Forum > Geluid

Volwaardige tegenhanger van CDJ-1000 mk3?

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
14-11-2008 13:42

Djones schreef:

Nu, wanneer ik de mastertempo gebruik, komt de kick elke zoveel maten niet lekker door.
Alsof de kick net wegglijdt en daardoor net de timing mist.
Het is alsof je 2 kicks hebt ge-beatmatched waarbij de ene de andere phase-cancelled.
Ik heb dit ook gepost op een internationaal forum, en daar zeiden ze mij dat het bekend is van de CDJ-100's dat dit voorkomt.
Het is voor de rest ook geen defect, maar blijkbaar hebben ze de mastertempo functie gewoon niet goed genoeg uitgewerkt op de CDJ-100's.

Is dat groot genoeg denk je, om dat 'gapende gat' van jou op te vullen wink ;) ?

By the way, dit komt voor met originele NIEUWE cd's.
Klopt, dat heeft IEDERE cd-speler met iets in de vorm van een mastertempofunctie.

Echter is die van pioneer als BESTE gekwallificeerd. En daarbij, de CDJ-100's zijn in vergelijking met de 1000 wel een beetje outdated.

Dus jij bepaalt hier even met een toch wel behoorlijk oud product (+/- 8 jaar?) dat een nieuwer product (2 jaar) van hetzelfde merk ook ruk is? (of in iedere geval die tekortkoming ook zou hebben?)

Ik heb toevallig beide spelers al behoorlijk onder handen gehad. De 100s voor zo'n 7 jaar mee gedraaid, en nu de 1000MK3 voor iets meer dan 2 jaar. De mastertempo functie van de 1000MK3 is echt VELE malen beter dan die van de 100, waar deze al erg goed was in vergelijking met de andere spelers uit DIE TIJD.

Bovendien, ik ben geen fan mastertempo, ik hoor het bijna altijd als dat spul aanstaat, dus staat hij standaard uit. Het is een leuke functie als je flink moet bijpitchen, maar dan heb je toch iets in je manier van mixen nog niet op orde.

Een vervanger voor de CDJ-1000MK3? nee, die ben ik nog niet tegengekomen. Denon probeerd er bij in de buurt tekomen, maar faalt keer op keer met hun idiote dubbele functie knoppen die niet intuitief werken.

Iets wat er in de buurt komt is de CDJ-800MK2 als je het geld niet overhebt voor een 1000.
wat een onzin in dit vak
DjonesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2008
Laatste: 15-1-2009
Berichten: 4
14-11-2008 13:50

calipso schreef:

Djones schreef:

Nu, wanneer ik de mastertempo gebruik, komt de kick elke zoveel maten niet lekker door.
Alsof de kick net wegglijdt en daardoor net de timing mist.
Het is alsof je 2 kicks hebt ge-beatmatched waarbij de ene de andere phase-cancelled.
Ik heb dit ook gepost op een internationaal forum, en daar zeiden ze mij dat het bekend is van de CDJ-100's dat dit voorkomt.
Het is voor de rest ook geen defect, maar blijkbaar hebben ze de mastertempo functie gewoon niet goed genoeg uitgewerkt op de CDJ-100's.

Is dat groot genoeg denk je, om dat 'gapende gat' van jou op te vullen wink ;) ?

By the way, dit komt voor met originele NIEUWE cd's.
Dus jij bepaalt hier even met een toch wel behoorlijk oud product (+/- 8 jaar?) dat een nieuwer product (2 jaar) van hetzelfde merk ook ruk is? (of in iedere geval die tekortkoming ook zou hebben?)
Ik bepaal helemaal niets.
Wat ik aangeef is dat de goedkoopste optie, de CDJ-100, die nog steeds honderden euro's kost, gewoon niet naar behoren werkt.
Dat zegt niets over de CDJ-1000 mk3, maar wel over Pioneer.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-11-2008 14:01

calipso schreef:

Denon probeerd er bij in de buurt tekomen, maar faalt keer op keer met hun idiote dubbele functie knoppen die niet intuitief werken.
Het laatste model waarbij dat in een enkel geval wat in de weg kon zitten was de DN-S5000, die ik nog steeds gebruik en in mijn ogen (ondanks dat hij net zoals alle andere spelers niet perfect is) de lekkerste speler ooit gemaakt is.

Sindsdien is er goed gekeken naar de dubbele functies en zitten de paar die er nog zijn echt niet meer in de weg. Vandaar mijn vraag: van welke dubbele functieknoppen op de huidige Denons heb je last?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2008 14:05

Frank76 schreef:

Dré schreef:

Welke gebreken?
Hoort weliswaar niet hier thuis, maar toch:

Ik heb met mijn CDJ-100's de laatste tijd dat bij gebruik van mastertempo bij meer dan 1a2% tempo verhoging de boel "rafelig" afgeraffeld gaat klinken.
Aah... Een beperking heet tegenwoordig schijnbaar al een gebrek...

Ondertussen wordt totaal vergeten hoe UNIEK het is dat time stretching (daar hebben we het hier over) tegenwoordig real-time kan. Mensen uit de tijd van de "bond van doorstarters" weten nog hoe hun Akai sampler de hele nacht stond te rekenen voor het time stretchen van één track.

Anyway... Hoe meer processorkracht (OF tijd) je hebt, hoe mooier je time stretching (master tempo) uit kunt voeren. De processorkracht in de CDJ-500 en CDJ-100 was dusdanig dat het zeker niet perfect was. Vooral in de stand 3,3% (zo uit het hoofd) ging het geluid onprettig klinken.

Overigens ben ik nooit een fan geweest van time stretchen (nog steeds niet). Het is vrijwel nooit nodig en ALS het al nodig is dan is het om de onkunde van de DJ weg te werken (omdat je pitch correcties op de verkeerde plaats uitgevoerd dan niet meer zo gruwelijk duidelijk hoort)... Zelfs in de huidige spelers is het VERRE van perfect (omdat er maar een beperkte tijd beschikbaar is voor het uitvoeren van de omzetting (anders zou de latency merkbaar worden)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
14-11-2008 14:24

Victor schreef:

calipso schreef:

Denon probeerd er bij in de buurt tekomen, maar faalt keer op keer met hun idiote dubbele functie knoppen die niet intuitief werken.
Het laatste model waarbij dat in een enkel geval wat in de weg kon zitten was de DN-S5000, die ik nog steeds gebruik en in mijn ogen (ondanks dat hij net zoals alle andere spelers niet perfect is) de lekkerste speler ooit gemaakt is.

Sindsdien is er goed gekeken naar de dubbele functies en zitten de paar die er nog zijn echt niet meer in de weg. Vandaar mijn vraag: van welke dubbele functieknoppen op de huidige Denons heb je last?
Zo up-to-date ben ik niet meer. Wellicht dat het met de nieuwste modellen wel verbeterd is.

En mischien heb je wel gelijk dat een denon is die waardig genoeg is om de CDJ te vervangen. Alleen dan kom je weer in de prijs issue terecht, wat je al zei, en dan is de 1000 weer een betere keus (vanwege veel gebruik enzo... ;))
wat een onzin in dit vak
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2008 14:25

Victor schreef:

Dré schreef:

Ik had gehoopt dat Denon met zo'n volwaardig alternatief zou komen (maar dat is tot nog toe uitgebleven helaas).
Dan moet je toch eens kijken naar de DN-HS5500.
Maar Victor toch... Dat heb ik gedaan. Ik sta open voor alle producten ;-)

Daarbij werd m'n geduld aardig op de proef gesteld (want Denon had nogal wat tijd nodig om met de harddisk en CD-Drive opties op de proppen te komen). Overigens best vreemd om in een apparaat in deze prijsklasse EN in deze tijd alvast maar het loopwerk weg te laten (zodat het tegen een fikse meerprijs door de klant alsnog weer toegevoegd kan worden). Als ze dat apparaat er namelijk af fabriek in hadden gestopt dan had dat een consumenteneindprijsverhoging gehad van ruwweg 50 euro. Nu is die verhoging (als je de optie toe wilt voegen (en vaak WIL je dat)) behoorlijk stevig (eigenlijk te stevig).

En als je die (erg dure) drive er dan in gezet hebt dan zit hij ook nog op een onlogische plek.

Daarnaast heeft de speler een jog die rond draait. Niet iedereen zit daar op te wachten (sterker nog... Tegenwoordig zit bijna niemand daar nog op te wachten volgens mij). Dus het zal best dat Denon goed geluisterd heeft naar z'n klanten MAAR hebben ze ook geluisterd naar hun potentiële klanten? Dat vraag ik me een beetje af.

Bij Denon begint het met de DN-S1200. Die is bedoeld als instapper voor de DJ die het wil gaan maken (en is een verdomd leuke speler voor het geld). Als die DJ het dan gaat maken dan moet hij doorgroeien. Waarnaartoe precies? Naar een speler die ineens een plateau heeft dat NIET stil staat? Welke logica zit daar precies achter? Heeft Denon dan een pro-grade CD-Speler die een gewone jog heeft? NEE!
De machines die alleen cd's spelen hebben trouwens toch hun langste tijd gehad. Over een paar jaar zijn ze helemaal verdwenen.
Helemaal mee eens. Alleen heeft Denon een erg grote stap gemaakt door standaard gewoonweg het loopwerk reeds weg te laten (DN-HS5500). Naar mijn (zoals altijd onbescheiden) mening is dat een minder slimme keuze van ze geweest (iets dat ze, wat mij betreft, zo snel mogelijk moeten corrigeren door het loopwerk er gewoon af fabriek in te drukken!). Daarnaast vraag ik me af waarom Denon halsstarrig volhoudt dat de ervaren DJ met een ronddraaiend plateau op een CD-Speler moet werken terwijl diezelfde Denon vindt dat een beginnende DJ het moet kunnen doen met een niet ronddraaiend plateau.

Er zijn veel redenen te noemen waarom Pioneer het goed doet in deze markt. En nee, dat heeft niet alleen met product placement en marketing te maken. Ik ben bang dat de Denon DN-HS5500 door velen niet gezien zal worden als een goed alternatief voor de CDJ-1000 (vanwege EN de prijs zodra je er een loopwerk in wilt hebben EN de jog die fiks anders is dan op de CDJ-1000). Dat de DN-HS5500 vééél meer kan dan de CDJ-1000, daar hoef je volgens mij niemand van te overtuigen. Maar erg veel mensen doen OP DIT MOMENT niet veel meer dan mixen met CD's (...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
14-11-2008 14:29

Djones schreef:

Ik bepaal helemaal niets.
Wat ik aangeef is dat de goedkoopste optie, de CDJ-100, die nog steeds honderden euro's kost, gewoon niet naar behoren werkt.
Wat is behoren? Ik ken zo geen cd-speler die al zolang op de markt is, nog steeds verkocht word en het ook nog eens zolang uithoud. (de mijne waren op wat krassen en een losse jog nog 100% werkend, ja zelfs die jog deed nog steeds zijn werk)
Dat zegt niets over de CDJ-1000 mk3, maar wel over Pioneer.
Maar je trekt er wel (welliswaar indirect) een conclusie uit ten opzichte van de CDJ-1000MK3:

Djones schreef:

Dus ja, ik zelf heb sterke twijfels of wat zij verkopen wel echt beter is dan de goedkopere merken.
En dat is juist fout. Ik zeg niet dat pioneer goedkoop is, maar het is zeker wel waar voor je geld!
wat een onzin in dit vak
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-11-2008 14:33

Dré schreef:

Maar erg veel mensen doen OP DIT MOMENT niet veel meer dan mixen met CD's (...).
Ik citeer even dit deel omdat het een van de vele opmerkingen is,

Hoe zit dat nou eigenlijk, want wat dat betreft ben je al een stuk verder dan de meeste DJ's krijg ik het idee,
Is het niet gewoon een keer een idee om zelf iets te gaan ontwikkelen, een concept,
Je hebt HTS? gedaan en weet dus genoeg van de beperkingen van techniek, daarmee kun je dus een goede optie lijst samenstellen die een CD-speler nodig zou hebben binnen de technische beperkingen...
Ik denk.. dat de cd-speler fabrikanten dat wel op prijs zouden stellen.

Oja, en Edit razz :p als het binnen je tijdslijn past, maar als ik het zo hoor is er zoieso al nog een medewerk(ster ) nodig..
If it ain't Dutch it ain't much...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
14-11-2008 14:45

Bartje] schreef:

Euhm, CDJ-100? Deze speelt geen mp3 hoor laugh :D Euhm,
wellicht kan je ook een audio cd bakken van mp3's.
De informatie die een mp3 mist, wordt daarmee niet automatisch aangevuld.
Wat er niet is wordt voornamelijk in je hersens aangevuld!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
14-11-2008 14:56

Dré schreef:

Daarnaast vraag ik me af waarom Denon halsstarrig volhoudt dat de ervaren DJ met een ronddraaiend plateau op een CD-Speler moet werken terwijl diezelfde Denon vindt dat een beginnende DJ het moet kunnen doen met een niet ronddraaiend plateau.
Waarschijnlijk denkt Denon dat de ervaren DJ nog steeds met vinyl draait, en enkel maar kan overhaald worden naar CD's met een speler met een draaiende jog (liefst eentje waar je nog een 7" vinyl-plaatje op kan leggen). Want anders is die feeling er toch niet meer laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)