Forum > Licht

Afgekeurde Truss

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
11-5-2009 16:54
Ik had een vraagje over afgekeurde truss.
Ik kan het via iemand die ik ken krijgen, maar omdat ik het wel veilig wil houden zou ik aan jullie willen vragen of iemand er ervaring mee heeft en of ik het kan gebruiken om men lampen aan te hangen, of om door te sparen voor echte TUV gekeurde truss.
Het gaat trouwens om 4 kante truss ZONDER koppelingen. Hij heeft wel gewoon het formaat voor een truss adapter, dus ik zou hem op statieven kunnen zetten. Het enige verschil met tuv gekeurde truss is dat de lasnaden niet piekpijn zijn. Ik heb ze gister gezien en ze zien er verder wel stevig uit. Als je goed kijkt naar de lasnaden zijn er sommige plekjes die inderdaad een beetje slordig zijn gelast, maar de truss zit voor de rest prima in elkaar. Heb hem ook opgetilt (zijn stukken van 3 meter) en het voelt ook gewoon als echte tuv gekeurde truss. Afgekeurde truss sprak me aan omdat het véél goedkoper is dan bijv. Alulite, en dit omdat ik er niet zoveel geld voor heb om 1000 euro aan truss aan te schaffen. Ik wil in eerste instantie 3 meter, omdat dat gewoon stevig is en er verder geen koppelingen opzitten. Ik ga natuurlijk niet zitten te koppelen met een bout en een moertje. Die jongen gebruikt de truss als mast voor zijn radio zender. Hij had 3 stukken van 3 meter gekoppeld met een bout en een moer, wat ik liever niet heb natuurlijk.

(Btw, statieven word niet op bezuinigd en de adapter natuurlijk ook niet!!)
:)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-5-2009 16:59

Maurice Buitenkamp schreef:

(Btw, statieven word niet op bezuinigd en de adapter natuurlijk ook niet!!)
Waarom dan wel op de truss bezuinigen.

Vreemd dat "men" afgekeurde oplossingen denkt goed te praten.

Martin.
kvm entertainment
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
11-5-2009 17:03

KVM schreef:

Maurice Buitenkamp schreef:

(Btw, statieven word niet op bezuinigd en de adapter natuurlijk ook niet!!)
Waarom dan wel op de truss bezuinigen.

Vreemd dat "men" afgekeurde oplossingen denkt goed te praten.

Martin.
Omdat ik truss een ander verhaal vind als statiefen. Bij mij hoeft er echt geen 100 kg aan te hangen. Er komen (omdat ik beginnend drive in ben) waarschijnlijk 2 movingheads, 4 parren en een paar effecten aan te hangen. Truss is truss, en als het stevig is en een kilo of 50 aan kan (kon 600 kg aan) ben ik allang tevreden. Ik ga geen 150 euro meer betalen omdat ik perfecte lasnaden wil. Ik vind het allang goed als truss doet wat het moet doen, men lampen dragen.
:)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-5-2009 17:05
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 11-5-2009 17:08
Tsja, afgekeurd. Ik ben persoonlijk geneigd te zeggen dat dat woord al genoeg zegt, maar misschien zou je ter verduidelijking nog even kunnen vermelden waarvóór die truss precies is afgekeurd?

Verder komt je verhaal met betrekking tot de lasnaden verdacht veel over als "Mijn auto is een hartstikke prima ding, alleen mijn wielmoeren zitten wat losjes. Kan ik er dan toch mee rijden (want ik rij toch maar 50km/u)?"
En vroeg of laat zul je dan toch zien dat je er de snelweg mee op wilt...
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
11-5-2009 17:08
Zoals ik al zei zijn de lasnaden niet PERFECT gelast maar iets slordiger. Voor de rest is er niets anders aan en is het super stevig en van aluminium. Ook zitten er geen koppelingen op, maar daarvoor zijn ze niet afgekeurd lijkt me..
:)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-5-2009 17:11
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 11-5-2009 17:12

Maurice Buitenkamp schreef:

Zoals ik al zei zijn de lasnaden niet PERFECT gelast maar iets slordiger. Voor de rest is er niets anders aan en is het super stevig en van aluminium.
En laten die lasnaden nu juist een belangrijk onderdeel voor de TUV keuring zijn.
Alluminium lassen is en blijft een moeilijk ding. (anders zou iedere lasser het kunnen)

Allumninium is niet stevig, juist de constructie maakt het stevig.

Martin.
kvm entertainment
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
11-5-2009 17:12
Ik ben niet heiliger dan de paus en ik heb ook al meer dan 10 jaar een niet gekeurd trusje liggen (gebruik het zelfs af en toe voor een paar pinspots en een effectje, hoewel ik beter moet weten :P). Maar ik zou hier gewoon afblijven. Waarom zou je in hemelsnaam zo een gigantisch ding meepakken om 3m te overspannen, en er bijna niets aan te hangen? Je hebt 2 headjes, 4 pars en een paar effectjes. Als je die headjes vervangt door scans kan het allemaal prima aan 2 windup-statieven die je plant te kopen. IS volgens mij veel handiger, en intussen kan je doorsparen voor echte truss.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-5-2009 17:14
2 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 11-5-2009 17:17

Maurice Buitenkamp schreef:

Zoals ik al zei zijn de lasnaden niet PERFECT gelast maar iets slordiger. Voor de rest is er niets anders aan en is het super stevig en van aluminium. Ook zitten er geen koppelingen op, maar daarvoor zijn ze niet afgekeurd lijkt me..
[EDIT: Quote erin gezet, paar mensen waren me alweer voor. wink ;) schreef:

Ja dus? Je vertelt als het ware eerst dat je auto superveilig is omdat er ABS en airbags en alle andere foefjes op zitten, vervolgens vertel je dat het enige puntje is dat je wieldoppen niet helemaal goed vast zitten. Zolang jij niet zeker weet dat het goed gaat zonder dat je wielmoeren vast zitten is de rest van je verhaal helemaal niks waard!
Maurice BuitenkampStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 24-8-2012
Berichten: 36
11-5-2009 17:15
Uitbreiding zal er altijd zijn ;) Maar mijn vraag was dus: Moet ik het doen om mee te beginnen, of gewoon wel sparen voor echt tuv gekeurde truss?
:)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
11-5-2009 17:18

Maurice Buitenkamp schreef:

of gewoon wel sparen voor echt tuv gekeurde truss?
Het punt is niet zo zeer dat je er niet zo veel aan wilt hangen, maar wel dat je niet weet wat "niet zo veel" is. Je weet namelijk totaal niet wat het trussje nu eigenlijk wel kan hebben. Gewoon doorsparen dus..
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)