Forum > Zelfbouw Speakers

Voordelen zelfbouw tegenover kant en klaar.

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Spookje88Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2008
Laatste: 10-5-2009
6-4-2009 20:44
Hallo

Ik heb op de website www.speakerplans.com al eerder een ontwerp gebouwd wat daarop te vinden is, en nu zou ik nog een ontwerp bouwen alleen nu met de aanbevolen speaker, driver en horn. Ik had van de mid top plans de X15 in gedachten. Alleen nu heb ik even snel de prijzen opgeteld en nu kom ik rond de 250 euro uit. Dit is hetzelfde bedrag als je voor een Behringer B1220 kwijt bent, waar ik al eerder over na heb gedacht. Nu vroeg ik me af of er redelijke argumenten zijn om het zelf bouwen van een cabinet te verkiezen boven het kant en klaar kopen van een qua vermogen vergelijkbare speaker. Ook vroeg ik me af of iemand weet hoe de constructie is van een B1220 of vergelijkbare speaker, betaal ik evenveel voor een kant en klare speaker dan een zelf gebouwde vanwege het bedrijf Behringer en de winkel er ook nog aan moet verdienen, of omdat ze buiten de speakers ook gewoon even goed in elkaar zitten?

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag wink ;)

Grt Caspar
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
7-4-2009 09:44
Er zitten voor- en nadelen aan zelfbouw. Het voordeel is dat je relatief goede luidsprekers kunt bouwen voor een schijntje van de prijs van "echte" merken en dat je helemaal zelf kunt bepalen welke componenten je gaat gebruiken. Zeker bij subwoofers is het lonend.

Bij topkasten een stuk minder. Een goed filter ontwerpen is namelijk een stuk moeilijker dan dat je in eerste instantie zou aannemen. Je zult vrij veel kennis van zaken moeten hebben en de juiste apparatuur om dit tot een goed einde te kunnen brengen. Als je daar geen kaas van hebt gegeven, dan is een fabriekskast bijna zeker een betere optie.

In het geval van de Behringer B1220: dit is niet bepaald een spetterende topkast. Volledig opgetrokken uit MDF en gevuld met niet al te beste componenten (en dan zeg ik het netjes). Het is een prima budget top om mee te beginnen en als je nooit wat anders gehoord hebt, zul je het een prima kast vinden. Persoonlijk zou ik je aanraden om dan eens te kijken naar de DAP K-112/K-115 of naar de DAP X-12/X-12T/X-15. De K-serie is goedkoper, maar klinkt heel behoorlijk voor het geld. De X-serie gaat gewoon nog een stap verder: klinkt beter (verstaanbaarheid is erg goed, zeker bij de 12 inch uitvoeringen) en ze gaan echt goed hard. Daar kan een K-112 of Behringer B1220 niet tegenop.

Over de prijs trouwens: bedrijven als Behringer en DAP laten luidsprekers op zulke enorme schaal produceren, dat ze behoorlijke kortingen krijgen op de inkoop van componenten en door de grote schaal kunnen ze ook voordelen halen op distributie. In principe zou een dergelijke "massa" speaker een stuk goedkoper moeten zijn dan een gelijk presterend zelfbouw project: je kunt simpelweg niet zo groot en daarmee zo goedkoop inkopen. Daarbij komt dat jij je kastje wil vullen met P.Audio, wat een redelijk geprijst merk is. De Chinese componenten die in de genoemde Behringer en DAP kasten zitten, zijn al wat goedkoper. Qua productie is zo'n DAP of Behringer kastje dus niet erg duur. Maar dan moet dat ding van China naar Nederland om vervolgens verder gedistribueerd te worden door noord-west Europa. Importeurs en dealers moeten dingen op voorraad gaan nemen (kost ruimte en tijd en daarmee geld) en ga zo maar door. En natuurlijk wil een transporteur, een importeur en een dealer wel wat verdienen aan die luidspreker: ook zij moeten eten.

Kort samenvattend: als je erg veel weet van luidsprekerbouw, ontwerp dan precies wat je nodig hebt met de componenten die je nodig hebt. Dan krijg je heel veel waar voor je geld. Heb je er niet zo veel verstand van en geen al te groot budget, neem dan een scherp geprijsde, kant-en-klare luidspreker die doet wat je nodig hebt. Heb je er niet zo veel verstand van en een groot budget, neem dan een "merk" speaker.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Spookje88Standaard Lid
Sinds: 22-4-2008
Laatste: 10-5-2009
7-4-2009 15:12
Dag Philip

Bedankt voor het antwoord.
Over mijn kennis ik ben 15 en heb dus zeker geen ervaring zoals velen op dit forum zullen hebben. Wel worden dit niet mijn eerste speakers die ik zelf ga bouwen en met de speakers die hieraan vooraf gingen heb ik wel veel dingen aangepast in het ontwerp en dus ook wel ervaring opgedaan. Ik heb dus zeker niet genoeg ervaring in vergelijking als anderen op het forum maar ik kan zelf niet zo goed inschatten of het dan toch zal lukken. Op zich is volgen mij de speaker die ik had uitgekozen op de website niet al te moeilijk, en het maakt ook niet uit als het eerst fout gaat, dan koop ik nieuw hout, misschien is het wel zelfs leuker als ik er erg mijn best voor moet doen wink ;).
Ik heb denk ik wel door hoe het zelf bouwen van het cabinet en het plaatsen van de speakers gaat, alleen had ik tot verkort een al gemaakte filter gekocht bij een pa winkel in de buurt. Ik wist niet dat men zelf de filters maakte? Is het ook mogelijk om voor een niet al te hoge prijs een redelijk goede filter te kopen?

Ook bedankt over de uitleg over hoe het precies werkt met de kosten, het is nog gecompliceerder dan ik dacht eigenlijk. Over het algemeen heb ik inderdaad gezien dat onderdelen voor het zelf bouwen van speakers redelijk duur kunnen zijn al valt het volgens mij bij deze speaker nog mee, ik kwam tussen de 200 en 350 euro uit en dat is inderdaad wat ik er ongeveer aan zou willen besteden. Dit is trouwens voor de speakers, de filter en eventueel het hout. De rest komt er nog bij natuurlijk

Over de ervaring kan misschien iemand anders zoals jij beter beslissen of er genoeg aanwezig is om dit te gaan bouwen, maar wat ook wel een rol speelt is dat ik het een stuk leuker vind om met zelf gebouwde speakers te werken.

Grt Caspar wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)