Forum > PC related Forum

soorten netwerkkabels

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
11-6-2009 23:01
In mijn zoektoch naar een lange netwerk kabel kwam ik in de bschrijving Catogorie 5 tegen. Is dit de beste categorie, of gaat het nog hoger. Zoja welke is het beste voor on de road gebruik.

Ik heb ook ergens gelezen dat je hem over je mutlikabel kan laten meelopen. Hoe moet ik dat zien, splits je dan de utp kabel op naar 2 of meer XLR kabels of werkt dat niet?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
11-6-2009 23:06
Voor je eerste vraag kun je het beste door wikipedia grasduinen (cat-5 is voldoende voor 100mbit, voor 1Gbit verbindingen heb je cat-6 nodig zo uit het hoofd).

Het antwoord op je 2e vraag hoeft hier niet gegeven te worden. Daar is ZEER recent een uitgebreid topic over geweest! Dus dat topic even doorlezen en eventuele restvragen DAAR stellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj-bartStandaard Lid
11-6-2009 23:09
excuses ik dacht dat ik goed gezocht had, maar schijnbaar heb ik er toch overheen gekeken. Ik heb het nu gevonden.

Persoonlijk heb ik het niet zo op wikipedia, je weet nooit of het echt waar is....
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
11-6-2009 23:23
Hallo Dré,

Cat5e (gewone cat5 vind je nergens meer volgens mij) kan ook gebruikt worden voor gigabit.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
12-6-2009 00:05

dj-bart schreef:

Persoonlijk heb ik het niet zo op wikipedia, je weet nooit of het echt waar is....
Het is een open systeem. Iemand kan er dus onzin op zetten (en als anderen niet weten dat het onzin is zal het niet verbeterd worden). In het begin was de betrouwbaarheid van Wikipedia dus volslagen ruk.

MAAR... Ondertussen zijn er honderd duizenden (wellicht meer) mensen die, elk in hun eigen vakgebied, bijdragen en corrigeren met als gevolg dat de betrouwbaarheid van Wikipedia dat van de gemiddelde encyclopedie ver voorbij gaat!

Uiteraard blijven er vakgebieden waar de spoeling gewoonweg te dun is (maar netwerktouwtjes en het gros van wat wij doen valt daar gewoonweg niet onder).
PimMCStandaard Lid
Sinds: 13-1-2008
Laatste: 30-5-2013
16-6-2009 19:52
Cat5 is zeker niet het hoogste.
Volgens mij gaat het tegenwoordig tot Cat8!, maar dan praat je over extra buitenmantels, etc, etc..
Het ligt eraan voor wat je het precies wilt gaan gebruiken.

Hou er rekening mee dat de twisting van de bekabeling erg belangrijk is, zeker bij netwerken. Als je lange stukken gebruikt mag je maximaal tot 90 meter gaan (uit m'n hoofd) wil je al je bitjes nog overhouden ;)

Je kan natuurlijk expirimenteren met het splitsen van je netwerk over multikabel, maar ben bang dat dit storingen gaat opleveren. (zeker omdat multikabel niet getwist is!

Je hebt voor je netwerk maar 4 aders nodig:

https://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif

Benieuwd of het je lukt via de multikabel. wink ;)
(maar zoals Andre al zegt, ff zoeken op het forum, je vind het wel)

Succes!
Dj-bartStandaard Lid
16-6-2009 21:55
Ik gahet niet via de multikabel doen, neem gewoon een goede kwaliteit kabel op een haspel.
DréAdministrator
16-6-2009 23:14

PimMC schreef:

Je kan natuurlijk expirimenteren met het splitsen van je netwerk over multikabel, maar ben bang dat dit storingen gaat opleveren. (zeker omdat multikabel niet getwist is!
Audio multikabel niet getwist? In je dromen! ;-)

Het aantal twists wordt wellicht niet opgegeven (en is fiks strikter geregeld bij bijvoorbeeld AES-EBU/DMX kabel dan bij standaard microfoonkabel) maar twisten doen ze zeker (een van de vereisten om een zo maximaal mogelijke common mode recjection te krijgen (in analoge domein minstens zo belangrijk als in het digitale domein)).
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
18-6-2009 10:54
Wat een hoop half correcte info bijeen zeg :P

PimMC schreef:

Cat5 is zeker niet het hoogste.
Volgens mij gaat het tegenwoordig tot Cat8!, maar dan praat je over extra buitenmantels, etc, etc..
Het ligt eraan voor wat je het precies wilt gaan gebruiken.
Niemand beweert hier dat Cat5 het hoogste is (integendeel zelfs). Wel is Cat5e voldoede voor Gigabit (en natuurlijk ook voor lagere snelheden). Hoger is leuker, maar niet altijd nodig, en soms ook ongewenst. Ligt er aan waarvoor je het wil gebruiken (daar had je het dan wel bij het rechte eind).
Hou er rekening mee dat de twisting van de bekabeling erg belangrijk is, zeker bij netwerken. Als je lange stukken gebruikt mag je maximaal tot 90 meter gaan (uit m'n hoofd) wil je al je bitjes nog overhouden ;)
De norm zegt maximaal 100m, en dat werkt perfect. Langer is soms ook mogelijk, maar dat hangt nogal van de omstandigheden af, en is dus niet bepaald aan te raden.
Je hebt voor je netwerk maar 4 aders nodig:
Hangt er van af. Voor 100Mbit klopt dit in de meeste gevallen (niet altijd). Maar voor gigabit heb je toch echt alle 4 de paren nodig.
VoltcontrolStandaard Lid
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
18-7-2009 19:08
Uit ervaring binnen professionele netwerkbeheeromgevingen:
Cat 5e voldoet prima voor GB verkeer.
Bij gebruik van correcte netwerk koperkabel: Vanaf een metertje of 90 ontstaan er in industriele omgevingen vreemde problemen, vanaf 110 meter wordt netwerkprobleem constant(er).
Vuistregel is dan ook meestal: koperbekabeling vanaf de netwerkswitches niet langer dan 100 meter.

Meest extreme (niet optische) kabels die ik gebruikt heb heet x10d, voor "10GB" verkeer tussen Cisco 6500 serie apparaten.

Maargoed zoals eerder gezegd;
# Cat 5: Geen TIA/EIA standaard. Met een bandbreedte van 100 MHz wordt dit nog veel gebruikt voor 100 Mbit/s Ethernet netwerken. Deze is echter niet geschikt voor gigabit-netwerken.
# Cat 5e: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Geschikt voor zowel 100 Mbit/s (100BASE-T) als 1000 Mbit/s (1000BASE-T) netwerken.
# Cat 6: Gestandaardiseerd in TIA/EIA-568-B. Met een bandbreedte van 250 MHz wordt dit gebruikt voor gigabit-snelheden (1000BASE-T).

(De wikipedia info hierboven klopt zeer zeker. ;) )
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)