in serie staat stuk is? (ik dacht dat ik het item van de controleleds eens zien passeren heb in het kader van de serielampjes van een sunstrip, maar ik vind de discussie niet meer terug op het forum) ALvast bedankt voor de nadere toelichting inzake leds! (PS: mocht er een algemene regel zijn, dan zoek ik daarna ook leds die hetzelfde doen bij 4 lampen 6 Volt/30 Watt (PAR36) die in serie staan, en bij lampen 40 Volt - ik dacht 150 Watt, maar dat moet ik nog nagaan - die ook in serie staan...) Overaal wil ik zo'n controleled plaatsen over de lamp, maar ik weet niet welke leds ik daarvoor moet bestellen... ALvast bedankt voor de info! | |
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 27-7-2009 06:02 |
Dit zijn geen leds, maar neon lampjes. In dit topic worden ze regelmatig besproken | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 27-7-2009 07:55 |
Dat verklaart natuurlijk waarom ik niets vond op het forum over controleleds, terwijl het neonlampjes betrof! In ieder geval heb ik nu al wat lopen zoeken op het forum met de juiste zoekterm en in het door jou aangegeven topic, maar ik ben er nog niet geheel uit: IK heb even gegoogled en als ik op neonlamp zoek, vind ik onder meer deze Neonlamp, maar hier is het voltage 220V. Is dit dan een correcte lamp om voor mijn toepassingen te gebruiken? (zijnde: over iedere 12V/30W PAR 36 lamp die in serie staat zo'n lampje plaatsen.) Als ik het dan goed voorheb, dan gaat het neon-lampje pas oplichten als de PAR-lamp kapot is. Dus als alles hierboven klopt, dan maakt de spanning (voltage) van de lamp niets uit. Een 220V neonlampje brandt altijd als de lamp waar het over is geplaatst stuk is. Als de lamp werkt, dan brandt het neon-lampje niet... Dank om dit te willen bevestigen, of desgevallend te corrigeren! (Dan kan ik daarna aan de slag! ) (De reden waarom ik het vraag is dat ik geen elektronica-opleiding heb genoten, dat ik het wel allemaal te weten wil komen, maar dat ik schrik heb om iets fout te doen en zo mijn dierbare lichteffecten naar de ... help ) | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 27-7-2009 09:04 |
Ja, die gaat werken. Maar in eighties effecten (als het daarom gaat) werden vaak niet deze verchroomde vrienden gebruikt, maar artikelnummer 720024 - 89 bij Conrad. Rood, maar als je het mooier vindt ook in groen, kleurloos, oranje, blauw en geel verkrijgbaar (€ 1,66 per stuk, dus € 33 voor 20 stuks). | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 27-7-2009 10:00 |
Die verchroomdde versie die ik nam was enkel maar een voorbeeld. ik wou gewoon weten of dit steeds een 220V-versie van het neon-lampje is dat je nodig hebt. De kleur en het uitzicht ga ik dan nog even verder bekijken! (Je hebt ze in 8mm en 10mm-versies, met allerlei behuizingen...) Nu weet ik tenminste waar ik naar op zoek moet! Bedankt! Mvg, Tim | |
FossaltaStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-12-2001 Laatste: 11-3-2013 Berichten: 1096 | 27-7-2009 10:47 |
Ja je moet de 230 versie hebben. Zodra een van de lampen kapot gaat zal de weerstand van de lamp oneindig worden (immers de gloeidraad is kapot), hierdoor zal de spanning over de lamp 230 volt worden (stroom is 0). Het neonlampje zelf is hoogohmig zodat het stroompje dat gaat lopen hoog genoeg is om het neonlampje te laten branden, maar laag genoeg dat de andere lampen uitblijven. | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 2-8-2009 11:29 |
Heb een hele nacht wakker gelegen, want ik zag niet meteen de reden: op basis van het advies op dit forum heb ik een 4-tal neonlampjes aangeschaft. Om te testen wou ik dit eerst bij een kleinere helicopter doen: 4 PAR36 30 Watt/6V. Ik vol goede moed begonnen: alle vier de lampen voorzien van een controlelamp. even testen en een lamp ervantussen gehaald (zogezegd stuk), alles verbonden, maar geen controlelamp brandde Heel de nacht wakker gelegen wat de reden kon zijn! Uiteindelijk vanmorgen gevonden: 4 X 6 Volt is geen 220 Volt Deze helicopter heeft waarschijnlijk een transfo voor de lampen. 1) Klopt mijn reden waarom deze controlelampjes niet branden? Is dat de reden? 2) Kan ik er toch iets aan doen dat die lampjes gaan branden bij een stukke lamp? Ik veronderrstel dat ik de spanning (Voltage) naar 24 Volt moet brengen, maar kan dit op een of andere manier? 3) De Kremesa heeft 20 lampen 12Volt, als ik daar een lampje overzet, gaat dit zeker branden hé... Mvg, Tim | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 2-8-2009 11:30 |
Je hebt toch ook gewoon 24V neonlampjes? | |
Nu ook op internet! | |
TimothyStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2006 Laatste: 16-4-2024 Berichten: 506 | 2-8-2009 11:38 |
Ik weet het niet? Ik ging uit op basis van het advies van dit forum. Ik heb geen electronica gestudeerd, maar kan wel solderen. Door hier iets te vragen, leer ik wat bij: zo heb ik al geleerd dat er 220V neonlampjes bestaan (en binnenkort kom ik dan misschien te weten dat er ook 24Volt lampjes bestaan! ) Heb ik dan nood aan 24V lampjes (als er 4 6Volt PAR36 lampen in serie staan)? | |
SinuzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-5-2004 Laatste: 7-4-2020 Berichten: 199 | 2-8-2009 12:54 |
4*6 is 24V dus ja... Ik zou eens bij een vrachtwagenwinkel gaan kijken, die hebben vast 24V neonlampjes. | |